Julianaplein


Het Julianaplein was de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland. Hier kwam het verkeer uit de richtingen Assen, Drachten, Hoogezand en de binnenstad samen. De verkeerslichten op dit plein zorgden in de spits voor files. We hebben het Julianaplein ongelijkvloers gemaakt. Nu kan het verkeer vanuit elke richting doorrijden. Het deelgebied Julianaplein bestaat uit de wijken De Wijert-Noord, Rivierenbuurt en de Grunobuurt.

Zonder verkeerslichten doorrijden op het Julianaplein

De verkeerslichten op het Julianaplein zijn verdwenen en de wegen kruisen elkaar niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen hebben elk hun eigen rijbaan gekregen, boven elkaar. Er zijn als het ware drie verdiepingen gekomen. Hierdoor kun je als automobilist gewoon doorrijden. De hoogste rijbaan ligt op 10 meter hoogte. Volg hier het deelproject Ombouw Julianaplein.

slider Julianaplein vanuit zuiden 2030
slider Julianaplein vanuit zuiden 2013

Het Julianaplein. Links de oude situatie, rechts de toekomstige situatie. Verschuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Binnenstad vanuit alle richtingen bereikbaar

Je kunt straks vanuit alle richtingen vanaf het Julianaplein naar de binnenstad rijden en andersom. Op dit moment kan dat niet als je vanuit Drachten komt.

Nooit meer wachten voor de brug over het Noord-Willemskanaal

Aan de westkant van het Julianaplein reed je eerst nog via een beweegbare brug over het Noord-Willemskanaal. Hier is een vaste brug gekomen, waardoor je niet meer hoeft te wachten voor passerende schepen. De weg is op dit punt ook een stuk hoger komen te liggen. Volg hier het deelproject Ombouw Julianaplein.

Nieuwe rotonde Brailleweg

Tussen het Emmaviaduct en het Julianaplein hebben we een ovale rotonde (ovonde) aangelegd. Vanaf deze rotonde kun je nu richting de binnenstad, Hoogezand, Drachten, Assen en straks richting de Hereweg rijden. Volg hier het deelproject Aanleg verbindingsweg Hereweg-Brailleweg.

Brailleweg ovonde 2030
Brailleweg ovonde 2013

De rotonde bij de Brailleweg. Links de oude situatie, rechts de toekomstige situatie. Verschuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Hereweg bereikbaar via nieuwe Máximaweg

Aan de noordkant van de zuidelijke ringweg komt een nieuwe weg tussen de Hereweg en de rotonde bij de Brailleweg, de Máximaweg. Deze weg vervangt de bestaande op- en afritten bij de Hereweg. Volg hier het deelproject Aanleg verbindingsweg Hereweg-Brailleweg.

Verbindingsweg Maaslaan 2030
Verbindingsweg Maaslaan 2013

De nieuwe Máximaweg bij de Maaslaan. Links de oude situatie, rechts de toekomstige situatie. Verschuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Nieuwe, langere Papiermolentunnel

Tussen zwembad De Papiermolen en de Rivierenbuurt hebben we een nieuwe, langere fietstunnel onder de ringweg door aangelegd. Deze gaat ook onder de nieuwe Máximaweg door die de Hereweg gaat verbinden met de Brailleweg. Volg hier het deelproject Vernieuwing Papiermolentunnel.

Kunst Papiermolentunnel
Impressie van de nieuwe Papiermolentunnel.

Vondellaan heeft eigen aansluiting op ringweg gekregen

Woon je in de wijk De Wijert, dan kun je nu met de auto vanaf de Vondellaan de zuidelijke ringweg op, richting Hoogezand of richting Drachten. Ook omgekeerd kom je vanaf de zuidelijke ringweg via de Vondellaan sneller in De Wijert. Volg hier het deelproject Herinrichting Vondellaan.

Actuele werkzaamheden

Legenda

  • Werk in uitvoeringWerk in uitvoering

Rij mee in 2030: van Groningen-zuid richting Hoogezand

Brieven

Een overzicht van de bewonersbrieven vindt u in de Bibliotheek.