Operatie Ring Zuid
Operatie Ring Zuid is de grote ingreep van maart tot en met september 2024 in Groningen. Hierin verbinden we het Vrijheidsplein, het Julianaplein, het verdiepte deel van de ringweg en het Europaplein aan elkaar. Met deze megaklus geven we de ring terug aan Groningen! De Operatie bestaat uit vijf fases. We zijn nu in fase 4.
Op deze pagina:
Wat doen we?
Wat betekent dit voor u als omwonende?
Ernstige verkeershinder in vijf fases
Wat betekent dit voor u als automobilist?
Hoe blijft u uit de file?
Wat doen we?
Vanaf maart tot september 2024 voeren we heel veel werkzaamheden uit. Alle werkzaamheden hebben als doel om de verschillende delen van de zuidelijke ringweg met elkaar te verbinden.
Vrijheidsplein
Tijdens Operatie Ring Zuid bouwen we de verbindingsboog af voor het verkeer vanaf Ring West naar het Julianaplein. In april 2024 is deze boog klaar.
Julianaplein
Terwijl het autoverkeer kon doorrijden, hebben we op het Julianaplein twee nieuwe verbindingsbogen gebouwd. Die gaan we nu aansluiten. Aan de westkant sluiten we het plein aan op de verbrede A7 en het Vrijheidsplein; aan de oostkant op de nieuwe verdiepte ligging van de ringweg. De tijdelijke Julianabrug vervangen we door de nieuwe, vaste Julianabrug.
Verdiepte ligging
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep bouwen we aan een ringweg die enkele meters verdiept ligt. Het betonwerk hiervoor is vrijwel klaar. Tijdens Operatie Ring Zuid gaan we de uiteinden van de verdiepte ligging aansluiten op het Julianaplein en op het Europaplein. Hiervoor moeten we nieuwe stukjes weg aanleggen. Ook moeten we hiervoor delen van de bestaande ringweg afbreken.
Europaplein
Het Europaplein is zo goed als klaar. We gaan het Europaplein nu aansluiten op de verdiepte ligging.
Wat betekent dit voor u als omwonende?
Werkzaamheden aan een weg midden in een grote stad: dat betekent het meest voor mensen die precies naast de ringweg wonen. Zij kunnen vaak al jarenlang niet op een normale manier bij hun huis komen en horen (en voelen!) ons ook nog eens werken. Soms dag én nacht. Wat merkt u tijdens Operatie Ring Zuid vooral van ons werk?
Veel bouwverkeer
Bouwverkeer voert materieel, machines en zand af en aan. Op sommige plekken rijdt het bouwverkeer over tijdelijke bouwwegen, in andere gebieden over de openbare weg. Er is veel bouwverkeer nodig voor grote hoeveelheden zand, asfalt, beton en materiaal.
Meer geluid
De bouw van wegen, het intrillen van damwanden en de sloopwerkzaamheden zorgen voor geluidshinder. Niet alleen overdag, ook ’s nachts en in het weekend. We proberen de werkzaamheden met de meeste geluidshinder overdag uit te voeren, maar dat past helaas niet altijd in een strakke planning.
Meer licht
Wanneer wij ’s nachts werken, willen we wel graag weten wat we aan het doen zijn. Daarvoor staan lampen aan. Als buren vindt u dat natuurlijk niet prettig, want de meeste mensen slapen liever in het donker. We stellen de lampen wel op de minst
belastende manier af zodat u kunt slapen en wij veilig kunnen werken.
24/7 aan het werk
We werken dag en nacht, zeven dagen in de week. Als het allemaal past, dan proberen we op de zondagen niet te werken. Maar er zijn ook weekenden waarbij het extra druk is, omdat we dan juist van de ene situatie in de andere overgaan. Daarvoor moeten bijvoorbeeld verkeersstromen over nieuwe rijstroken geleid worden.
Meer afsluitingen
Wanneer we op wegen werken, kan er natuurlijk geen verkeer meer langs. Dat betekent dat er veel wegen afgesloten zijn, want we werken ook op veel plaatsen. Dat heeft heel veel gevolgen, voor heel veel mensen.
Mensenwerk
Er werken honderden mensen bij ons en voor ons. Zij weten dat zij in een gebied werken waar veel mensen wonen die al heel lang last van ons hebben. Zij houden daarom zo veel mogelijk rekening met de buren, maar het gaat natuurlijk ook wel eens niet goed. Wanneer dat het geval is, dan horen wij dat graag.
Ernstige verkeershinder in vijf fases
Operatie Ring Zuid bestaat uit vijf fases. Hieronder laten we per fase zien wat we gaan doen en wat dit betekent voor het verkeer.
We zijn nu in fase 4.
Fase 4 (6 mei-30 augustus)
Mijlpalen:
- We hebben op 6 mei de verbindingsboog via de 'tunnel' Assen > Drachten in gebruik genomen.
Werkzaamheden:
- We bouwen de verdiepte ligging af, zodat hij aansluit op het Julianaplein (westzijde) en op het Europaplein (oostzijde).
- Daarvoor moeten we delen van de huidige zuidelijke ringweg afbreken: bij het Julianaplein, bij het Europaplein en bij het spoor (daarom rijden er geen treinen van 3 tot en met 11 augustus). Kijk voor de planning van de sloop in Spoorboekje sloop zuidelijke ringweg.
- We testen de veiligheidssystemen in de verdiepte ligging zodat het verkeer er straks veilig doorheen kan rijden.
Fase 5 (31 augustus en 1 september)
Werkzaamheden:
- We sluiten het Julianaplein aan op de verdiepte ligging.
- We sluiten de verdiepte ligging aan op het Europaplein.
Nieuwe Ring Zuid open (2 september)
Mijlpalen:
- We nemen het nieuwe Julianaplein in gebruik.
- We nemen de nieuwe verdiepte ligging in gebruik.
- We nemen de verbinding Drachten > Hoogezand in gebruik.
- We nemen de verbinding Hoogezand > Drachten in gebruik.
- We nemen de oprit van de Europaweg naar de verdiepte ligging in gebruik.
- We nemen de 'tunnel' Hoogezand > Assen in gebruik.
- We nemen de verbindingsboog Assen > Hoogezand in gebruik.
- We nemen de afrit Hoogezand > Brailleweg in gebruik.
Wat betekent dit voor u als automobilist?
Als iedereen tijdens Operatie Ring Zuid ‘gewoon’ de auto blijft nemen, staat het verkeer in Groningen muurvast. Onze dringende oproep aan alle automobilisten: pas tussen eind maart en begin september uw reisgedrag aan.
Het Julianaplein is het drukste verkeersknooppunt van Noord-Nederland. Tijdens Operatie Julianaplein is niet alleen het Julianaplein deels dicht, ook delen van de zuidelijke ringweg. Dit is het drukste gedeelte van de ringweg om Groningen. Nu deze wegen niet beschikbaar zijn, stroomt de rest van de stad vol met autoverkeer. Zo ontstaan overal files. Logisch: er zijn te veel auto’s voor de beschikbare wegen. Berekeningen wijzen uit: per dag moeten er in Groningen 80.000 minder auto’s gaan rijden. Alleen dan kan het autoverkeer redelijk doorrijden.
Ook ú vragen we goed na te denken over het autogebruik. Kies het juiste moment en het juiste vervoersmiddel. Sommige mensen zijn afhankelijk van de auto. Wanneer u op de fiets kunt, helpt u die mensen. Kunt u echt niet met de fiets of het OV, bijvoorbeeld als u bouwmateriaal bij de bouwmarkt haalt, denk dan goed na over het tijdstip. Kies dan voor een rustig moment van de dag. Zo blijft er voldoende ruimte voor het noodzakelijke autoverkeer. En zo helpt u brandweer, politie en ambulance om tijdig bij een noodgeval te komen.
Hoe blijft u uit de file?
Om te voorkomen dat het autoverkeer in Groningen straks muurvast staat, roepen we iedereen op om de auto zo veel mogelijk te laten staan. Wat doet u?
Werk thuis, als dat kan
Kunt u uw werk ook thuis doen? Werk dan zoveel mogelijk thuis. Door thuis te werken, bespaart u reistijd én vermijdt u de drukte op de weg.
Kunt u niet thuis werken?
Pak de fiets
Woont u in de buurt? Pak vaker de fiets. Met een e-bike overbrugt u al gauw een afstand tot zo’n 25 km.
Neem bus of trein
Laat de auto staan en ga met het OV. Geen station of halte dichtbij? Pak de fiets of auto naar een OV-opstappunt en pak vanaf daar de bus of trein.
Moet u echt met de auto?
Gebruik een P+R
Parkeer uw auto gratis op een van de P+R’s aan de rand van de stad. Met de fiets of bus legt u makkelijk het laatste stukje af naar uw eindbestemming.
Reis buiten de spits
Moet u echt met de auto in de stad zijn? Plan uwe reis na 09.00 uur. Vermijd ook de avondspits.
Check voor vertrek
Kijk voor vertrek op operatieringzuid.nl voor de actuele verkeerssituatie en houd rekening met extra reistijd.