Spoordek
In mei 2021 hebben we het spoordek voor de verdiepte ligging op zijn plek onder het spoor gereden. Op deze pagina lees je alle informatie over het inrijden van het spoordek, de voorbereidingen en de hinder voor omgeving en het verkeer.
Spoordek inrijden
De zuidelijke ringweg van Groningen wordt vernieuwd. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep wordt de ringweg verdiept aangelegd. Op drie plekken leggen we een ‘deksel’ over de verdiepte ligging heen. Hierop leggen we een nieuw park aan: het Zuiderplantsoen. Zo is de zuidelijke ringweg straks over een afstand van ruim een kilometer uit het zicht verdwenen.
De nieuwe ringweg gaat straks ook onder het spoor door. Of met andere woorden: de trein rijdt straks over de zuidelijke ringweg heen. Het dek waarop de trein straks gaat rijden, is naast het spoor gebouwd, ter hoogte van appartementencomplex De Frontier. Het spoordek is een grote betonnen deksel, die ruim 5 miljoen kilo weegt. Voor het inrijden van het spoordek, gebruikten we speciale platte wagens die veel gewicht kunnen dragen, ook wel SPMT’s (Self Propelled Modular Transporters) genoemd.
Het inrijden van het spoordek was een enorme operatie. We moesten onder andere het spoor tijdelijk weghalen, ondersteuningspalen inschroeven, het spoordek op zijn plek rijden en daarna het spoor weer terugbouwen. Deze werkzaamheden begonnen op zaterdag 8 mei (01.00 uur) en duurden tot en met maandag 17 mei (05.00 uur). In deze periode reden er geen treinen tussen het Hoofdstation en station Groningen Europapark. Er moest in deze relatief korte periode veel gebeuren. We werkten in deze periode continu door, ook in de weekenden en ook ’s nachts.
Vragen over geluid en trillingen
Het intrillen van damwandplanken veroorzaakt geluid en trillingen in de omgeving. U zult dus trillingen voelen en de werkzaamheden horen. Ook tijdens het werken aan het spoor kunt u hinder ervaren, zowel overdag als ’s nachts. Heeft u vragen over geluid en trillingen of wilt u schade melden? Neem dan contact met ons op via info@aanpakringzuid.nl.