23 oktober 2013
@ Victor. Hier maken jullie er echt een potje van. Welk verkeer willen jullie verzamelen op de Goeman Borgesiuslaan? Neem bijvoorbeeld de bewoners van de Troelstralaan, of de Chopinlaan die naar de Verlengde Hereweg willen. Ik mag toch aannemen dat zij zich gaan verzamelen op de Savorin Lohmanlaan? En niet op de Goeman Borgesiuslaan? Dat klopt toch? Dus is de Savorin Lohmanlaan ook een verzamelweg. Wat is dan nog het functieverschil? En waar komen die extra 2500 auto's vandaan die op de Goeman Borgesiuslaan gaan rijden? Kun je dat aangeven? Dit moet direct uit jullie modellen rollen. Ik heb het ook nagerekend, en uit deze berekeningen komt dat 1000-1500 van de extra auto's die per dag van de Goeman Borgesiuslaan gebruik gaan maken helemaal geen vertrekpunt of bestemming in Helpman hebben. Dus toch doorgaand verkeer. Graag zie ik jullie exacte berekeningen voor de herkomst van de extra 2500 auto's op de Goeman Borgesiuslaan.
23 oktober 2013
@DJ: De Savornin Lohmanlaan wordt inderdaad geen doorgaande route voor verkeer dat niet in de wijk hoeft te zijn. Dat geldt ook voor de Goeman Borgesiuslaan. Ook deze straat wordt na de aanleg van de Helperzoomtunnel géén doorgaande route voor het verkeer van buiten de wijk. De twee straten hebben in het verkeersplan wel verschillende functies. De Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom (het gedeelte ten zuiden van de Helperbrink) zijn in het verkeersplan aangeduid als de ‘verzamelwegen’ in de wijk. Deze wegen ‘verzamelen’ het verkeer uit de wijk en ‘brengen’ dit naar de twee gebiedsontsluitingswegen aan de rand van de wijk (Hereweg/Verlengde Hereweg en Duinkerkenstraat). In het verkeersplan stellen we daarom voor hier de maximale snelheid van 50 km/uur te behouden. Tegelijkertijd stellen we voor op een aantal cruciale punten in deze straten maatregelen te treffen om de oversteekbaarheid (en daarmee de verkeersveiligheid) te waarborgen.
23 oktober 2013
@PN: In de bovenstaande reacties heb ik al uitgelegd dat er niet meer verkeer op het onderliggend wegennet komt, maar dat de verkeersstromen wel veranderen en dat we daarom verkeersmaatregelen nemen in Helpman en Coendersborg.De expert opinion van dhr. Blom is opgesteld in opdracht van de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft het rapport betrokken bij de bespreking van de plannen op 8 oktober jl. De moties die door de raad zijn ingediend en het rapport van de expert opinion zijn terug te vinden via <a href="http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/agenda.cgi/action=view/id=29066" target="_blank">deze link</a>.
23 oktober 2013
@Ben Koorevaar Helemaal met je eens. Dit hele plan is waardeloos en moet van tafel. Er wordt veel geld uitgegeven aan iets waarvan nu al vaststaat dat het veel meer verkeersoverlast oplevert dan oplost!
23 oktober 2013
@Victor Geen idee wie de berekeningen MER gedaan heeft, maar iedereen kan inzien dat daar geen bal van klopt. Je geeft aan dat 80% van het verkeer op de ring in de stad moet zijn en vervolgens worden de meeste op- en afritten gesloten! Dat verkeer moet nu door de wijken om in de stad te komen. De Esperanto overgang vervangen door de Helperzoomtunnel betekent veel meer verkeer door Helpman. Niet alleen de bewoners van Helpman, de werknemers van de bedrijven daar, maar ook de mensen uit De Meeuwen/Oosterpoort moeten nu door deze tunnenl naar Helpman... Of deze laatsten moeten via de Herestraat, maar dat kan niet want volgens jullie berekeningen komt daar nu minder vekeer langs.
23 oktober 2013
Volgens mij zijn alle bericht van de Aanpakringzuid misleidend. Een hele mooi voorstelling van zaken die totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Van de huidige ring zuid worden belangrijke op- en afritten gesloten en dat heeft helemaal geen effect op het verkeer in de betreffende wijken? Kom op zeg!
21 oktober 2013
@Ben Koorevaar: U geeft in uw reactie aan dat de luchtkwaliteit in het Zuiderplantsoen volgens de cijfers van de projectorganisatie slechter is dan in de huidige situatie. Dat is niet juist: de luchtkwaliteit op de deksels van de verdiepte ligging wordt na realisatie van het plan juist beter dan de huidige situatie. Uit het MER blijkt dat de luchtkwaliteit na realisatie van het plan zowel in 2021 (na oplevering) als in 2030 beter is dan in de huidige situatie. U kunt dat op een overzichtelijke manier zien op de kaartjes in bijlage 1 en 2 van het deelrapport luchtkwaliteit bij de MER (op deze website te raadplegen via Bibliotheek > Milieueffectenrapport > Bijlage 4.1: deelrapport luchtkwaliteit).
21 oktober 2013
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;">@Alex </span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">Als het plan gerealiseerd is, kunt u op drie manieren richting Assen/Drachten komen: </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">1. U rijdt via de Meeuwerderweg de wijk uit. Via de Griffeweg gaat u naar de Europaweg. Vanaf daar neemt u de oprit naar de zuidelijke ringweg. </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">2. U gaat via de parallelweg langs de Europaweg (die ook Europaweg heet) en de Barkmolenstraat naar de Griffeweg. Vanaf daar weer via de Europaweg naar de zuidelijke ringweg. </span></span></span> <span style="font-size: small;"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-family: Verdana;">3. U rijdt via de route langs de kantoren van Essent/Menzis naar de Boumaboulevard (bij de Euroborg) en de Europaweg, en neemt daar de oprit naar de zuidelijke ringweg. Nadat u op de zuidelijke ringweg door de verdiepte ligging bent gereden, houdt u voor het Julianaplein rechts aan om in de richting van Assen te gaan, of u gaat rechtdoor richting Drachten. Deze en andere routes vindt u ook met behulp van de routekaart op deze website (zie Plan > Routekaart).</span></span></span>
19 oktober 2013
Helemaal met de vorige inzender eens. Daar komt nog bij dat er verschuivingen zijn van straten zonder huizen naar straten waar wel veel huizen staan. Spijtig te moeten concluderen dat de berichtgeving toch wel erg eenzijdig is.
19 oktober 2013
Dit bericht is uitermate misleidend. Er zit een foutenmarge van 30% op de verkeersramingen. Dus als de berekeningen een daling van 1% aangeven is dit NIET significant. Je kunt hooguit zeggen dat er binnen de kaders van de modelberekeningen geen significante verandering in de verkeersintensiteit plaatsvindt. Met dit soort pertinente onjuistheden in de informatieverstrekking voeden jullie het wantouwen jegens de plannen en de organisatie. Ik stel voor dat jullie het bericht rectificeren.