23 maart 2014
Dit vind ik echt een heel goed plan. Ik werk bij een bedrijf op Eemspoort en het is best vervelend om er te komen. Om de haverklap gaan die bruggen in de Bergenweg en Osloweg omhoog. Dit scheelt echt heel veel tijd en ergernis.
21 maart 2014
@Jos Het is nogal misleidend om alleen die plekken te noemen waar het beter wordt voor fietsers Op vele plekken wordt het veel slechter. Hierbij drie voorbeelden 1. Twee goede verbindingen tussen de Wijert en de Rivierenbuurt verdwijnen. Hierdoor wordt het fijnmazige fietsnetwerk ernstig aangetast. De enige route die overblijft is langs de Brailleweg. Dit is een enorme omweg (reistijden voor fietsers uit De wijert naar het station nemen met 30 % !!! toe). Bovendien zal de route niet meer op het maaiveld liggen, omdat er onder de afrit van de A28 een tunnel gepland is. Dit is voor ouderen een enorme belemmering, en schaadt de verbinding tussen de wijken. 2. Bij de uitrit van de Helperzoomtunnen zullen 8000 auto's per dag 11500 fietsers gaan kruisen. Hier geven jullie de auto's voorrang. Dat is toch erg moeilijk te verkopen als "beter voor fietsers". Ik ken al jullie argumenten. Voorrang voor auto's zou veiliger voor fietsers zijn etc, maar dat neemt niet weg dat een uitstekende fietsroute langs de Helperzoom veel slechter (en onveiliger) gaat worden. 3. De tunnel bij de Esperantokruising, die jullie op alle kaarten aangeven, komt er alleen maar als er genoeg geld overblijft. De kans is dus groot die die er niet komt, en dat de verbinding tussen de Herewegbuurt en de Oosterpoort flink gaat verslechteren. Voor fietsers is dan de enige mogelijkheid om via het Europapark station te fietsen: een enorme omweg. Dus: de plannen zijn in zijn geheel niet goed voor fietsers. Dirk
20 maart 2014
Bij het inpassen van de zuidelijke ringweg hebben we veel aandacht besteed aan het meest gebruikte vervoersmiddel in Groningen: de fiets. De meeste fietsverbindingen blijven intact of worden veiliger. De fietsroute bij het Vrijheidsplein bijvoorbeeld wordt veiliger, omdat fietsers niet meer de op- en afritten van de ringweg hoeven over te steken. Het tunneltje met traptreden bij de westelijke ringweg verdwijnt en in de plaats daarvan komt er een volwaardige fietsverbinding onder de (verhoogde) westelijke ringweg door. Ook in het hart van het plangebied (de verdiepte ligging) komen nieuwe en betere fietsvoorzieningen. Hier wordt een groot nieuw park gerealiseerd - het Zuiderplantsoen - met een netwerk van nieuwe fietsverbindingen. Bij het Julianaplein verdwijnt de route langs de oostzijde van het Julianaplein. Om dit te compenseren komt er aan de westzijde van het Julianaplein een tweerichtingenfietspad langs het water. Dit fietspad gaat onder de op- en afritten van de A28 door zodat fietsers deze op- en afritten niet hoeven over te steken. Het tunneltje bij de Papiermolen verdwijnt; hier komt een voetgangersbrug voor terug. Voetgangers kunnen hun fiets daar aan de hand meenemen. Dit is een greep uit de maatregelen voor fietsers. Meer leest u op de pagina <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/plan/het-plan/fietsverbindingen/">Fietsverbindingen</a>.
16 maart 2014
Het niet bevaarbaar maken is een gemiste kans. Het oude winschoterdiep zou in de toekomst als transport weg gebruikt kunnen worden. (bijv. huisvuil vervoer richting stainkolen/gemeentelijk-afvalcentrum, personen richting arena)
13 maart 2014
Uiteindelijk zijn de fietsers de grote verliezers
11 maart 2014
@Martin: Uitgangspunt is dat de bosrand tussen de Waterloolaan en het talud van de zuidelijke ringweg blijft gewoon bestaan. Alleen de (veel jongere) beplanting op het talud verdwijnt, doordat dit talud wordt afgegraven. De ringweg komt hier immers onder de grond te liggen. Bij de woningen aan de Waterloolaan (en in de omringende straten) wordt het stiller. Ook verderop, bij de Oosterpoort en De Linie is dat het geval. Dit komt vooral door de verdiepte ligging van de ringweg, afgeschermd door "deksels". Ook het gebruik van stil asfalt en van geluiddempende wanden in de verdiepte ligging heeft een dempend effect op de geluidsbelasting van deze woningen. De geluidsafname is het kleinst bij de woningen aan de westkant van de H.L. Wichersstraat, vlakbij het spoor. Hier staat het gebouw De Frontier, met ervoor een opening tussen twee deksels. Uit die opening komt het geluid van de ringweg. Ter bescherming van de woningen is hier een geluidsscherm gepland van drie meter hoog. Daardoor daalt de geluidsbelasting op lagere verdiepingen onder de wettelijke streefwaarden. Op de bovenste verdiepingen van de Frontier blijft de geluidsbelasting boven die streefwaarden, ook al wordt het er stiller. Net als elders zal hier voor de zekerheid nog nader onderzoek worden gedaan naar de geluidsbelasting binnenshuis. Zo nodig worden extra geluidsbeschermende maatregelen getroffen aan deze woningen. Naar verwachting is dat niet nodig: deze moderne woningen zijn uitstekend geïsoleerd.
11 maart 2014
@ René Bijl: Bedankt voor uw opmerking en suggestie. De situatie tussen het Vrijheidsplen en de rotondes bij de Laan Corpus den Hoorn is een aandachtspunt bij de verdere uitwerking van de plannen voor de Aanpak Ring Zuid. Een eventuele aanpassing van het plan op deze locatie wordt verwerkt in het Tracébesluit, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2014 wordt gepubliceerd.
10 maart 2014
Met deze oplossing bestaat de kans dat er een nieuw probleem ontstaat tussen het verkeer van de A7 vanuit oostelijke richting dat richting de Laan Corpus den Hoorn moet, en het verkeer vanuit de westelijke ringweg richting Drachten. Dit verkeer moet elkaar namelijk kruisen, daar waar het nu nog redelijk gescheiden van elkaar is door de dubbele rijbanen op de rotondes. Het zou handiger zijn om de afrit vanaf de A7 op hoogte iets langer door te laten lopen, waardoor het verkeer vanaf de westelijke ringweg met een kleine tunnel onder deze afslag doorrijd. Vanaf dan kan de afslag dalen tot aan de minirotondes. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de situatie aan de zuidkant van de A7 (kruisend verkeer tussen de A7 op en de A7 af.
3 maart 2014
- Blijft de Bosrand/groenstrook tussen de Waterloolaan en de ring zoals deze nu bestaat in stand of wordt deze weggehaald en later opnieuw aangeplant? - Wat is het effect van de verdieping met de gaten ten opzichte van de huidige 'open' situatie voor wat betreft het verkeersgeluid in de omgeving Waterloolaan?
28 februari 2014
@ Wiebe Kramer: Direct langs de rand van het gat wordt een anti- stenengooiers voorziening aangebracht van 3 meter hoogte. Om deze technische voorziening zo min mogelijk 'aanwezig' te laten zijn in het Zuiderplantsoen zal aanvullend hierop hieromheen een dicht beplante grondwal aangebracht worden. Hiermee wordt het risico van eventuele ballen op de weg tot een minimum gereduceerd, en het gat vanuit het Zuiderplantsoen aan het oog onttrokken. De bomen die hier geplant worden, hebben enige tijd nodig om tot volledige wasdom te komen. In principe geeft de impressie de situatie in 2030 weer.