17 juni 2014
@Ruud van Dommelen: De informatiepanelen zijn vanaf 24 juni ook via deze website beschikbaar.
17 juni 2014
@tranquilo: Excuus voor het lange wachten. Bij de kruising van de Helper Brink met de Verlengde Hereweg staat nu een verkeerslicht. Dat blijft in de toekomst zo. Wel wordt de situatie aangepast aan de nieuwe verkeersstromen. Door middel van verkeersborden en de regeling van de verkeerslichten wordt duidelijk gemaakt dat automobilisten vanaf de Verlengde Hereweg en de Van Iddekingeweg niet meer de Helper Brink in mogen. Het verkeer kan nog wel de straat uit, dus vanuit de Helper Brink richting Verlengde Hereweg. De Helper Brink vormt samen met De Savornin Lohmanlaan het hart van het woon- en verblijfsgebied Helpman/Coendersborg. De snelheid in deze straten wordt daarom verlaagd naar 30 km/uur en er komt op de Helper Brink voor een groot deel eenrichtingsverkeer. De inrichting van de straat verandert niet: er komt geen apart fietspad en u kunt net als nu de auto langs de straat parkeren. Wel komen er plateaus ter plaatse van de kruisingen met de Beethovenlaan, Haydnlaan en Coendersweg. Dit past bij het karakter van een 30 km/uur-straat. De plateaus worden zo ingericht dat voetgangers veilig kunnen oversteken. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er door het treffen van deze verkeersmaatregelen voor dat het verkeer in de Helper Brink niet toeneemt. Het project verbetert ook de verkeersveiligheid in de straat.
14 juni 2014
Viktor, Het klopt dat in jullie plannen het meer dan 400 jaar Oude Winschoterdiep gedempt wordt op de plaats van de tunnel. De argumenten daartoe behoudens als dat het enige is: geld, zijn onvoldoende en gewogen nog minder van kwaliteit. Noch ruimtelijk noch qua beleving en watertransport. Een syfon van noodzakelijke afmetingen is een dure,ook qua beheer en toezicht oplossing. Daarnaast bouwen jullie een extra deksel minimaal 2500 ton er op met schaamgroen en wellicht een fietspad. De plannen en argumenten van de Initiatiefgroep maken bevaarbaarheid mogelijk tot in de stad en ver daarbuiten. Maken de beleving voor om en aanwonenden van het kanaal mogelijk en bedrijven waaronder Euroborg bereikbaar via het water op een passende manier.Of en zo gewenste KRW waterkwaliteit goed wordt en blijft en of bij calamiteit voldoende water kan worden afgevoerd of aangevoerd is met syfon van eerst drie openingen naar nu twee op grote diepte nog maar de vraag. Er is nog geen onderzoek naar gedaan, noch zicht op een vergunning(KRW en Waterwet). Bij al onze oplossing blijft voldoende watertransport gecombineerd met varen en transport over water. Meerwaarde en daadwerkelijke win-win. Past in contract met een aannemerscombinatie en sluit aan bij provinciaal, landelijk en zelfs Internationaal beleid. Het afsluiten zonder daadwerkelijk onderzoek en het roepen van bedragen tot in de miljoenen door uw projectdirecteur zonder onderzoek naar de feitelijke kosten en te verzilveren meerwaarden is een gotspe. Feitelijk het gehele project onwaardig. Initiatiefgroep Oude winschoterdaip Open & Partners
13 juni 2014
Word er ook op vragen gereageerd?
12 juni 2014
@Joep Kaiser: Het Oude Winschoterdiep wordt alleen gedempt op de plek waar het water de zuidelijke ringweg kruist. Om wel een verbinding te houden tussen het deel ten noorden van de ringweg en het deel ten zuiden daarvan, komt er een doorstroomvoorziening (sifon) onder de zuidelijke ringweg door. Hierdoor blijft de waterkwaliteit in het noordelijke gedeelte goed en kan overtollig water worden afgevoerd.
12 juni 2014
stil asfalt: 'stil' valt met een korreltje zout te nemen. In de praktijk (de huidige praktijk op de Goeman)is het verschil waarneembaar in de overgang van normaal naar 'stil'asfalt maar kun je constateren dat het verkeer zeker nog goed te vernemen valt. Daaruit zou je kunnen concluderen dat deze maatregel nooit de verwachtte verkeerstoename gaat compenseren. Ik ben ook benieuwd naar de effecten van de plannen op de spreiding van het verkeer. Zoals eerder opgemerkt reduceert 'stil'asfalt niet het motorgeluid. Met name in de late en nachtelijke uren ligt de gemiddelde snelheid van chauffeurs aanmerkelijk hoger. Ik verwacht de verkeerstoename ook in deze tijdstippen waarbij de effecten zich laten raden. Kortom, stil asfalt is een pleistertje voor het bloeden wat ongetwijfeld komen gaat met deze plannen. Ten aanzien van de ideeen over 30 km: dat geldt op dit moment voor een aantal wegen in de wijk. Maar pak een gemiddelde dag op de thorbeckelaan of beethovenlaan(beide ook 30 km) dan is die snelheid ver te zoeken. Handhaving lijkt mij dan ook tevens een topic bij de verdere uitwerking van de ongewenste plannen.
12 juni 2014
Kunt U mij op de hoogte houden wat er gaande is,kan er helaas niet bij zijn?
12 juni 2014
@Ellen Loykens: De maximumsnelheid op de Goeman Borgesiuslaan blijft inderdaad 50 km/uur, maar dat hier bussen rijden, is niet het enige argument. De Goeman Borgesiuslaan en het zuidelijke deel van de Helperzoom (het deel ten zuiden van de Helper Brink) zijn in het inrichtingsplan Helpman/Coendersborg aangeduid als ‘verzamelwegen’. Deze wegen ‘verzamelen’ het verkeer uit de wijk en ‘brengen’ dit naar de twee gebiedsontsluitingswegen van de wijk: de Hereweg/Verlengde Hereweg en de Duinkerkenstraat. Gelet op de functie van ‘verzamelweg’, behouden deze straten hun maximumsnelheid van 50 km/uur. Op de Goeman Borgesiuslaan worden verkeersveiligheidsmaatregelen genomen om de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers te vergroten. Deze maatregelen worden nader uitgewerkt in overleg met de bewoners. Om het geluid van het verkeer voor de bewoners van de straat te beperken, krijgt de gehele Goeman Borgesiuslaan stil asfalt.
12 juni 2014
@Bert: Zonder in een welles-nietesdiscussie te willen komen: ook op het zuidelijke deel van de Helperzoom ligt stil asfalt. Op deze <a href="http://nl.tinypic.com/r/23m62b7/8" target="_blank">foto</a> is te zien waar de grens ligt tussen het ‘gewone’ asfalt en het stille asfalt, namelijk tot vlak voorbij de kruising met de Goeman Borgesiuslaan.
11 juni 2014
Kunt u de daar gepresenteerde kaarten ook digitaal ter beschikking stellen.