25 november 2014
@Jan: In de zogenaamde 'verlengde verkenningsfase' van dit project (2008-2009) zijn verschillende alternatieven voor de zuidelijke ringweg onderzocht. Daaruit is gebleken dat een totale ondertunneling geen oplossing biedt voor de huidige problemen op deze weg. Dat komt omdat op de zuidelijke ringweg vooral bestemmingsverkeer rijdt: verkeer dat in Groningen moet zijn en/of er vandaan komt. Daarvoor zijn op- en afritten nodig die de zuidelijke ringweg verbinden met de stadswegen. Om veiligheidsredenen mogen in Nederland echter in tunnels geen op- en afritten worden aangebracht. Voor Groningen is een totale ondertunneling dus geen goede oplossing. Bovendien bleek uit de verlengde verkenningsfase dat ook kortere tunnelvarianten een stuk duurder zijn dan andere oplossingen, zoals de nu gekozen oplossing met een verdiept aangelegd weggedeelte. Zie hiervoor het rapport ‘Verlengde Verkenning Zuidelijke Ringweg fase 2 (september 2009)’, dat u kunt vinden in de <a href="http://aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie/">bibliotheek</a> van deze website.
25 november 2014
@Herman: Er zijn meerdere factoren waardoor de helling bij de oostelijke uitgang van de verdiepte ligging niet steiler kan worden gemaakt dan nu in het ontwerp is opgenomen. Namelijk: <ul> <li>Het te overwinnen hoogteverschil tussen de verdiepte ligging en het viaduct Europaplein.</li> <li>De afrit naar de Europaweg (P3).</li> <li>Het zicht in de verdiepte ligging.</li> <li>Mogelijke verblinding door de zon in de ochtend.</li> </ul> Hierdoor blijft er onvoldoende ruimte over om onder het Oude Winschoterdiep door te gaan.
19 november 2014
@Harm, veel nieuwe bomen hebben omstreeks 2030 al een behoorlijke omvang. Andere hebben nog een paar jaar meer nodig om uit te groeien tot de omvang die op de plaatjes wordt getoond. En na verloop van nog eens tien of twintig jaar zullen de bomen weer groter zijn. Daarnaast zullen monumentale bomen worden verplant, met name in het Zuiderplantsoen. Waar het om gaat is: de plaatjes geven een impressie van hoe het kan worden, op een mooie dag in het voorjaar of de zomer.
18 november 2014
Waarom de nieuwe ringweg niet helemaal uit het zicht bouwen? .gewoon totaal overdekken is toch veel beter?
18 november 2014
Ziet er natuurlijk fantastisch uit. Alleen... zijn er alleen maar verkeersituaties op een zomerse zondagochtend voor 10.00 uur weergegeven? En... waar komen al die 'volwassen' bomen vandaan? Uit het Teutoburger Wald? Maar toch... gauw aanpakken die ringweg!
17 november 2014
@Bert: Vrachtverkeer door de Helperzoomtunnel wordt inderdaad niet toegestaan. Niet tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg en ook niet daarna. Ook als de gemeente Haren vrachtauto’s door het dorp weert. Tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zorgen we samen met Groningen Bereikbaar voor alternatieve routes over wegen die hiervoor geschikt zijn. Zo kan het vrachtverkeer dat Groningen niet als eindbestemming heeft, via de onlangs verdubbelde N33 (Assen-Zuidbroek). Een deel van het (vracht)verkeer kan ook gebruikmaken van de westelijke en noordelijke ringweg. Daar wordt nu aan gewerkt om de capaciteit te vergroten. Overigens gaat de zuidelijke ringweg niet volledig dicht. Tijdens de werkzaamheden blijven in beide richtingen altijd twee rijstroken open.
7 november 2014
Wat betreft de eisen voor hellingpercentages: kijk hoe steil de (westelijke) helling is bij het aquaduct onder de Geeuw in Sneek (ook een rijksweg N7). Het moet zeker mogelijk zijn onder het Winschoterdiep door te gaan. Waar een wil is, is een weg!
6 november 2014
Graag jullie reactie op onderstaand citaat uit het Harener Weekblad: ".....Tijdens de bouw, als de ringweg er geheel of gedeeltelijk uitligt, heeft het verkeer al helemaal geen keus. Als de route door Haren niet beschikbaar is, zal het door de Helperzoomtunnel moeten. De gemeente Groningen heeft toegezegd dat er geen vracht- of sluipverkeer door de Helperzoomtunnel zal gaan. Het lijkt echter uitgesloten dat de gemeente die toezegging kan nakomen. - See more at: http://www.harenerweekblad.nl/stichting-leefomgeving-zuidelijke-ringweg-groningen-verbod-vrachtverkeer-haren-mag-best-asociaal-genoemd-worden/#sthash. " Hoe gaan jullie garanderen dat de deze toezegging wel wordt nagekomen? Dus GEEN vrachtverkeer door de Helperzoomtunnel?
5 november 2014
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">@ Menno Mulder: Het klopt dat op de TB-kaart de rijstookindeling op de Van Ketwich Verschuurlaan niet is aangegeven. De rijstrookindeling onder het viaduct wijzigt niet ten opzichte van de huidige situatie.</span>
4 november 2014
@Dirk: Veel nieuwe bomen hebben omstreeks 2030 al een behoorlijke omvang. Andere hebben nog een paar jaar meer nodig om uit te groeien tot de omvang die op de plaatjes wordt getoond. En na verloop van nog eens tien of twintig jaar zullen de bomen weer groter zijn. Daarnaast zullen monumentale bomen worden verplant, met name in het Zuiderplantsoen. Waar het om gaat is: de plaatjes geven een impressie van hoe het <em>kan</em> worden, op een mooie dag in het voorjaar of de zomer. We zetten er niet voor niets bij dat de werkelijkheid kan afwijken. Een tegenvraag over de modellen: welke modellen werken volgens jou niet goed? En waar en door wie is dat vastgesteld? Zijn er betere modellen beschikbaar? Voor het project Aanpak Ring Zuid zijn modellen gebruikt om de toekomstige verkeersintensiteiten te voorspellen. Daarvan afgeleid zijn modellen die voorspellingen doen voor luchtkwaliteit en geluidsbelasting. We pretenderen daarmee niet dat we de toekomst kennen en exact kunnen beschrijven. Wel dat we de best mogelijke prognoses doen, aan de hand van de beproefde en daartoe voorgeschreven modellen.