6 juli 2016
De verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg leiden per saldo niet tot een verlies aan parkeerplaatsen in de wijk. De grootste verandering komt door het omzetten van parkeerplaatsen in kiss-and-rideplekken. Op de Haydnlaan gebeurt dat met 6 parkeerplaatsen. Buiten de kiss-and-ridetijden (dus op werkdagen voor 8.00u en na 16.00u) zijn deze parkeervakken vrij te gebruiken. Aan de Beethovenlaan leidt de verplaatsing van de bushalte tot veranderingen in de parkeermogelijkheden. In totaal vervallen hier 3 kiss-and-rideplekken en komt er 1 parkeerplaats bij. Verder gaan aan de Helper Brink 2 parkeerplekken verloren ter hoogte van de Mozartstraat, doordat hier de rijbaan wordt versmald. Verderop op de Helper Brink komen er juist parkeerplekken bij. Tussen de Coendersweg en de Verlengde Hereweg wordt namelijk het eenzijdige parkeerverbod aan de noordzijde van de weg opgeheven. Dit kan omdat de weg hier eenrichtingsverkeer krijgt. Dit levert ongeveer 12 nieuwe parkeerplaatsen op. Elders in de wijk gaan geen parkeerplaatsen verloren. Ook niet op de locaties die u noemt. In de praktijk werden er auto’s geparkeerd binnen vijf meter van een zebrapad, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan. In de nieuwe situatie is dit fysiek niet meer mogelijk. Overigens denkt de gemeente na over hoe de parkeerproblemen in de wijk Helpman kunnen worden opgelost. Deze problemen zijn ontstaan doordat steeds meer mensen van buiten de wijk in de wijk parkeren (‘wijkvreemd parkeren’). De gemeente betrekt ook de bewoners hierbij. Dat gebeurt onder meer via een werkgroep van bewoners die is ingesteld na een inloopbijeenkomst over dit onderwerp.
5 juli 2016
Dank voor uw reactie. Over de eventuele sluiproute. Tja, prognoses kunnen er misschien naast zitten. Als mensen dit ontdekken, zeker als het drukker is op de andere doorgaande wegen, zullen ze misschien vaker langs deze route gaan rijden. Ik hoop dat niet. Maar als dat toch het geval is, wat gaat er dan gebeuren? Houdt de gemeente dit in de gaten. En wordt er na overlast wel iets veranderd?
29 juni 2016
Dank voor uw reactie. De Groenesteinlaan is inderdaad erg smal, laten we hopen dat de gedane verwachtingen uitkomen. Zelf woon ik overigens aan de Helperoostsingel, de vraag met betrekking tot parkeerplaatsen ging meer over de gehele plan. Ook omdat het in de nieuwe situatie moeilijker wordt rond te rijden om in de nabije omgeving een plekje te vinden. De aanpassing op de hoek Verlengde Hereweg / Helperbrink (voor de scholtensbank) kost 2 a 3 plekken, de aanpassing op de hoek Helperbrink / Coendersweg zo'n 2 plekken schat ik.
29 juni 2016
@ Sieds: De Groenesteinlaan blijft inderdaad tweerichtingsverkeer. De route die u schetst - vanaf de Verlengde Hereweg, via de Helper Oostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helper Brink naar de Helperzoomtunnel is inderdaad een route die in principe mogelijk is. Het is echter een route met veel bochten en door smalle woonstraten, die allemaal deel uitmaken van het 30 km/uur-gebied. Het is daarom geen voor de hand liggende route voor verkeer van buiten de wijk. Wij verwachten daarom niet dat deze route als sluiproute zal worden gebruikt. De verkeersprognoses die we hebben opgesteld, bevestigen dat. Die wijzen uit dat hier geen toename van het verkeer wordt verwacht https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer. Wat betreft het parkeren in de directe omgeving van de Groenesteinlaan verandert met name de situatie in de Haydnlaan. Hier wordt een kiss-and-ridestrook voor de Haydnschool aangelegd. Daar kunnen zes auto's staan. Buiten de kiss-and-ridetijden (dus voor 8.00u en na 16.00u) zijn de parkeervakken vrij te gebruiken. Daarnaast wordt het trottoir voor de ingang van de Haydnschool uitgebreid. Op dit moment geldt hier een stopverbod. Buiten de stopverbodtijden kunnen hier ongeveer drie auto's staan. Door de uitbreiding van het trottoir vervalt het stopverbod en daarmee ook de mogelijkheid om hier buiten de stopverbodtijden te parkeren.
29 juni 2016
@Fred: Hierbij een correctie op ons eerdere antwoord op jouw vraag. In de reactie van @Sieds op onze site wordt gewezen op een andere mogelijke route door de Helper Oostsingel. Namelijk vanaf de Verlengde Hereweg, via de Helper Oostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helper Brink naar de Helperzoomtunnel. Dit is inderdaad een route die in principe mogelijk is. Het is echter een route met veel bochten en door smalle woonstraten, die allemaal deel uitmaken van het 30 km/uur-gebied. Het is daarom geen voor de hand liggende route voor verkeer van buiten de wijk. Wij verwachten daarom niet dat deze route als sluiproute zal worden gebruikt. De verkeersprognoses die we hebben opgesteld, bevestigen dat. Die wijzen uit dat hier geen toename van het verkeer wordt verwacht https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer.
28 juni 2016
@Fred, nee het is niet mogelijk de Helper Oostsingel vanaf de Verlengde Hereweg als route naar de tunnel te gebruiken. De Helper Oostsingel krijgt eenrichtingsverkeer en aan het eind van de Helper Oostsingel – bij de Wagnersingel - komt een afsluiting voor autoverkeer. Daardoor is het straks niet meer mogelijk om vanaf de Helper Oostsingel de Wagnersingel in te rijden. Men kan hier alleen maar rechtsaf de Coendersweg in. Vervolgens kan het autoverkeer bij de Helper Brink alleen maar rechtsaf, omdat op de Helper Brink eenrichtingverkeer wordt ingesteld richting de Verlengde Hereweg. Alle verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg kunt u zien op de kaart in de inrichtingsplannen in deze link: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/bibliotheek/plandocumenten/tracebesluit/$7820
27 juni 2016
@Ellen, de Helperzoomtunnel verbindt de wijk Helpman/Coendersborg met de wijken aan de andere kant van het spoor. Om te voorkomen dat de tunnel tot verkeersonveilige situaties leidt, is het verkeersplan Helpman opgesteld. Een van de maatregelen is het wijzigen van de verkeerscirculatie, met name in het gebied rondom de Helper Brink. Hierdoor verschuiven de verkeersstromen in de wijk. Voor de Goeman Borgesiuslaan betekent dit dat in het meest westelijk deel (bij de Verlengde Hereweg) in 2030 4.500 auto's gaan rijden in plaats van 2.500. In het meest oostelijke deel (bij de Helperzoom) zijn dit er 3.000 in plaats van 1.500. Alle verkeercijfers kunt u bekijken op de pagina over effecten voor autoverkeer: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer De Goeman Borgesiuslaan is niet bedoeld als snelle route naar de ringweg en daar wordt deze weg ook niet op ingericht. De inrichting van deze weg is juist gericht op het ontmoedigen van het doorgaande verkeer. De snelheid van het autoverkeer wordt geremd en de veiligheid voor de voetgangers en de fietsers vergroot. De aansluiting van de zuidelijke stadswijken op de ringweg liggen in de toekomstige situatie bij de Hereweg (de huidige op- en afritten worden hier vervangen door een verbindingsweg naar het Julianaplein), bij de Van Ketwich Verschuurlaan en bij de Vondellaan. Een kaart van de toekomstige zuidelijke ringweg met daarop de op- en afritten kunt u downloaden via deze link: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/bibliotheek/plandocumenten/plankaarten/$8692
24 juni 2016
Ik woon aan de Helper Oostsingel. Deze weg wordt ook wel gebruikt als sluiproute omdat men vanaf het noorden over de Hereweg niet links af de Helperbrink mogen. Er wordt dan soms hard gereden over de klinkerweg, ook wel eens door vrachtauto's. Straks wordt de Helperbrink afgesloten voor doorgaand verkeer, mijn angst is dat er meer verkeer door de Helper Oostsingel gaat vanuit de Hereweg. Kan men deze weg als een route naar de tunnel gebruiken?
24 juni 2016
Blijft de Groenesteinlaan tweerichtingsverkeer? Afgaand op de kaart in de nieuwsbrief is er in de nieuwe situatie een sluiproute vanaf de Verlengde Hereweg naar de Helperzoomtunnel, via de Helperoostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helperbrink. Dit lijkt me ongewenst? Bovendien vroeg ik mijn af of is berekend hoeveel parkeerplaatsen de herinrichtingsmaatregelen gaan kosten. Ik tel er zo al een stuk of 5 in mijn directe omgeving, afgaand op de markeringen op wegdek.
22 juni 2016
De helperzoomtunnel wordt aangesloten op de wijken oosterpoort, de linie en verbonden met het industrieterrein. Ik vraag me af of de helperzoomtunnel en de goeman borgesiuslaan een snelle route worden om de snelweg/ringweg te gaan bereiken. Is hier al een toekomstige wegenkaart van met op en afritten van ringweg en snelweg? Gaat de verkeersdrukte van de goeman ook van 5500 naar 7000? Komt dit alleen door de maatregelen in de wijk of ook door andere aansluitingen elders buiten de wijk