22 september 2016
Het gaat natuurlijk vooral om de bottleneck het gebied vanaf het Vrijheidsplein ( na de afrit Corpus die er nu ook al is) tot aan het Europaplein, dwars door/langs woonwijken waar duizenden gedupeerde omwonenden de dupe worden. U bent concreet over straten. Ik geef ook een paar voorbeelden. Ik kom nu vanuit Assen en wil naar huis in de Rivierenbuurt. Ik sorteer voor en ga via een uitstekende onderdoorgang moeiteloos naar huis. Hoe straks? Ik rij via een soort Kleinpolderplein eerst naar het zuiden, dan naar het noorden en pas via de Emmaviaduct doorrijden, afslaan richting huis. ( De verbindingsweg gaat langs de Rivierenbuurt en kan ik niet gebruiken). Evenzo wanneer ik op de Vondellaan woon en naar Drachten wil. En dan op de fiets. Door de ombouw verdwijnen er drie (!!) zeer veilige doorgangen ( Vondellaan, Hoornsediep en Papiermolenlaan) en wat komt er voor terug? Een voor velen onneembare barrière in de vorm van een hoge, gevaarlijke loop/fietsbrug als men zijn zin krijgt. En dan praat ik niet over de enorme toename van het verkeer langs de Rivierenbuurt, waar de bewoners dus geen gebruik van kunnen maken om hun huis te bereiken, en de onvoorstelbare toename op de Vondellaan,( één van de toevoer wegen naar de Ringweg) van 3.000 > 12.000 auto's per dag langs scholen met alle milieu gevolgen van dien. De afrit naar en vanaf de Hereweg van/naar het Europaplein verdwijnt etc. etc. Ik kan wel doorgaan. Oversteek bij de Hereweg vanaf de Verbindingsweg... Dit plan is een ramp voor de stad.
22 september 2016
We begrijpen uit uw reactie dat u zich zorgen maakt over de gevolgen van de ombouw van de zuidelijke ringweg voor het verkeer in de stadswijken. Uw opmerking dat het verkeer de ringweg slechts op twee plekken kan verlaten, klopt echter niet. De zuidelijke ringweg heeft na de ombouw meerdere – nieuwe of verbeterde – aansluitingen. Van west naar oost: Hoogkerk (P+R), Laan Corpus den Hoorn (Martiniziekenhuis en Corpus en Hoorn), Ring West (Martini Plaza en binnenstad-west), Emmaviaduct (binnenstad/Stationsgebied), verbindingsweg naast de Maaslaan (binnenstad en Helpman), A28 (met aansluiting Groningen-Zuid), Vondellaan (De Wijert), Europaweg/Bornholmstraat (binnenstad-oost en Ikea), Driebond/Eemspoort, Ring Oost, Westerbroek. Het verkeer kan dus op meerdere punten van en naar de ringweg. Deze aansluitingen zijn van groot belang omdat 80% van het verkeer dat gebruik maakt van de ringweg, in de stad moet zijn of daar vandaan komt. Bovendien wordt door het wegnemen van een aantal knelpunten de doorstroming op de ringweg zelf verbeterd, vooral rond het Julianaplein. Automobilisten zijn daardoor minder geneigd routes door woonwijken te kiezen. De route over de ringweg is immers vaak sneller. Uit de verkeersprognoses blijkt dan ook dat er gemiddeld niet meer verkeer in de wijken komt, maar dat het verkeer juist meer gebruik gaat maken van de ringwegen. Zie hiervoor bijlage H bij het Tracébesluit van 2014: http://aanpakringzuid.sites.kirra.nl/uploads/fckconnector/0c62194a-9061-49f7-93d4-2d0d62958ed0/2923058274 (Verschillenrapportage milieueffecten), tabel 2.6, op pagina 20.
21 september 2016
@ Ria ter Veen-Keijzer, we proberen de directe omgeving vooraf te informeren over werkzaamheden en eventuele overlast. In de uitvoering lopen werkzaamheden soms net iets anders. De omgevingsmanager van A. Hak neemt contact met u op voor een toelichting.
20 september 2016
Trap niet in deze leugen. Nadat de Ringweg is omgebouwd tuft zo'n 20% van de weggebruikers lekker door en de rest 80% komt , nadat ze op slechts 2 plekken de ringweg konden verlaten, in enorme fuiken terecht op het onderliggende wegennet. Maar dat kan Rijkswaterstaat niets schelen war daar zijn ze niet verantwoordelijk voor. De plaatselijke politiek wel maar die heeft het schandelijk af laten weten, evenals de provincie. En alle bewoners van de zuidelijke woonwijken zijn de dupe.
20 september 2016
Nou na één bezoek valt het overleg met de omwonenden verder wel tegen. Ik moest laatst zelf bellen over overlast. Opeens gisteravond om 10 uur nog veel lawaai. Het is maar goed dat we aan de achterkant van het huis slapen!!
15 september 2016
Door de verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg is de Helper Brink niet meer een directe verbinding tussen de Verlengde Hereweg en de Helperzoom. Het is de bedoeling dat dit verkeer nu via de De Savornin Lohmanlaan rijdt of via de Goeman Borgesiuslaan. Voor een deel gebeurt dat al, maar we merken dat nog niet alle automobilisten aan de nieuwe situatie gewend zijn. We hebben al meer reacties gehad over de Groenesteinlaan. Het verkeer dat deze route kiest, moet een omslachtige route volgen: Verl. Hereweg – Helper Oostsingel – Coendersweg – Groenesteinlaan – Haydnlaan – Helper Brink – Helperzoom. Dit zijn voornamelijk smalle straten en de maximumsnelheid is 30 km/uur. Onze verwachting is dat het verkeer gaat zoeken naar een handigere en snellere route. Bijvoorbeeld via de De Savornin Lohmaanlaan. We houden de situatie nauwlettend in de gaten. Op basis daarvan gaan we bekijken of er aanpassingen nodig zijn.
14 september 2016
Nu dat de straat Helper Oostsingel -> Wagnersingel afgesloten voor auto verkeer is, rijd alle auto's de Groenesteinlaan door. Het is de enige door route van de Hereweg tot Haydenlaan/Helperzoom geworden en is veel te klein voor. Ook met alle een-richtings wegen, rijd veel auto's de verkeerde richting (van Coendersweg en de Brinklaan links op de Helper Brink (auto's en vrachtwagens).
14 september 2016
Door de verkeersmaatregelen is er veel veranderd aan de verkeerssituatie in de wijk. Onze algemene indruk is dat de verkeersmaatregelen werken zoals verwacht en dat de wijk veiliger is geworden. Voor de verkeersgebruikers is de nieuwe situatie eerst een kwestie van gewenning. Maar het kan ook zijn dat bepaalde maatregelen niet goed uit de verf komen. Daarom is het goed gebruik om enige tijd na het invoeren van verkeersmaatregelen de effecten te bekijken. Ook luisteren we goed naar eventuele klachten uit de buurt.
13 september 2016
Combinatie Herepoort maakt nu een ontwerp voor de ombouw van de zuidelijke ringweg. Het uitvoeren van een milieuhygiënisch onderzoek is hierbij wettelijk verplicht. Voor de manier waarop het onderzoek wordt uitgevoerd, zijn Europese normen opgesteld waaraan voldaan moet worden. Daarin staat ook wat de onderlinge afstand tussen de boringen moet zijn. Om het verkeer niet te veel te hinderen, worden de onderzoeken op aangeven van de wegbeheerder alleen 's nachts gedaan. Daarom duurt het wat langer.
12 september 2016
Sjonge jonge, als het al zo moeilijk is om voor zo'n relatief eenvoudige situatie in één keer tot de juiste oplossing te komen en er direct een evaluatie dient plaats te vinden, hoe moet dat straks dan met de hoofdweg N7 gaan? We blijven evalueren tot er wat minder doden te verwachten zijn? @John: hoe zien jullie dat?