27 oktober 2016
De impressie is enkele jaren geleden gemaakt, gebaseerd op een foto uit 2013. De situatie hier is inderdaad al weer veranderd, door de nieuwbouw van Noorderpoort. De afslag vanaf de zuidelijke ringweg komt te liggen tussen enerzijds de nieuwbouw van Noorderpoort en de garages, en anderzijds de skivijver, die een iets andere vorm krijgt.
26 oktober 2016
Elk stukje water is ook een mogelijkheid om te kunnen schaatsen als het weer een keer winter is in het noorden van ons land. En als het zover komt zijn kluun plekken nodig voor een langere tocht doch die zijn zo gemaakt met vrijwilligers.
26 oktober 2016
Tot nu toe gaat het beperken van de overlast nog niet echt lekker. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden is recent binnen een week de straatverlichting twee dagen defect geweest en een waterleiding geraakt waardoor de overlast niet echt minimaal te noemen is. Nu betreft dit nog uitsluitend overlast door voorbereidende werkzaamheden... Wat gaat u er aan doen om te zorgen dat er minder calamiteiten te verwachten zijn als men echt los gaat? En wanneer en waarover gaat de combinatie Herepoort c.q. ARZ met ons in gesprek en, zoals eerder aangegeven, inventariseren wat de huidige staat van onze woningen is? Gezien de afstand van ons huis t.o.v. de ring is het onwaarschijnlijk dat er directe schade zou kunnen ontstaan door de werkzaamheden. Gaarne uw reactie.
26 oktober 2016
Hoe zit dat met de brug over het winschoterdiep dan? Die is niet beweegbaar en bijzonder laag. Te laag voor bootjes. Wat gaat het beteken voor de Griffeweg en de bereikbaarheid van de Binnenstad als steeds de brug daar open moet voor flierevaarders en borrelboten?
26 oktober 2016
Teleurstellend en weinig ambitieus dat er bij een dergelijk hoge begroting geen reservering voor verbeteringen voor fietsers zijn en zelfs in dit stadium geen toezegging krijgt. Op deze wijze zijn de tegenvallers dus niet voor de aannemer? Mooi dat het makkelijker wordt om met de auto te reizen in en rondom Groningen (hoewel dit de keuze voor de auto stimuleert) maar dit staat haaks op de klimaatdoelstellingen hetgeen internationale verplichtingen zijn. Het zou Groningen sieren daarin voorop te lopen en het ook/juist voor fietsers aantrekkelijk(er) te maken. De verhoging van de maximum snelheid naar 80 km/hr is immers ook al een consessie aan het milieu.
26 oktober 2016
Als ik dit goed begrijp, wordt het onmogelijk gemaakt om vanuit de Euroborg naar het noorden (N360) te gaan, tenzij je helemaal wilt omrijden via de A7. Of heel erg lang in de rij te wachten voor (hopelijk!) stoplichten op de Bornholm straat en dan via de parallel weg (over die lage bruggen die altijd open staan) naar de oprit van de ring te kunnen komen.
25 oktober 2016
Op de Helperzoom zijn geen nieuwe drempels aangelegd, behalve op de hoek met de Goeman Borgesiuslaan. Deze drempel is goed te passeren, zelfs door de bus. Gaat u vanaf de Helperzoom de wijk in, dan rijdt u over een inrit naar bijvoorbeeld De Savornin Lohmanlaan. Deze inritten hebben we aangelegd om duidelijk te maken dat u een ander gebied in gaat, waar ander verkeersgedrag wordt verwacht. In dit voorbeeld gaat u van een 50 km/uur- naar een 30 km/uur-gebied. Deze inrit moet met langzame snelheid worden gepasseerd. De maatregelen in Helpman – zoals het aanleggen van inritten en kruispuntplateaus – zijn uitgevoerd omdat het overgrote deel van de wijk 30 km/uur-gebied is geworden. Doel daarvan is om het doorgaand verkeer te weren en de verkeersveiligheid te vergroten. De maatregelen zorgen ervoor dat de snelheid van het autoverkeer wordt afgeremd. Ook in de Goeman Borgesiuslaan, waar de snelheid 50 km/uur blijft, zijn kruispuntplateaus aangebracht om doorgaand verkeer te weren en om ervoor te zorgen dat het autoverkeer zijn snelheid aanpast.
25 oktober 2016
De Savornin Lohmanlaan is 30 km ???? De inrichting is volstrekt niet toereikend. Er wordt harder gereden, de kruispunten gevaarlijker. Er is al een ' bijna -ongeluk gebeurd!! Er moeten meer verkeersremmende maatregelen komen, versmallingen en in ieder geval lijkt het mij beter om de verhoogde kruispunten met rood asfalt te bekleden. Gaat er nog iets meer gebeuren? Het verkeer neemt toe ( ook gezien bovenstaande suggestie om steeds te rijden via de Savornin Lohmanlaan. Graag een reactie
24 oktober 2016
Beste John, nogmaals jammer dat ik geen reactie of informatie krijg op mijn vragen. Al begin ik het wel te begrijpen, gezien de reacties van de Carex bewoners van de noordzijde. Ik distantieer me hier volledig van. De onrust en overlast welke dit veroorzaakt is iets waar ik afstand van neem. Ik heb morgen een gesprek met Lefier en hoop van hun iets meer informatie te krijgen.
24 oktober 2016
Het is onvermijdelijk dat een plan met zo veel veranderingen ook keerzijden heeft. Daar zijn we ons goed van bewust. De afgelopen jaren hebben we veel overlegd met omwonenden, bedrijven en scholen om de nadelen zo veel mogelijk te beperken. Op deze website vind je uitgebreide informatie over de punten die je noemt. Punt 11 bijvoorbeeld staat in het artikel hierboven al genoemd. We erkennen dat het in het noordelijke deel van de Vondellaan veel drukker wordt door de nieuwe aansluiting op de ringweg. Daarom gaan we de straat herinrichten, zodat die ook in de nieuwe situatie veilig is. In overleg met bewoners is gekozen voor vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg. Lees hier meer over https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/de-wijert#Vondellaan_-_Werumeus_Buningstraat/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (de veranderingen voor De Wijert). Bepaalde woningen komen in aanmerking voor geluidsisolatie, als het geluid binnen in de woning te veel toeneemt. Over punt 12 kunnen we zeggen dat er op deze route inderdaad verkeerslichten komen. De verkeerslichten worden op elkaar afgesteld. Er komt een ‘groene golf’, zodat het verkeer richting binnenstad hier goed kan doorstromen. Zwembad De Papiermolen (punt 13) levert op haar terrein een relatief klein stuk grond in ter grootte van ongeveer één-vijfde van een voetbalveld. Dit gaat ten koste van een aantal bosschages en een stukje van de ligweide. De Papiermolen kan volledig blijven functioneren en de aanpassingen aan het terrein gebeuren met respect voor het monumentale karakter van dit gebied. Hier vind je meer informatie over https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/bij-u-in-de-straat/bij-u-in-de-straat-9-papiermolenlaan (de veranderingen bij De Papiermolen). Wat betreft de fietsverbindingen bij De Wijert en de Rivierenbuurt (punt 14): er zijn na de ombouw van de ring twee belangrijke noord-zuidroutes naar de binnenstad en het station. De ene loopt via de Vondellaan/Brailleweg en de andere via de Hereweg. Zoals hierboven aangegeven, wordt langs de Vondellaan aan weerszijden van de weg een fietspad aangelegd. Dit fietspad gaat over in een dubbelzijdig fietspad langs het Noord-Willemskanaal richting binnenstad. De andere belangrijke route, de route via de Hereweg, wordt veiliger, omdat hier door de verdiepte ligging (met het nieuwe Zuiderplantsoen) minder kruisende bewegingen zijn met het autoverkeer. De huidige tunnel bij De Papiermolen wordt vervangen door een brug, die bedoeld is voor voetgangers. Hier lees je meer over https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/julianaplein/fietsverbindingen#Brailleweg/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (de fietsverbindingen rond het Julianaplein).