25 februari 2017
Het is buitengewoon jammer en feitelijk ook onheus dat de gehele aanpak ringZuid inclusief de ambtenaren betrokken bij dit project zich hullen in stilzwijgen. Zelfs brieven worden niet beantwoord over deze bomenzaken. Over inhoud, aantallen, motief en achtergronden val te praten en te twisten. Maar als je bij de openbare presentatie van de plannen roept dat er 200 bomen gespaard worden en dat dat te danken is aan de andere werkwijze van de Combinatie moet je kunnen aangeven waar dat getal vandaan komt. waar worden welke bomen gespaard en waar gaan ze ook op het onderliggende wegennet vanwege bijvoorbeeld aanleg van riool, herinrichtingen op onderliggende wegen kapot gemaakt worden, gesloopt en als biomassa groene stroom mogen gaan opleveren. De uitdaging voor de Combinatie is niet alleen Social Return, maar nu al Groen, Blauwe compensatie leveren en beginnen met aanplanten van bomen NU die er qua compensatie , diversiteit toe doen. Dan :ontstaat een beeld rn feiten met van geloofwaardigheid in plaats van mooie woorden.
22 februari 2017
Als een dief in de nacht begon de Combinatie Herepoort aan het kappen, slopen van de meeste bomen en struiken, biotoop voor dieren . Over de al dan niet volledige vergunning voor dit werk bestaat gerede twijfel. Op het werk kon deze in ieder geval niet getoond worden en reageerde de Combinatie Herepoort eerder niet op brieven over de massale bomenkap als gevolg van hun opdracht en gewonnen aanbesteding. Bomenridders Groningen heeft gezien eerder fundamentele handhavingsverzoeken gerede twijfel aan het bestaan van een alles dekkende vergunning en de rechtmatigheid van genomen besluiten door GS. Met de aanleg en het slopen van de struiken en bomen gaat een grote groenmassa verloren, terwijl geenszins vast staat hoe en op welke deze desastreuze ontwikkeling gecompenseerd worden kan. Compensatie is onmogelijk; hooguit reparaties ook op wettelijke grondslag(Ffwet en beleid gemeente Sterke Stammen ev). Eveneens legt de bouw van de tunnel en de aansluiting aan de Helperzoom een conflict bloot vanwege de aan te leggen fietspaden op de bestaande weg of nog eens extra breed in de hoofdecologische zone. Voor dit fietspad moeten tientallen varieerend van 48 tot 140 bomen gesloopt worden. De huidige sloop van de bomen aan de Helperzoom loopt daarop al vooruit. Beter nu gesloopt.. dan straks beboet vanwege overtredingen van de FFwet en vooral snel om geen vertraging op te lopen.. De Combinatie Herepoort reageert niet op brieven en gewone verzoeken om datgene wat ze in PR bij presentatie van hun plannen aan de hand van hun gewonnen gunning naar buiten brachten"" We gaan 200 bomen(rond getal) sparen van de? Ja, als je niet reageert en het aantal bomen en hun biotoop in soortenrijkdom ,leeftijd, verschijningsvorm en functies slechts"" compenseert in Drupsteen beelden"" en geluiden van zaagmachines, geen duidelijkheid geeft over hoe en waar en in welke omvang als gevolg van het gehele plan aanleg nieuwe RingwegZuid en aanliggend, onderliggende wegennet de bomen en biotoop gecompenseerd wordt en wanneer, dan misleid je publiek en politiek. Dat is jammer en zeer te betreuren en hoort niet tot de werkwijze van een verantwoord handelende Combinatie Herepoort. Overigens is het opvallend dat men veel doet om overlast ... te voorkomen, zet men omgevingsmanagement gelijk RWS in om onheil te reguleren en te trechteren. Ruimt men werkplekken gelijk ook na deze kap en sloop van bomen aan en harkt de vernietiging weg. En O ja, de gesloopte bomen en takken gaan naar de biomassa. Om te verstoken . Om er groene stroom van te maken. Om er Co2 bij de Eemscentrale mee in de lucht te blazen als bijstook. Kan het absurder en wranger. Bomen tot het maximale sparen, her planten en nu al planten van bomen op elke plek in de Stad in het Urban Forest als maar mogelijk is. dat is een essentiele en zeer maatschappelijke verantwoorde bijdrage aan een leefbare en werkbare stad. Voor mens, dier en boom. Bomenridders Groningen. www.bomenriddersgroningen.nl
19 februari 2017
De wijzigingen zijn nu een tijdje van kracht, en het valt mij op dat er nog met enige regelmatig wordt gezondigd tegen het éénrichtingsverkeer regime in de Helperoostsingel en de Helperbrink. Laatst nog chaotische taferelen ter hoogte van het Zernike college door een gefrustreerde automobilist die met alle geweld tegen het verkeer in wilde. ook heb ik eens een bestelbus met hoge snelheid vanaf de Hereweg de Helperbrink op zien rijden. Kennelijk is niet altijd duidelijk welke route gevold moet worden.
19 februari 2017
Wat aan de late kant, maar bedankt voor de reactie. De extra parkeerplekken aan de Helperbrink noordzijde had ik toen niet voorzien, deze zijn zeer welkom!
10 februari 2017
@Lex: In de zomer van 2016 is een groot deel van Helpman 30 km/uur-gebied geworden, waaronder de De Savornin Lohmanlaan en de Troelstralaan. Om de snelheid van de automobilisten te remmen, zijn diverse maatregelen getroffen. Zowel op de locaties waar de auto’s het 30km/uur-gebied binnen komen rijden, als in de straten zelf. Zo zijn in de De Savornin Lohmanlaan kruispuntplateaus aangelegd; ook bij de door u genoemde kruising met de Troelstralaan. Bij deze kruispuntplateaus is de weg verhoogd en versmald om de snelheid van het autoverkeer te matigen en het oversteken veiliger te maken. Hoewel de inrichting en de bebording volledig is afgestemd op de eisen van een 30 km/uur-gebied, zijn er nog steeds plekken in de wijk waar te hard gereden wordt. We hebben de politie gevraagd extra te surveilleren, maar uiteraard is dit ook een verantwoordelijkheid van de automobilisten zelf. Ook rond de GSV en OBS Joseph Haydn zijn afgelopen zomer maatregelen genomen om de situatie veiliger te maken. Ook hier is een 30 km/uur-regiem ingesteld. Door het invoeren van eenrichtingsverkeer in onder meer de Beethovenlaan en delen van de Helper Brink, wordt doorgaand verkeer dat niet in de wijk hoeft te zijn geweerd. Tijdens piekmomenten – met name bij het halen en brengen van de kinderen naar de scholen – is het onvermijdelijk dat het drukker is in de straten rondom de scholen. Naar onze opvatting is hier echter geen sprake van een onveilige situatie.
9 februari 2017
@Jeroen: Het fietspad is afgesloten omdat de gemeente hier het riool vervangt. Daarbij wordt veel met groot materieel gewerkt. Dit kan een gevaar opleveren voor de omgeving. Inderdaad is er af en toe geen activiteit, maar het fietspad kan dan niet opengesteld en daarna weer afgesloten worden.
9 februari 2017
Met name wat betreft het kruispunt van de De Savornin Lohmanlaan en de Troelstralaan is inderdaad zeer gevaarlijk. 's Ochtends fietsen hier heel veel kinderen door de Troelstralaan naar de Haydnschool en de GSV en de auto's op de De Savornin Lohmanlaan rijden te hard en zijn hier veel te weinig op bedacht. Het zou heel erg helpen als hier opstakels op de weg zouden worden geplaatst om de snelheid eruit te halen en een paar extra borden om te waarschuwen voor schoolkinderen op de fiets kan al snel een paar ongelukken schelen. Overigens is het autoverkeer rond deze twee scholen, en dan met name in de Sweelincklaan en de Beethovenlaan, verre van veilig te noemen.
9 februari 2017
De maatregelen die in de Goeman Borgesiuslaan zijn getroffen, maken deel uit van het verkeersplan Helpman/Coendersborg. De maatregelen zijn erop gericht de snelheid van het autoverkeer af te remmen. Op verschillende locaties in de Goeman Borgesiuslaan is de weg versmald. Dat zijn de ‘uitstulpingen’ waar u op doelt. Die uitstulpingen zijn zo gemaakt dat ze het zicht op het verkeer niet ontnemen (er staan geen obstakels op). Ook zijn op verschillende kruispunten kruispuntplateaus aangebracht. Daar is de weg verhoogd - tot op het niveau van het trottoir - en is de weg versmald. Dit maakt het voor voetgangers en ook voor gebruikers van scootmobiels gemakkelijker om de weg over te steken. Een van deze plateaus ligt vlakbij de Thorbeckelaan, namelijk ter hoogte van de Coendershaag. Hier kunt u veilig oversteken naar de villawijk.
8 februari 2017
De werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg starten na deze zomer. Zie ook onze pagina over de https://www.aanpakringzuid.nl/uitvoering/planning-en-fasering (planning).
7 februari 2017
Wanneer is de start