25 september 2021
Goedenmorgen. Een vraagje waar is de webcam gebleven van de rontonde Laancorpus den hoorn ? Vind het wel jammer dat deze er niet meer is. M.V.G H Weening
24 september 2021
Mooie overzichten van dit spectaculaire project. Graag wil ik een suggestie doen voor een aanvulling. Als ik een volgende dag vanuit noordoosten van de stad richting Drachten of Assen wil rijden mis ik een overzicht kaart met stremmingen en/ omleidingen . Met vriendelijke groet, Chris
24 september 2021
Gert, dat dit op meerdere plaatsen in het land zo wordt uitgevoerd klopt, want het is conform de ontwerprichtlijnen. Het begint ermee dat de bocht veel krapper is dan bestuurders mogen verwachten op een afrit. Zo’n krappe bocht is niet met borden aan te geven. Het is de bedoeling dat auto’s op het stuk tot de haaientanden afremmen. De automobilist die de eerste keer komt aanrijden, weet dan nog niet dat er geen verkeer aankomt bij de haaientanden en zal afremmen. Dat is precies wat er met het ontwerp beoogd wordt. Mocht een automobilist enkele seconden stilstaan omdat hij de situatie vreemd vindt, is er niets aan de hand. Mocht er een auto te hard door zo’n bocht gaan, dan is het gevaarlijk. Voor de haaientanden komt straks inderdaad het bord bebouwde kom. Tegenover de afrit komt een grondwal, met daarvoor schrikhekken en daarachter struweel.
23 september 2021
Ik vind het een rare en vergezochte keuze om bij zo'n situatie haaientanden te plaatsen. Een gemiddelde automobilist ziet dit waarschijnlijk als een afrit met een hoekige U-bocht, waarbij de afrit pas eindigt bij de rotonde. Maar dan, nogal plotseling en onverwachts, staan er in die afrit haaientanden. Dat dit is om aan te geven dat de afrit officieel eindigt, en overgaat in een lokale weg, is iets dat de meeste automobilisten waarschijnlijk niet weten of begrijpen. Wellicht mogen automobilisten zo'n scherpe bocht in een afrit niet verwachten. Maar ze verwachten ook niet dat ze bij de haaientanden voorrang moeten verlenen aan verkeer dat er niet is. De aanwezigheid van een scherpe U-bocht kan met duidelijke borden worden aangekondigd, waardoor verwachtingen van automobilisten kunnen worden beïnvloed. Maar hoe je automobilisten duidelijk maakt dat er achter de haaientanden geen ander verkeer is waar voorrang aan moet worden verleend, is mij een raadsel. Bij de afrit Assen van de N33 (richting Gieten) is ook zo'n constructie. Ik zie daar regelmatig mensen wachten, verward om zich heen kijken, en pas na een aantal seconden verder rijden. Kan aan het einde van de afrit niet een bord met aanduiding van de bebouwde kom worden geplaatst, in plaats van haaientanden? Eventueel kan ook een iets ander type of kleur wegdek worden toegepast, waardoor ook duidelijk is dat de afrit daar eindigt. Gelet op de bijzondere uitvoering van deze afrit is de kans groot dat hier regelmatig onoplettende automobilisten de afrit met een te hoge snelheid nemen en rechtdoor rijden. Ernstige ongelukken, zoals ook vaak gebeuren op de afrit Eelde van de A28 richting Assen, zijn bijna voorgeprogrammeerd. Worden, om dat soort ongelukken te voorkomen, al bij de aanleg extra (eventueel oplichtende) borden geplaatst die de relatief gevaarlijke/bijzondere situatie aanduiden?
22 september 2021
en wanneer is "straks" ?
22 september 2021
Haaientanden zijn witte of gele gelijkbenige driehoeken op het wegdek. De driehoeken zijn verkeerstekens en staan bij een kruispunt op het wegdek als er voorrang moet worden gegeven, meestal in combinatie met het voorrangsbord (omgekeerde driehoek). Staat er een achthoekig stopbord, dan staan er in Nederland op het wegdek geen haaientanden maar ligt er een stopstreep. In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) worden in artikel 1 van het eerste hoofdstuk haaientanden gedefinieerd als "voorrangsdriehoeken op het wegdek". In artikel 80 van het derde hoofdstuk van de RVV 1990 wordt de haaientanden hun betekenis in het verkeer toegekend: Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Let vooral op het woordje "bestuurders"; voetgangers zijn geen bestuurders en dus betekenen de haaientanden niet dat kruisende voetgangers daarom voorgaan. Bestuurders moeten voetgangers uiteraard wel voor laten gaan als deze om een andere reden voorrang hebben, bijvoorbeeld als de bestuurder afslaat en de voetganger rechtdoor gaat op dezelfde weg, of als na de haaientanden (ook) een zebrapad ligt waar voetgangers voorrang hebben.
21 september 2021
Wel jammer dat het blijkbaar nodig is (voor de veiligheid ?) om aan de binnenkant van de leuning dranghekken te plaatsen. Wordt hier nog iets mooiers voor bedacht ?
21 september 2021
Saljem en Dick: daar komt inderdaad een pompkelder voor het verdiept liggende fietspad, dat onder de A28 en de op- en afrit door gaat ('fietsvallei'). De pompkelder wordt op dit moment uitgegraven, daarna komt er onderwaterbeton in.
21 september 2021
Ik weet het al, ik heb het even gevraagd. Daar komt een pompkelder, voor de afvoer van het water van het verdiepte fietspad.
20 september 2021
Dit vroeg ik me ook al af. Reactie aanpak ring zuid?