14 december 2022
Matthijs, het aantal fietspaden richting het Overwinningsplein is straks hetzelfde als de oude situatie. Bij de fietsoversteek hoef je als fietser straks maximaal twee minuten te wachten voordat je kunt oversteken.
14 december 2022
Kees, de nieuwe ovonde is niet vergelijkbaar met het Vrijheidsplein. Als je straks als automobilist de ovonde afrijdt richting het centrum, dan hoef je alleen te stoppen als een fietser het knopje van het verkeerslicht heeft ingedrukt. Daarnaast hebben de ovonde zelf en de wegen daar naartoe voldoende ruimte om op drukke momenten auto's een plek te geven.
14 december 2022
Fred, bedankt voor je reactie. Een gelijkvloerse oversteek met verkeerslichten is inderdaad anders dan de huidige Amaliatunnel. Maar de huidige situatie bij de Amaliatunnel is niet de uitgangssituatie. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerslichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken. Een fietsoversteek met verkeerlichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. De Amaliatunnel handhaven is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor. Ook zou de geluidsbelasting op de gevels van de woningen groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen zouden moeten komen. De nieuwe bushalte komt ten zuiden van de toekomstige fietsoversteek. Per abuis stond op de website een verouderde technische tekening.
14 december 2022
Veel reacties en geen enkel antwoord. Bravo, jullie laten weer jullie beste kant zien. Je kan het patroon inmiddels herkennen. Ook geen antwoord van we gaan de antwoorden doornemen die ook zinnig zijn. Maar nee, vooral niets doen met de kritiek. Zelfde verhaal als met die loopbrug boven Julianaplein, na veel juridisch gezeur (zaak verloren) is toch de tunnel is verlengd (Huh?? dit kon toch allemaal niet). Waarom niet de comments bespreken en zorgen dat je iets goeds kan opleveren. Het zou toch doodzonde zijn met al die ellende en die fucking bouwput waar wij Groningers al 10 jaar in zitten en er niet een beetje meer geld kan worden uitgetrokken voor een degelijk verkeersplein waarvan al duidelijk is dat het nieuwe design ook ellende gaat veroorzaken. Nee joh, zet maar een reuzenrad neer dat kost iig niet zo veel. Begrijp me niet verkeerd, het is initiatief is leuk. Maar het klopt allemaal niet. Het zijn deels belastingcenten. Ik heb medelijden met de omwonenden.
14 december 2022
De Bergenweg naar Century is nu tweerichtingsverkeer geworden met voorrang voor auto's bij de fietsoversteek met de Bornholmstraat. Niet alleen is die een oprit/afrit naar een bedrijf en fietsers horen daar gewoon voorrang te hebben. Ook is het een onlogische situatie voor fietsers dat zowel aan de noord als de zuidkant van een snelwegonderdoorgang verkeer van links kan komen. Levensgevaarlijk dus. Bovendien kun je als fietser er nooit vanuit gaan dat automobilisten richting aangeven als ze van een rotonde afslaan. Je zult dus altijd moeten wachten tot er geen verkeer op de rotonde is om veilig te kunnen oversteken. Dit is een gevaarlijke en onwenselijke situatie. Want meestal is er geen verkeer op die oversteek. Fietsers zullen dus minder goed opletten en als het dan fout gaat, gaat het goed fout, vooral verkeer dat vanaf de rotonde komt dat je niet ziet als je naar het zuiden rijdt. Dus geeft die Fietsers hier duidelijk voorrang en hef het tweerichtingsverkeer hier op. Alleen een uitrit en geen inrit.
13 december 2022
FIETSTUNNEL & OVONDE OPROEP Ik vind het een zeer slecht plan dat voetgangers en fietsers in de toekomst gelijkvloers moeten kruisen met het autoverkeer (Hoornsediep, Brailleweg, Emmaviaduct?). Mede omdat dit voor de hele stad, de Rivierenbuurt en de Grunobuurt een belangrijke oost-west verbinding is. Ook heel veel scholieren hier dagelijks gebruik van. Het is dé aansluiting op de Muntingbrug vanuit de Rivierenbuurt. Ik wil dan ook graag een actiegroepje, comité of iets dergelijks starten om het huidige plan voor de Ovonde dusdanig aangepast te krijgen dat er een nieuwe tunnel komt, of misschien de huidige blijft bestaan. De huidige tunnel heeft geloof ik geen officiële naam maar wordt wel Walvistunnel of Amaliatunnel genoemd. De bewonersorganisatie Rivierenbuur wil dit initiatief ondersteunen. Heb je belangstelling om hierin mee te doen of er eens samen over te praten? Stuur dan een mail met gegevens naar info@derivierenbuurt.nl of kijk voor algemene gegevens op de website https://www.derivierenbuurt.nl/
11 december 2022
Ik zie op de webcam een feesttent op het bouwterrein staan. Is de tent voor de kerstbuurtbarbecue? Of kunnen omwonenden hier gratis bier halen met oud en nieuw? Andere suggesties zijn van harte welkom?
11 december 2022
Is de oude fietstunnel al helemaal verwijderd? Wordt de oude fietstunnel nog weggehaald of blijft het laatste stuk van de oude fietstunnel liggen?
9 december 2022
Ik heb al een paar dagen een vrijkaart in huis, maar kan nog steeds niet bestellen. Vanaf wanneer kan dit wel?
8 december 2022
Ik ben zeer onder de indruk van van het gecoördineerde uitvoering van het project, waardoor verkeersstromen zo soepel mogelijk verlopen! Het tijdelijk plaatsen van een reuzenpad vind ik een mooi gebaar richting bewoners rondom het project en andere geïnteresseerden.