22 november 2024
Overgrote meerderheid? De luidruchtigste groep bedoel je. Geholpen door sommige media die blij zijn dat ze een itempje hebben.
22 november 2024
Wat het Zuiderplantsoen betreft was er ook een veelgetekende petitie tegen de kap van een heel stel hoge oude sterrebos-bomen in het reepje langs de Waterloolaan, ten gunste van een of ander ludiek rijtje vierkant opgeschoren blokhoofdbompjes, waarschijnlijk freewheelend bedacht door een iets te artistieke ziel. Wat gebeurt er met die protesten en met dat authentieke stukje Sterrebos?
22 november 2024
Er staat al een Geheugenbalkon aan de Hereweg. Als er al herinnerd moet worden aan een autobaan dwars door een bos en een woonwijk dan is daar dus al in voorzien. Dat Geheugenbalkon is opgebouwd uit stukken vangrail, liggers en een stuk wegdek van de oude ringweg. Het herhalen van dit concept in de vorm van een Geheugenpaviljoen is verre van artistiek. Kunstenaars blinken over het algemeen uit in originaliteit en unieke ideeën. Herhaling is meer iets voor reclamemakers die pindakaas of een bepaalde winkel promoten. Afgezien daarvan: te groot, niet passend, een megaobject in een bescheiden parkje, graag meer groen. Dat is een bloemlezing uit de overweldigende meerderheid van de reacties. Dan kun je als Gemeente Groningen twee dingen doen: een participatieplan opstellen van 36 pagina's dat tussen de vele regels richting 'we zullen doorgaan' uitraalt. Of je luistert écht, maar dan ook écht, naar wat die overgrote meerderheid wil en hándelt daar ook daadwerkelijk naar.
22 november 2024
Er staat al een Geheugenbalkon aan de Hereweg. Als er al herinnerd moet worden aan een autobaan dwars door een bos en een woonwijk dan is daar dus al in voorzien. Dat Geheugenbalkon is opgebouwd uit stukken vangrail, liggers en een stuk wegdek van de oude ringweg. Het herhalen van dit concept in de vorm van een Geheugenpaviljoen is verre van artistiek. Kunstenaars blinken over het algemeen uit in originaliteit en unieke ideeën. Herhaling is meer iets voor reclamemakers die pindakaas of een bepaalde winkel promoten. Afgezien daarvan: te groot, niet passend, een megaobject in een bescheiden parkje, graag meer groen. Dat is een bloemlezing uit de overweldigende meerderheid van de reacties. Dan kun je als Gemeente Groningen twee dingen doen: een participatieplan opstellen van 36 pagina's dat tussen de vele regels richting 'we zullen doorgaan' uitraalt. Of je luistert écht, maar dan ook écht, naar wat die overgrote meerderheid wil en hándelt daar ook daadwerkelijk naar.
22 november 2024
Optie 1 graag.... De Betonnen Bruggen In het nieuwe zuiderplantsoen, waar vogels zingen en kinderen spelen, staan enkele robuuste betonnen pilaren als stille getuigen van een bewogen verleden. Ze waren ooit onderdeel van de ringweg die dwars door de stad liep en jarenlang de zuidelijke wijken van elkaar scheidde. Een grijze barrière die verbindingen verbrak en buurten in afzondering hield. Toen de ringweg werd afgebroken om plaats te maken voor een groener en leefbaarder plantsoen, stelden bewoners en kunstenaars één vraag: waarom alles vernietigen? "We hebben door de eeuwen heen al te veel weggegooid wat ons aan het verleden deed denken," klonk het. En zo bleven de pilaren staan. Nu vormen ze geen grens meer, maar juist bruggen – symbolisch en visueel. Klimop en bloemenranken hebben zich een weg omhoog gebaand, en kunstenaars hebben de pilaren beschilderd met verhalen van vroeger en dromen voor morgen. Waar beton ooit de stad in tweeën sneed, brengt het nu mensen samen. Bij de pilaren blijven bezoekers even stilstaan. Ouderen vertellen over hoe het was, jongeren zien de schoonheid in de transformatie, en iedereen begrijpt: het verleden hoeft geen last te zijn. Soms is het een fundament, een herinnering die ons helpt beter vooruit te kijken. De pilaren zijn niet langer enkel beton, maar kunstwerken van verbinding en reflectie.
21 november 2024
Jan, bedankt voor de alertheid! Ik heb het doorgegeven aan Groningen Bereikbaar. Inmiddels staat de komende weekendafsluiting wel aangegeven op de Slimme Kaart (https://www.groningenbereikbaar.nl/actuele-verkeersinformatie).
21 november 2024
Over die afslag naar de Vondellaan zegt Aanpakringzuid: 'Verkeer dat vanuit het zuiden komt (Haren/Assen) kan bij de nieuwe afrit Centrum niet rechtsaf de Vondellaan op. Dit is gedaan om te voorkomen dat er nog meer verkeer over de Vondellaan komt. Wie vanuit de A28 komt, kan net als nu naar De Wijert en Helpman rijden via de aansluiting bij Groningen-Zuid (van Ketwich Verschuurlaan). De herinrichting van de Vondellaan moet er aan de ene kant voor zorgen dat het verkeer (auto’s, fietsers en bussen) goed en veilig kan doorstromen naar en vanaf de zuidelijke ringweg. Aan de andere kant willen we ervoor zorgen dat fietsers en voetgangers de weg veilig kunnen oversteken.' (Bron: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/straks/straks-nieuw-ingerichte-vondellaan/) Uit oogpunt van veiligheid en doorstroming lijkt me dat een volstrekt begrijpelijke keuze. Het kleine 'ommetje' via de Ovonde in de Brailleweg stelt bovendien niet al teveel voor.
21 november 2024
Hebben jullie zo mooie slimme kaart, maar deze afsluitingen worden daar totaal niet op aangegeven, wat een miskleun
20 november 2024
Sinds gisteren(middag) is bij het oude Winschoterdiep de brug ook opeens afgesloten, en er staat wederom NIETS met bebording aangegeven. Ook online op deze site is er geen melding te vinden dat dit stond te gebeuren. Jullie zeggen het vervelend te vinden, en het met de aannemer uit te zoeken, maar ondertussen gebeurt er NIETS. Als er op de autoweg iets gebeurt, staat er binnen een mum van tijd bebording. Maar als er op fietsroutes iets 'vergeten' wordt duurt het dágen voordat er ook maar een bord staat. Voor de zoveelste keer wordt je als fietser onderweg geconfronteerd met afsluitingen die niet zijn aangekondigd, en waarbij je zelf vervolgens maar uit moet zoeken hoe je wel op je bestemming kan komen.
20 november 2024
Dat zijn volgens mij oude kaarten, daar staat de ovonde ook nog niet echt op. Wat later in het traject kwamen ze erachter dat het daar toch allemaal veel drukker zou worden, en toen hebben ze e.e.a. aangepast. (maar wel bijvoorbeeld die belachelijke fietsoversteek laten bestaan ipv daar een goede oplossing voor te maken....)