29 juni 2023
Dat is nog eens een duidelijke uitleg Harold. Bedankt. Weet ook iemand waarom er steeds asfalt op de nieuwe boog wordt gelegd en weer verwijderd wordt? Ik denk dat ik dit process 3 keer heb mogen aanschouwen. Ook vroeg ik mij wat de zwarte smurrie op de muur van de verdiepte liggen moet voorstellen? Het ziet er niet echt mooi uit. Maar zal vast een functie hebben. De verdiepte liggen is zelfs al deels voorzien van asfalt op de baan van drachten ri hoogezand. Bestaat er misschien de kans dat de boel eerder open gaat? Zou erg fijn zijn.
29 juni 2023
Alexander, nee, hier komt geen stoep bij. De gemeente heeft dit destijds besloten. Deze route werd niet als een belangrijke looproute gezien. De route voor langzaam verkeer langs het Noord-Willemskanaal heeft bijvoorbeeld ook geen voetpad. Ook had deze keuze te maken met de kosten. De fietsroute was al een plus, met ook een voetpad erbij werd het nog duurder. Bedenk hierbij dat voetgangers over het fietspad mogen lopen als er geen voetpad is.
29 juni 2023
Bert, wie we voor welke werkzaamheden inzetten, is een interne afweging van Combinatie Herepoort. Daar doen we geen mededelingen over. Overigens doet Rusthoven wel een gedeelte van de nieuwe Euvelgunnerbrug.
28 juni 2023
Harold, die informatie was niet juist. Ik heb het aangepast. De planning is dat de verdiepte ligging in september 2024 in gebruik wordt genomen. Dan gaat ook het nieuwe Julianaplein open voor autoverkeer, inclusief de nieuwe brug.
28 juni 2023
Er staat dat de verdiepte ligging in januari in gebruik genomen gaat worden. Is de nieuwe brug over het kanaal (Julianabrug?) dan ook al klaar, of houden we eerst nog de tijdelijke T-splitsing die er nu ligt?
28 juni 2023
Het gaat denk ik niet om de afrit richting Ring West, maar vooral om het boogje op het Vrijheidsplein. Omdat de nieuwe verbinding van Julianaplein richting Ring West in principe de 'hoofdrijbaan' van de Ring West gaat vormen, moet het boogje vanuit Drachten richting Ring West hier als een soort oprit aan vastgeknoopt worden. Hiervoor moet die verbinding dus tijdelijk dicht.
28 juni 2023
Piet Hoogeveen , dit is de uitvullaag voor de asfaltconstructie.
27 juni 2023
Er staat dus nog veel te gebeuren deze zomer. Wat me verbaast is dat van 10 juli tot 4 september vanaf Drachten ook de verbinding naar de Westelijke Ringweg dicht is. Immers, dit is normaalgesproken de omleidingsroute (en verder via Ring Noord en Oost) omdat de N7 verderop, bij de Euvelgunnerbrug, deze zomer in beide richtingen ook weer dicht is. Verkeer vanuit Drachten richting Duitsland kan nu niet makkelijk vanaf de N7 deze omleidingsroute bereiken. Wat wordt de aanbevolen route voor Drachten richting Duitsland? En was het niet mogelijk om vanaf de zuidelijke rijbaan van N7 (direct na de werkzaamheden aan afrit 36), een kleine doorsteek te maken naar de parallelbaan om zo toch de Westelijke Ringweg te kunnen bereiken? Zo'n doorsteekje zou in deze situatie heel handig zijn geweest.
26 juni 2023
Wel bijzonder dat de val van de brug van ver moet komen terwijl er een bruggenbouwer er pal naast ligt. Kost bijzonder veel aan onnodig transport en bovendien niet milieuvriendelijk. Wat is de reden dat Rusthoven B.V. de val niet mocht maken?
26 juni 2023
Hans, ik begrijp je verbazing. Hoe hoog de geluidsschermen moeten zijn, wordt bepaald door de uitkomsten van het akoestisch onderzoek. Bij het maken van de impressies waren die uitkomsten kennelijk nog niet bekend. Bij een akoestisch onderzoek wordt bekeken hoeveel geluid het verkeer produceert op verschillende plekken. De hoogte van de gebouwen heeft hier invloed op. Als het geluid hoger is dan wettelijk bepaald, moet de wegbeheerder maatregelen nemen. Dat was bij dit viaduct over de Paterswoldseweg ook zo. De eerste maatregel is dat er op de ringweg ter hoogte van de Paterswoldseweg stil asfalt wordt gelegd (tweelaags ZOAB fijn). Daarna is gekeken of er ook geluidsschermen nodig zijn. Uit de berekeningen bleek dat er aan de noordzijde geluidsschermen nodig zijn van 2 meter hoog, en aan de zuidzijde van 4 meter hoog. In principe worden de schermen niet hoger dan nodig. Deze schermen op de viaducten worden uitgevoerd als een barrier (lage tussenmuur) met daar bovenop een glazen geluidsscherm, zoals ook te zien is op de impressie. De hoogteverschillen hebben zoals gezegd te maken met de hoogte van de gebouwen in de omgeving. Het appartementengebouw ten zuiden van de N7 en ten westen van de Paterswoldseweg heeft vijf woonlagen, terwijl het appartementencomplex aan de noodzijde vier woonlagen heeft. Dit kan voor een deel het verschil in hoogte van het geluidsscherm verklaren. Verder speelt uiteraard ook de afstand tot de weg mee. Het uitgangspunt is dat het geluid op de gevel zeker niet minder mag zijn dan in de situatie in 2014, het jaar waarin het Tracébesluit is genomen. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat met alle maatregelen die worden genomen, het aantal woningen met geluidshinder afneemt. Een jaar na voltooiing van het project gaat Rijkswaterstaat onderzoek doen of het geluid overal aan de normen voldoet. Zo niet, dan zijn aanvullende maatregelen verplicht.