3 maart 2014
- Blijft de Bosrand/groenstrook tussen de Waterloolaan en de ring zoals deze nu bestaat in stand of wordt deze weggehaald en later opnieuw aangeplant? - Wat is het effect van de verdieping met de gaten ten opzichte van de huidige 'open' situatie voor wat betreft het verkeersgeluid in de omgeving Waterloolaan?
28 februari 2014
@ Wiebe Kramer: Direct langs de rand van het gat wordt een anti- stenengooiers voorziening aangebracht van 3 meter hoogte. Om deze technische voorziening zo min mogelijk 'aanwezig' te laten zijn in het Zuiderplantsoen zal aanvullend hierop hieromheen een dicht beplante grondwal aangebracht worden. Hiermee wordt het risico van eventuele ballen op de weg tot een minimum gereduceerd, en het gat vanuit het Zuiderplantsoen aan het oog onttrokken. De bomen die hier geplant worden, hebben enige tijd nodig om tot volledige wasdom te komen. In principe geeft de impressie de situatie in 2030 weer.
25 februari 2014
In de animatietekening hierboven zie ik een open gat midden in een park. Zijn jullie niet bang dat er voetballen of andere items in dat gat vallen en op de weg belanden waardoor er zich enorme gevaarlijke situaties zich kunnen voordoen? Verder, in welk jaar leven we ongeveer voordat die bomen de grootte hebben zoals deze in de animatie zijn weergegeven?
18 februari 2014
@Jopie: Klopt. We hebben de beelden van het nieuwe Julianaplein opnieuw geplaatst, omdat we merken dat veel mensen hierin interesse hebben, maar lang niet iedereen ze heeft opgemerkt. Overigens gaat het om afbeeldingen op basis van het Ontwerp Tracébesluit (OTB), van augustus 2013. Dat (voorlopige) plan wordt op dit moment verder uitgewerkt, mede op basis van zienswijzen die erover zijn ingediend. Het uiteindelijke (definitieve) Tracébesluit kan op onderdelen afwijken van het getoonde. Zodra het Tracébesluit klaar is zullen we daarom nieuwe, actuele afbeeldingen op de website plaatsen. Volgens de huidige planning gebeurt dat aan het eind van het tweede kwartaal van 2014.
12 februari 2014
@j.p.janse: De fietsbrug over het Noord-Willemskanaal vervangt de huidige fietsbrug en verbindt het Hoornsediep met de Grunobuurt. De fietsbrug blijft net als nu beweegbaar. De precieze locatie is nog niet bekend. Deze locatie hangt af van de nieuwe (vaste) brug in de A7/N7. De vaarbreedte verandert hier niet. Uw vragen over het Oude Winschoterdiep beantwoorden we binnenkort op een nieuwe pagina op deze website.
11 februari 2014
@ M Kok: U vraagt zich af of er niet alleen is gekeken naar de verkeersintensiteiten in Helpman, maar ook naar de intensiteiten in De Linie en de Oosterpoort. Dat hebben we inderdaad gedaan. We hebben verkeersprognoses opgesteld waarbij rekening is gehouden met zowel de plannen van de ringweg als met de plannen voor de Helperzoomtunnel. U vindt deze prognoses in het document ‘Verkeersprognoses 2030’, dat te vinden is op onze website Aanpak Ring Zuid (onder bibliotheek > plandocumenten > verkeersprognoses).Uit deze prognoses is af te leiden dat de intensiteit in De Linie, zowel op de Verlengde Meeuwerderweg als in de Verlengde Lodewijkstraat, afneemt. Dat komt doordat de verkeerstructuur in deze omgeving behoorlijk wijzigt, waardoor de verkeerstromen verschuiven. De belangrijkste wijzigingen die invloed hebben op de verkeerstromen in De Linie is het verdwijnen van de directe op- en afritten op dit deel van de ringweg (bij de Oosterpoort en bij de Hereweg) en het sluiten van de Esperantospoorwegovergang. Dat heeft invloed op het verkeer in de Verlengde Lodewijkstraat. Verkeer dat nu via de Verlengde Lodewijkstraat van en naar deze opritten rijdt en over de Esperantokruising rijdt, gaat straks niet meer door de Verlengde Lodewijkstraat. Daar komen weliswaar andere verkeerstromen voor in de plaats – bijvoorbeeld verkeer dat vanuit Helpman via de Helperzoomtunnel en de Verlengde Lodewijkstraat naar de Oosterpootwijk rijdt – maar per saldo nemen de verkeersintensiteiten hier af.Overigens heeft de gemeente onlangs de herinrichting van de Verlengde Lodewijkstraat nagenoeg afgerond. Een van de maatregelen die daarbij is getroffen, is het visueel versmallen van deze weg. Dit is gedaan door het inrichten van een groenstrook tussen het spoor en de weg. Op de Verlengde Lodewijkstraat geldt met het oog op de verkeersveiligheid bovendien een 30 km-regiem. Zijn er toch klachten over te snel rijden, dan kunt u hiervoor desgewenst bij de gemeente terecht.
10 februari 2014
Geen nieuws dus, maar een herinnering.
9 februari 2014
Mooie visualisaties inclusief geluiden. Zonder licht en andere lastige neveneffecten. Groen is mooi groen gemaakt, maar de werkelijkheid zal anders worden.Ongeloofijk veel nieuw beton en asfalt.Waterwegen: klopt het dat ik een fietsbrug over het NoordWilemskanaal zie.Wat is vaarhoogte/bediening van deze brug en wat is de hoogte van de betonnen brug tov gkp. Waartoe moet deze fietsbrug leiden. Wat zijn de vaarwegeisen van betonnen bruggen over deze vaart.Vaarbreedte? gezien de in het water staande peilers? Het oude Winschoterdiep is afgedamd en voorzien van een te vergroenen betonnen plaat.Wat is de ratio achter deze afdamming?Wat was en is functie van deze 400 jaar oude vaarweg.Wat wordt deze na afdamming?
23 januari 2014
Er lijkt alleen maar gekeken te worden naar de verkeersintentie in Helpman. Maar door deze veranderingen veranderend ook het verkeer in De Linie/Oosterpoort. De gelijke verkeershoeveelheden gaan er volgens de berekeningen door de helperzoomtunnel. Zij moeten dan via de verlengde lodewijkstraat naar de Oosterpoort (Meeuwerderweg). De Verlengde lodewijkstraat is in tegenstelling tot de Helperzoom helemaal niet gebouwd op zoveel verkeer(veel te smal) en brengt zo veel gevaar. Ook krijg je meer sluipverkeer in de kinderrijke woonwijk De Linie. Dit is vragen om ongelukken.
13 januari 2014
Ook ik als bewoner aan Winschoterdiep zou het een vooruitgang vinden als de waterweg open wordt. Het is inderdaad een oppepper voor onze(directe) buurt.