24 mei 2016
Uitnodiging aan ARZ. U heeft een prachtige kleurenfoto geplaatst bij het bericht dat de Raad van State groen licht geeft voor aanpassing(lees aantasting) van het Rijksmonument de Papiermolen, Rijksmonument van de Wederopbouwperiode en de wijk de Wijert te Groningen. Nu u spreekt over het groene licht, dat overigens de Raad van State niet gaf, maar de partijen in beroep niet ontvankelijk verklaarde, hetgeen iets totaal anders is dan groen licht geven. is er eerder sprake van een oranjeknipperend signaal. Immers de Raad van State heeft inhoudelijk de argumenten en bewijzen daartoe voor deze aantasting niet besproken. Uw Groene licht is dwaallicht in het park. Het park behorende tot het Rijksmonument. Het park is ook niet van u maar van de Groninger gemeenschap inclusief het zwembad, haar voorzieningen en bijhorende bebouwing en ligging. Dit blijkt uit de formele beschrijving van het Rijksmonument en de daarin aangebrachte wijzigingen. Het zou u sieren deze beschrijvingen van het Rijksmonument alsmede de enkele malen gewijzigde adviezen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed te plaatsen zodat elke lezer van uw site en de pers kennis nemen kan van de wijze waarop druk is uitgeoefend op Rijksdienst medewerkers en de gemeentelijke monumentencommissie. Juist is, dat het gebouw en het complex(en binnen het gebouw) niet aangetast wordt als gevolg van de aanleg van de Ringweg. Maar dat de aantasting juist gaat plaats vinden in de context van het Wederopbouw monument juist vanwege de ligging en functie van het Rijksmonument in dat park. Ook verdwijnt er in uw aanpak de doorgaande fiets- en voetgangersverbinding tussen wijken(en het station) en komt er een te steile loop -fietsbrug op een foute plaats voor in de plaats, terwijl een alternatieve tunnel voor alle gebruikers van nu en in de toekomst veel beter past en in te passen is in het tracebesluit en beschikbare middelen. U wordt uitgenodigd met een heldere rode of groene lijn aan te geven op de mooie luchttfoto die u plaatst, waar uw GreenWall(hoe hoog en met elke soort klimop bekleed) komt op de terreinen van het zwembad, Hoeveel bomen er als gevolg van de bocht van de A28 naar de Nieuwe Ringweg tegen de vlakte moeten(gesloopt worden) en hoe het aangrenzende gebied, inclusief de demping van de vijver en de herinrichting bij het Gomaruscollege er uit ""kunnen gaan zien"'uitgaande het tracebesluit. Bezoekers van het zwembad, bewoners van buurten en wijken , alle inwoners van Groningen gebruikers van het park, het zwembad kunnen dan over uw telkenmale zogenaamd geruststellende woorden en bezweringen en het ""Groene Licht""hun eigen conclusies trekken over het waarheidsgehalte van uw mededelingen bij deze foto.
24 mei 2016
We hebben voor u op een rij gezet wat er verandert rond de kiss-and-ridestrook aan de Beethovenlaan en de directe omgeving. 1. De bushalte tussen de Strausslaan en de Händellaan wordt verplaatst naar de huidige kiss-and-ridestrook. Hierdoor vervallen er ongeveer drie kiss-and-rideplekken. 2. Op de Helper Brink, direct voorbij de kruising met de Beethovenlaan leggen we de bushalte aan voor de toekomstige situatie als de bus via de Helperzoomtunnel gaat rijden. Dit gaat ten koste van circa twee parkeerplaatsen aan de Helper Brink. 3. Na de aanleg van de Helperzoomtunnel (planning: in 2018) en het in gebruik nemen van de bij nummer 2 genoemde bushalte vervalt de bushalte in de Beethovenlaan ter hoogte van de Strausslaan. Hierdoor komen hier drie nieuwe parkeerplaatsen beschikbaar. In totaal komt er nabij de kiss-and-ridestrook Beethovenlaan dus één reguliere parkeerplaats bij en vervallen er drie kiss-and-rideplekken. Overigens denkt de gemeente na over hoe de parkeerproblemen in de wijk Helpman kunnen worden opgelost. Deze problemen zijn ontstaan doordat steeds meer mensen van buiten de wijk in de wijk parkeren (‘wijkvreemd parkeren’). De gemeente betrekt ook de bewoners hierbij. Dat gebeurt onder meer door het betrekken van een werkgroep van bewoners die is ingesteld na een inloopbijeenkomst over dit onderwerp.
23 mei 2016
@Annemiek: spreek voor jezelf
20 mei 2016
ls. Uw reactie op de uitspraak in een van de nog lopende zaken tegen het tracebesluit van 2014 opent met:Raad van State geeft Groen Licht. U spot in deze kop met de werkelijkheid. De raad van state is slechts terzijde ingegaan op de sterke inhoudelijke en samenhangende bezwaren en overwegingen tegen het nog steeds fundamenteel bestreden besluit van de Minister van 29 september 2014. Het Tracébesluit deze ringweg aan te leggen. De raad van state heeft de indieners van de bezwaren tegen de ten onrechte en zelfs leugenachtige indiening en inhoud van de gevraagde omgevingsvergunning niet ontvankelijk verklaard. De Raad is nauwelijks ingegaan op de argumenten en samenhang(ontkend deze zelfs) met het tracebesluit en de gevolgen voor het park als onderdeel van het Rijks Wederopbouwmonument Zwembad de Papiermolen. U doet in uw tekst het slopen van bomen en zelfs in de Raad, het Helperdiepje af als een Ringsloot en de oude bomen af als bossages. U bent er vanwege het verrichte en verplichte Bomenonderzoek van op de hoogte welke monumentale bomen door en vanwege de aard van uw plannen gesloopt gaan worden en onvervangbaar/niet te compenseren zijn in afmetingen C02 en omgevings/belevingswaarde ,biotoop waarden. U vervangt ... de bomen door een geconstrueerde wal bekleed met groenbedekkers als groen doekje voor het bloeden en slopen van monumentale bomen. U heeft niet aan dat de onder druk gezette vertegenwoordigers van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed van het Ministerie van OCW enkele malen hun adviezen moesten aanpassen tot dat de door u gewenste bocht in de A28 zou passen.. U heeft niet aan dat de monumentenafdeling van de gemeente Groningen zich moest voegen in het gewenste beeld. Een betere bocht vanaf de A28 en sloop van een deel van het Rijksmonument, waarvan het park wel degelijk in het oorspronkelijke ontwerp een onderdeel is, is het drukmiddel dat uw Rijkswaterstaat en wegontwerpers inzetten(ook politiek) U geeft net als bij andere uitelkaar getrokken onderdelen van uw werkwijze niet aan dat de sloop van bomen en het aantasten van het monument en het park onderdeel zijn van grootschalige sloop van bomen, waaronder als gevolg van het moeten gaan verleggen van en aanleggen van nieuwe rioleringen als gevolg van het gekozen trace van deze Ringweg. Uw site mist helaas telkenmale de noodzakelijke objectiviteit zoals die van een aan de overheden gerelateerde site verwacht mag worden. Bomenridders Groningen www.bomenriddersgroningen.nl NB de betrokken bomen^* in het park en waar mogelijk in en op het zwembadterrein zullen gemerkt worden zodat publiek en bezoekers van het park goede nota kunnen nemen van de door u voorgenomen sloop. ^*Heeft reeds plaats gevonden.
13 mei 2016
De belijning van de kiss & ride zone is aangebracht, nu wordt pas zichtbaar wat er van onze parkeerruimte aan de Beethovenlaan over blijft. Een treurige zaak daar deze laan reeds overvol was geworden en de bewoners nu helemaal geen ruimte meer overhouden. Scholen die te groot zijn geworden voor een buurt als deze hebben nu voorrang op bewoners van huizen die hier al bijna 60 jaar zonder problemen wonen en kunnen parkeren. Lekker goedkoop om die parkeerruimte zonder ook maar na te denken te gebruiken.
12 mei 2016
@Sylvia: De projectleider heeft een mail gestuurd naar het adres dat u heeft ingevuld, maar deze kwam onbestelbaar retour. Kunt u een mail sturen naar info@aanpakringzuid.nl? Dan nemen we snel contact met u op.
12 mei 2016
We hebben uw reactie doorgegeven aan de projectleider van de gemeente Groningen. Hij neemt vanmiddag per mail contact met u op.
12 mei 2016
In de plannen voor de zuidelijke ringweg is een fietstunnel ter hoogte van de Esperantostraat als extra wens opgenomen. Vandaag is bekend geworden dat de aannemerscombinatie Herepoort het project Aanpak Ring Zuid gaat uitvoeren. Herepoort neemt daarbij ook de wens van de fietstunnel mee. Daarbij geldt wel een voorwaarde. Als het komende jaar bij de uitwerking van de plannen grote tegenvallers naar voren komen, kan deze wens alsnog worden geschrapt. De kans dat de fietstunnel doorgaat, is dus groot, maar nog niet 100%.
12 mei 2016
Ik lees steeds dat het Zuiderplantsoen 1 geheel wordt die ook de Herewegbuurt en Oosterpoort en de Linie verbindt. Is er dan een loopbrug voorzien over het spoor aangezien er nog geen duidelijkheid over een fietstunnel ter hoogte van de Esperantostraat is gepland. Hetgeen mij overigens 3 km extra fietsen op 1 werkdag betekend. Groningen dus toch geen fietsstad meer?
12 mei 2016
Ik woon aan de Haydnlaan op het stuk tussen de Waldeck-Pyrmontstraat en de Troelstralaan. Toen ik net thuiskwam, zag ik dat het aannemersbedrijf bezig was met voorbereidende werkzaamheden voor een Kiss&Ride strook op de hoek waar de Haydnlaan overgaat in de Troelstrallaan. Voor dat stuk van de straat geldt momenteel al een parkeerverbod tussen 08.00 uur en 16.00 uur op werkdagen. Tot mijn schrik echter zie ik nu dat niet alleen dat gedeelte van onze straat bestemd wordt voor Kiss&Ride, maar dat die strook helemaal wordt doorgetrokken tot aan het kerkgebouw De Ark (t.o. de ingang van de Waldeck-Pyrmontstraat). Dit kan toch echt niet de bedoeling zijn, hierdoor worden 10 parkeerplaatsen opgeofferd, en dat in een wijk waar de parkeerdrukte toch al extreem is! Als bewoners in deze wijk wordt het op die manier steeds moeilijker om onze auto in de straat te kunnen parkeren (en dit is echt geen straat waar gezinnen over meer dan 1 auto beschikken). Ik kan me niet voorstellen dat het werkelijk de bedoeling is de helft van onze straat op te offeren aan parkeermogelijkheden die max 4 x per dag 10 min worden gebruikt, en dan ook alleen nog maar op werkdagen. Op de tekeningen die ik gisteravond tijdens de info bijeenkomst heb gezien, was ook een dergelijke lange strook niet ingetekend. En ook op de tekeningen die ik hier op de website zie, is er alleen maar sprake van een strook ter grootte van wat nu onder het parkeerverbod valt. Ik ben gaan praten met de medewerkers van De Wilde, en op hun tekening zag ik inderdaad tot mijn stomme verbazing dat daar de strook ingetekend was tot ter hoogte van de Waldeck Pyrmontstraat, dus over de halve lengte van onze straat. Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk reageert, ik heb echt heel sterk de indruk dat de aannemer hier een fout maakt.