21 november 2017
Rena, ik kreeg van Dirk Zwakenberg het volgende antwoord op je vraag: Het ‘ecosysteem’ op deze locatie kan niet gehandhaafd blijven. Er komt immers straks een nieuwe weg. Door te werken in deze tijd van het jaar, worden zo min mogelijk dieren verstoord, aangezien veel dieren voor de winter al zijn weggetrokken. Een ecoloog heeft direct voor het vellen van de bomen en houtopstanden een broedvogelinspectie gedaan. De werkzaamheden zijn verder zodanig uitgevoerd dat dieren die nog actief zijn en van het groengebied gebruik maakten, uit konden wijken naar aangrenzende groengebieden. Wij vellen aan deze zijde van de A28 van noord naar zuid. Het grotere ecosysteem, met een netwerk van groengebieden in de omgeving, functioneert nog. Dit zal in de toekomst versterkt worden door de aanleg van nieuwe groengebieden en faunapassages. De nieuwe bomen en houtopstanden worden langs de nieuwe zuidelijke ringweg en in het Zuiderplantsoen aangeplant.
20 november 2017
Met name de contextuele samenhang tilt het hele verhaal naar een hoger plan.
17 november 2017
Neem contact op met Bomenridders Groningen. www.bomenriddersgroningen.nl
17 november 2017
We hebben de informatiepanelen online gezet. Daarbij staat ook een formulier waarmee je kunt doorgeven waar we volgens jou rekening mee moeten houden tijdens de uitvoering. Je vindt ze https://www.aanpakringzuid.nl/uitvoering/reageren-op-uitgewerkt-ontwerp (hier). En je bent natuurlijk ook welkom op een van de andere bijeenkomsten! Je kunt daar binnenlopen ergens tussen 16.30 en 19.00 uur.
17 november 2017
ik zag tot mijn grote schrik dat alle bomen en struiken bij het noord willems kanaal verderop bij de brailleweg zijn gekapt/ omgehaald. het is een grote ravage. hoe gaan jullie zorgen dat dat ecosysteem wat daar was met alle dieren, insecten en sloten gehandhaafd blijft ? dat kan toch niet? het staat er al best lang en nu kunnen de dieren die er wonen er niet blijven. waar gaan jullie al die bomen en struiken dan herpoten? vriendelijke groet, rena olsder
16 november 2017
Beste Miek, Je hebt helemaal gelijk. Precies om de redenen die jij aangeeft hebben we jaren tegen dit plan gestreden, zonder succes. Helaas. Nu is het te laat.
16 november 2017
De verkeersdeskundige is van mening dat de huidige inrichting van Boumaboulevard toereikend voor situatie zoals die nu is. Hiermee ben ik het oneens. De situatie is onveilig en ontoereikend doordat de weg onoverzichtelijk (bochten rond het nieuwe 'gemeentehuis') en bovendien te smal is. Met 5000 auto's meer, is de situatie gewoon ontoereikend. De deskundige laat het verkeer in noord-zuid richting (Helman/Coendersborg - Oosterpoort) helemaal buiten beschouwing!!!!!! Voor het noord-zuid verkeer is de route via Boumaboulevard de enige optie. Ook wanneer de FC speelt. Supporters laten zich niet sturen... die lopen gewoon op de weg. Drukte die er elke twee weken is, tijdelijke drukte noemen, is naar mijn idee bagatelliseren van het probleem. Om de wijk Helman/Coendersborg te verlaten richting de A7 geeft u vier opties. De optie via knooppunt Westerbroek is dan nog de beste...maar is traag vanwege de stoplichten en de op- en afrit-constructie met snoezige rotondes van en naar de A7. In de spits zijn de geboden opties van de van Idekingenweg of de van Ketwichverschuurlaan (verkeer staat in beide richtingen vast) een wassen neus. De enige manier om daar te komen is via de Verlengde Herenweg. Ik wens u veel succes. Wel eens geprobeerd om in de spits vanaf de van Idenkingenweg richting de Goeman Borgesiuslaan of andersom te komen? Het is mijn voorlopige conclusie dat er dan wellicht tijdens de spits een fantastische doorstroming van verkeer is DOOR Stad, maar dat het in de dezelfde spits IN Stad hopeloos vast gaat lopen. De verkeersdeskundige overtuigt me (nog) niet middels de geboden uitleg. Ik wacht nadere en toegezegde telefonische toelichting af.
16 november 2017
@Miek en @Ard De verkeerskundige geeft het volgende antwoord: Het verkeer vanuit Helpman/Coendersborg heeft vier opties om op de A7 richting Hoogezand te komen. De eerste is inderdaad via de Helperzoomtunnel en de Boumaboulevard. De tweede optie is vanuit de Helperzoomtunnel rechtsaf, via de Duinkerkenstraat en de Winschoterweg richting knooppunt Westerbroek. Optie drie is via de Hereweg en de nieuwe verbindingsweg van de Hereweg naar de Brailleweg. Vanaf hier kunnen de automobilisten alle kanten op, dus ook richting Hoogezand. Een vierde optie is via de nieuwe aansluiting op de ringweg bij de Vondellaan, te bereiken via de Van Iddekingeweg. Het verkeer vanuit de Oosterpoort kan net als nu via de Griffeweg naar de Europaweg. Vanaf daar kan het verkeer via de ‘oude A7’ (langs het stadion) naar knooppunt Westerbroek, om daar de A7 richting Hoogezand te nemen. Ook kan dit verkeer vanaf de Europaweg direct de zuidelijke ringweg naar Hoogezand op, nu zeker is dat de extra wens van de volledige aansluiting op de Europaweg doorgaat. Uit de verkeersberekeningen blijkt dat door het project Aanpak Ring Zuid het verkeer op de Boumaboulevard toeneemt. Zonder project rijden er in 2030 ongeveer 6.500 auto’s per dag, door het project worden het er 5.000 meer, namelijk 11.500. De huidige inrichting van de Boumaboulevard is geschikt en toereikend om dit extra verkeersaanbod te kunnen verwerken. Wel worden de verkeerslichten afgestemd op het extra verkeer en de kruisingen worden anders ingericht. Tijdens de thuiswedstrijden van FC Groningen is inderdaad sprake van extra drukte op de Boumaboulevard. De wedstrijden vallen in de regel buiten de reguliere spitsperioden, zodat dit goed te managen is. Er worden dan verkeersregelaars ingezet en de verkeerslichten worden tijdelijk aangepast, zodat het extra verkeer snel kan worden verwerkt. Eventueel kun je deze tijdelijke drukte mijden door een van de andere drie routes te kiezen.
16 november 2017
De bijeenkomst van 14 november in Kinopolis bijgewoond. Panelen bekeken. Opvallend is dat: er geen tekening is waarbinnen in het ontwerp al rekening gehouden is met het terugbrengen van een , de ondertunneling van de route Merwedestraat(station en binnenstad) en de zuidelijke wijken via de Papiermolen. Wat is daarvan de redenen. Tweede opvallende zaak is dat: alhoewel het geen definitieve ontwerp tekeningen zijn maar mooie beelden met een wellicht deel realiteit en maatschappelijke werkelijkheid er in, de kruising Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan verbreed wordt en dat daardoor kostbare bomen gesloopt moeten worden onderdeel van het Sterrebos en Urban Forest> Richting Papiermolen en verder richting Helperzoom. Vanwege die wijziging aan een gemeentelijke weg worden kennelijk in de huidige opvatting een aantal monumentale bomen gesloopt . Wat zijn de redenen van deze verbreding, waarom moeten de bomen gesloopt worden en is de capaciteit van de huidige Hereweg niet voldoende om huidige en toekomstige verkeerstromen op te vangen en adequaat te verwerken? Wie betaald de kosten van deze verbreding en is deze verbreding onderdeel van het genomen tracebesluit. Zo ja waaruit moge dat blijken. Zo nee, waarom niet. ook valt op dat het Oude Winschoterdiep zonder enige argumentatie van de kant van de uitvoerders en bewindvoerders(stuurgroep, directies) afgedamd wordt en nu al met zand gemaakt is tot een Mallegat(zie van Dale voor de juiste uitleg).Uit eerdere berichten van uw zijde ten tijde van het lanceren van de plannen nadat de gunning gewonnen was.. sprak de Bouwcombinatie er over in het openbaar uit dat"'wel 50 centimeter water blijft bestaan, boven op het tunneldak in het kanaal. Waaruit blijkt dat dat ,maar 50 centimeter is en kan het ook meer worden tijdens de aanleg van de tunnel binnen het huidige tracebesluit en zo ja wat zijn daarvan de berekende kosten en planologische en waterstaatkundige gevolgen. Vraag 2 is van de Initiatiefgroep Oude Winschoterdaipopen. Vraag 3 luidt: De werkzaamheden aan de Helperzoom tunnel zijn gestaakt. Onderzoeken lopen volgens uw berichtgeving. Welke onderzoeken lopen en wanneer worden en zijn deze onderzoeken openbaar en worden de gevolgen van deze vertraging zichtbaar.
16 november 2017
@Jan, ik geef je vraag door aan de gemeente Groningen met het verzoek het op te pakken.