17 augustus 2017
Gaarne wil ik nog eens reageren op de verkeerssituatie in Helpman. In de eerste plaats de Groenesteinlaan. Sinds enige tijd is hier eenrichtingverkeer ingesteld. Helaas wordt dit niet nageleefd door veel automobilisten.Er wordt aan het begin van de straat even gekeken of de kust veilig is en dan gaat het volgas de straat door. LEVENSGEVAARLIJK. !!!.Mogelijk wat met controle ?. In de tweede plaats de Helperbrink tussen de Coendersweg en de Verlengde Hereweg. Nu er aan beide kanten mag worden geparkeerd, is de beschikbare ruimte voor het verkeer zo smal, dat het met name voor de fietsers een hachelijke onderneming is om daar te fietsen. Veel fietsers nemen nu al hun toevluch tot de trottoirs.Dit is toch een absurde situatie ? Er werd vanuitgegaan dat de nieuwe verkeerssituatie in Helpman de veiliheid zou bevorderen, maar in de omschreven situatie is de veiligheid wel ver te zoeken.Als straks na de schoolvakantie het Zernike college weer opengaat met 1500 leerlingen, is het wachten op ongelukken. Als er zoals voorheen aan de noordzijde van dit gedeelte van de Helperbrink weer een parkeerverbod van kracht wordt, is het al een stuk veiliger. Een kleine moeite lijkt me, waarmee mogelijk mensenlevens en leed gespaard gaan worden.
17 augustus 2017
Betekent dit dat bus 8 nog steeds niet de normale route kan rijden?
17 augustus 2017
In de eerste versie van dit artikel hebben we gesuggereerd dat de Helperzoom zelf deels gestremd zou zijn. Dat is niet het geval. Het verkeer op de Helperzoom kan de kruising gewoon passeren, al zijn de rijbanen wel wat smaller dan normaal. De enige stremming is voor het verkeer dat normaalgesproken vanaf de afrit Kempkensberg komt en rechtsaf naar de Helperzoom wil. Dit verkeer wordt met borden omgeleid via de Hereweg en de Goeman Borgesiuslaan. De werkzaamheden in deze omgeving zijn allemaal nodig als voorbereiding op de aanleg van het verdiepte weggedeelte (vanaf november dit jaar).
17 augustus 2017
Graag wil ik U bedanken voor de geweldige web-cam beelden tijdens de werkzaamheden bij de aanleg van de tunnels aan de Helperzoom. Ik heb die week behoorlijk wat uren achter de PC zitten genieten. Mooie beelden van een geweldige klus.
17 augustus 2017
Wat wel grappig is: de combinatie Herepoort ziet dus wel mogelijkheden, maar laat vervolgens de Stad betalen. Slim gedaan!
16 augustus 2017
Er kunnen diverse alternatieve gezocht worden die ook de afgelopen weken niet opgepakt zijn vanaf bv de media centrale naar Duo SKSG sterrebos Haydnlaan etc verlening van de kemkersberg veel lodewijk straat Esperanto straat op en afrit Oosterpoort alles tegelijk en niet nodig bedenk alternatieven die zijn er genoeg bv om duo heen .
16 augustus 2017
geen last van het baggeren, maar wel van de hoop zand voor mijn deur die zich langzaam verspreidt, en ik mis mijn bomen die zo mooi staan op het plaatje boven
16 augustus 2017
@Syl: bedankt voor je reactie. We horen vaker dat er in Helpman/Coendersborg nog regelmatig verkeer tegen de rijrichtingen ingaat. We hebben de gemeente gevraagd binnenkort weer extra te surveilleren. Ook gaan we bekijken of we iets kunnen doen aan het onveilige gedrag bij de kiss-and-ridestroken.
14 augustus 2017
@Jur, dank! Fijn te lezen :-) Vanwege de veiligheid wil ProRail geen overwegen met vier sporen. Nu een vierde spoor aanleggen betekent dat de Esperanto-overweg direct zou komen te vervallen. Dat kan nog niet. Eerst moet de Helperzoomtunnel klaar zijn. Dan is er namelijk een alternatieve verbinding voor auto- en fietsverkeer. ProRail verwacht de Esperanto-overweg in 2019/2020 op te heffen.
13 augustus 2017
Mooie foto's, goeie site, prima berichtgeving zo. Hopen dat jullie zo doorgaan de komende jaren. Wel raar dat het vierde spoor niet direct is aangelegd.