16 november 2017
De bijeenkomst van 14 november in Kinopolis bijgewoond. Panelen bekeken. Opvallend is dat: er geen tekening is waarbinnen in het ontwerp al rekening gehouden is met het terugbrengen van een , de ondertunneling van de route Merwedestraat(station en binnenstad) en de zuidelijke wijken via de Papiermolen. Wat is daarvan de redenen. Tweede opvallende zaak is dat: alhoewel het geen definitieve ontwerp tekeningen zijn maar mooie beelden met een wellicht deel realiteit en maatschappelijke werkelijkheid er in, de kruising Hereweg ter hoogte van het Sterrebos/Waterloolaan/Papiermolenlaan verbreed wordt en dat daardoor kostbare bomen gesloopt moeten worden onderdeel van het Sterrebos en Urban Forest> Richting Papiermolen en verder richting Helperzoom. Vanwege die wijziging aan een gemeentelijke weg worden kennelijk in de huidige opvatting een aantal monumentale bomen gesloopt . Wat zijn de redenen van deze verbreding, waarom moeten de bomen gesloopt worden en is de capaciteit van de huidige Hereweg niet voldoende om huidige en toekomstige verkeerstromen op te vangen en adequaat te verwerken? Wie betaald de kosten van deze verbreding en is deze verbreding onderdeel van het genomen tracebesluit. Zo ja waaruit moge dat blijken. Zo nee, waarom niet. ook valt op dat het Oude Winschoterdiep zonder enige argumentatie van de kant van de uitvoerders en bewindvoerders(stuurgroep, directies) afgedamd wordt en nu al met zand gemaakt is tot een Mallegat(zie van Dale voor de juiste uitleg).Uit eerdere berichten van uw zijde ten tijde van het lanceren van de plannen nadat de gunning gewonnen was.. sprak de Bouwcombinatie er over in het openbaar uit dat"'wel 50 centimeter water blijft bestaan, boven op het tunneldak in het kanaal. Waaruit blijkt dat dat ,maar 50 centimeter is en kan het ook meer worden tijdens de aanleg van de tunnel binnen het huidige tracebesluit en zo ja wat zijn daarvan de berekende kosten en planologische en waterstaatkundige gevolgen. Vraag 2 is van de Initiatiefgroep Oude Winschoterdaipopen. Vraag 3 luidt: De werkzaamheden aan de Helperzoom tunnel zijn gestaakt. Onderzoeken lopen volgens uw berichtgeving. Welke onderzoeken lopen en wanneer worden en zijn deze onderzoeken openbaar en worden de gevolgen van deze vertraging zichtbaar.
16 november 2017
@Jan, ik geef je vraag door aan de gemeente Groningen met het verzoek het op te pakken.
16 november 2017
De verlichting in het gouden tunneltje brandt niet. Da's niet heel handig. Kan hier iets aan gedaan worden?
14 november 2017
Opvallend dat er nu pas naar gekeken wordt! Sinds het weghalen van de op- en afrit Oosterpoort (afgelopen zomer) staat er in de spits op de Boumaboulevard en de wegen daar om heen alles vast, om vervolgens op de Europaweg naar de ringweg toe opnieuw compleet vast te staan omdat er geen doorstroming is naar de ringweg. Hiervoor was hiervan geen sprake! Wanneer dit een tijdelijke situatie zou zijn, dan denk je ok. En dan verwacht je dat er na de werkzaamheden weer tenminste dezelfde mogelijkheden zijn. In de nieuwe situatie na 2021 zie ik nu niet direct een verbetering ten opzicht van de huidige verkeersstroom nu al het verkeer uit de Oosterpoort, Coendersborg, Helpman, Europapark zich maar via één route naar de ringweg kan begeven: de Boumaboulevard.
14 november 2017
In verband met werk kan ik helaas niet aanwezig zijn op de bijeenkomst voor het Zuiderplantsoen. Waar kan ik online de informatie bekijken en mijn vragen stellen?
14 november 2017
Bovenstaande gedeeld met collega's nu de werkzaamheden dichterbij komen. Nu betekent bovenstaande een behoorlijk lange afstand om vanaf Gasunie lopend bij een bushalte te komen richting bijvoorbeeld het hoofdstation, of om de hotels te bereiken. Zou u kunnen informeren of een smal voetpad (noord-zuid) ten westen van de tijdelijke weg en ten oosten van de drafbaan om de Concourslaan kort te sluiten voor voetgangers?
13 november 2017
@Miek, ik heb je vraag uitgezet en kom erop terug.
12 november 2017
Lekker kort en duidelijk!
11 november 2017
Een mooie kop in DVHN. Als startschot het starten van de motorzagen en voortgaan met kappen en slopen van bomen en biotoop. Overheden en bedrijven als Zublin Boegle en Koninklijke Sjouke Dijkstra, Oosterhof Holman en anderen realiseren met overheidsmiddelen een uniek “’GESAMT KUNSTWERK”” dat zijn gelijke in het Hoge Noorden nog niet kent. Veel eerder en op onderliggende wegen gaan bomen worden gesloopt , gekapt en afgevoerd als brandhoud naar de al even omstreden RWE centrale in de Eemshaven. Verkocht als houtsnippers voor pseudo groene energie door bomensnipers en hakkers in opdracht en zogenaamd democratisch vergund door de locale overheid met de hijgende evenzo stinkende fluisterasfalt adem van de Crisis- en Herstelwet adepten van Rijk, Provincie en Gemeente(inclusief de politici die de aanleg van deze megalomane weg en ambities van bereikbaarheid en stilstand waar dat kan en moet steunen vanaf 2009.De steunende Politieke partijen van dit beleid en deze uitvoeringspraktijk verdienen een kunstwerk. Dat kan dan geplaatst worden op het met klimop vergroende vroegere Julianaplein en dan feestelijk onthuld met de nieuwe groene kleren van de Keizer. Het plein krijgt dan de naam van een prominent lid van het Koninklijkhuis en daarover zullen al enige onthullingen gedaan worden op de komende koningsdag in 2018 in Groningen. Nu zal blijken of de grote buitenlandse beleggers en aannemers in Zublin en Max Boegle hun winst kunnen gaan pakken dankzij innige samenwerking met de vorige VVD minister en horige politici en Rijkswaterstaat. Veel geld is gereserveerd voor zogenaamde tegenvallers en rijks spoorgeld door het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.)Calon, Koopmans, Eurlings, Bleeker, Alders, Max van de Berg )Veel geld zo blijkt ook uit het schema is gaan zitten in de voorbereidingen en projectkosten van de overheden, die dat weer met elkaar konden verrekenen. Inclusief waarschijnlijk het door de tweede projectdirecteur aan “’den bevolking en met name de Oosterpoorters beloofde Kunstwerk. Alsof het geheel van tunnel, bruggen, kappen en slopen, omleggen van bomen en van leidingen en het dempen van het meer dan 400 jaar Oude Winschoterdiep, het verplaatsen van de verkeersdruk naar wegen in de stad en de wijken, het leggen van groene deksels, het laten bouwen van een mega cement fabriek aan het Nieuwe Winschoterdiep, de tientallen omleidingen en komende opstoppingen als gevolg van de zogenaamde ombouw van de Ringweg al geen “”GESAMT KUNSTWERK”” genoeg is voor de ambities van de heersende politiek onder leiding van D66(groen en duurzaam) VVD (ambi(ambitieus en asfalt)PVdA en SP(werk en inkomen/social return) CDA(geloof in vooruitgang met een groene en vergulde rand. Nee, er moet en kan nog een extra door de overheid gefinancierd , natuurlijk lokaal aanbesteed in de kleuren wit en groen “’kunstwerk komen”’ Kunstenaars zullen staan te trappelen wellicht dergelijk werk uit te voeren. Het verticaal plaatsen van stalen pijpen ter ontluchting van de tunnels en deze dan groen in en met duurzaam te behouden verf schilderen is wellicht al een optie. Projectdirecteur Aanpak Ring Zuid, dat klink ook zo mooi net als de deltacommissaris maar dan een voor het Noorden alleen, stelde in een gesprek dat de weg en de bewoners een Kunstwerk verdienen (1% regeling).Gezien de hoge kosten en BTW winst voor het Rijk kan dat nog al een extra kunstwerk worden en wie kan dat beter na jaren onthullen of in gebruik nemen? Dit blijft nog even geheim, maar naar verwacht krijgt de Koning op bezoek in Groningen al iets te zien op kleine schaal van dit kunstwerk in de route die hij volgen zal en al in de maak is. Nu het geluid van motorzagen in een angstwekkend koor gaat klinken, tenzij…….vluchten dieren en vleermuizen naar elders of worden gedood gelijk de bomen en het groen. Als ook wordt vertrouwen in politiek en politici gedood, die alle alternatieven van voor 2009 en na 2009 naar de prullenbak verwezen hebben vanwege hun eigen adembenemende ambities hoger op te komen en tot en met de Tweede kamer aan toe of een mooi burgemeesterschap te Lochem.
10 november 2017
Ik kan echt helemaal nergens vinden hoe en met welk tempo al het verkeer vanuit Helpman richting A7 Oost de stad gaat verlaten. Niet dat de route niet duidelijk is hoor... nl. voor de Euroborg langs.... Is het echt zo dat we met z’n allen (verkeer uit de helpman en oosterpoort de stad in en uit, werknemers nieuwe kantoren en bewoners van woningen rond de Euroborg, stadsbussen van en naar station Euroborg) voor de Eurosborg (stadion) over één smalle rijbaan en stoplichten de stad gaan verlaten???? Dit kan niet goed gaan. En wat wanneer de FC speelt?????