10 augustus 2018
@Ria, tijdens de bouwvak werken er twee stratenmakers door om de stoep verder te bestraten.
9 augustus 2018
Waarschuwing voor voetgangers: Er ligt geen trottoir en ook geen verbinding naar het park en de Lekstraat. Dus wordt vervolgd!! Wanneer?
8 augustus 2018
@A. Ensing Na de bouwvak (27 augustus 2018) gaan we van start met het aanbrengen van het doek langs de gehele tijdelijke ringweg, waaronder ook de Meeuwerderbaan.
8 augustus 2018
@Mr. Khader Meer impressies van de op- en afritten Osloweg en Kielerbocht kunt u vinden op onze website https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/oost/plan-oost#Europaweg_-_Boumaboulevard/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ ( door op deze link te klikken).
8 augustus 2018
Wanneer wordt het doek gespannen langs de tijdelijke ringweg Meeuwerderbaan?
7 augustus 2018
Zijn er nog meer ontwerpen want ik krijg niet echt een beeld van wat het later wordt
6 augustus 2018
Hoi Martin, bedankt voor je vraag. Vragen mag altijd! Het onder water zetten van de complete bouwkuip is nogal een kunstje. De beschikbare tijd die we krijgen van ProRail om in een week of weekend de tunnel op zijn plek te zetten is daar simpelweg te kort voor. Niet alleen de bouwkuip waar de tunnel nu staat moet onder water worden gezet maar ook de locatie waar deze naar toe moet. Daarnaast is het technisch zeer uitdagend. De tunnel weegt in totaal circa 6.175.000 kg. Het totale volume van de tunnel is circa 6.000m3. Met een waterdichtheid van 1000kg/m3 betekend dit dat er 6.000.000 kg omhoog geduwd wordt door het water. De tunnel zal dus zonder hulpmiddelen niet gaan drijven. Dit kan eventueel worden opgelost door luchtzakken aan de buitenzijde toe te voegen. Daarnaast is het volledig waterdicht krijgen van de tunnel een risicovolle onderneming. Het gewicht vs. het opdrijvend vermogen is zoals gezegd al niet in ons voordeel waardoor de gevolgen van dit risico direct invloed hebben op het drijfvermogen. Deze oplossing is dus zowel in tijd als in technisch opzicht te risicovol en niet robuust genoeg.
5 augustus 2018
Het is misschien een domme opmerking maar kan de tunnel aan voor en achterkan niet afgesloten worden waarna hij drijvend op zijn plaats gebracht kan worden. Het water kan worden betrokken van de vijver en het Winschoterdiep. Er zal dan wel versteviging van de wanden en eventueel de bodem van de bouwput plaats moeten vinden. En een aantal groot debiet pompen zullen gebruikt moeten worden om de plaatsing op een vlotte manier te laten plaats vinden. (voor het leeg pompen van van de bouw put)
5 augustus 2018
Ik begrijp dat het lastig is, als je opeens één van de deel klussen naar voren moet trekken, om alle voorbereiding en documenten die daarbij horen klaar te hebben. Aan de andere kant begrijp ik niet dat dit een probleem is omdat dit volgens mij sowieso al een van de eerst volgende klussen zou worden. Redenen als "negative gevolgen voor de gebouwde omgeving, in de weg liggende kabels en leidingen (zijn die om legging nu nog niet klaar?) en een verstoorde grondwaterhuishouding in de omgeving" zijn niet nieuw of anders. Deze zaken moesten sowieso al op tafel komen en als die nu nog bedacht moeten worden is er naar mijn mening toch iets goed mis met de planning van het project. (Ook het personeels te kort komt niet als een donderslag bij heldere hemel.) Ik vraag me dan ook af waarom er, schijnbaar, zo overhaast begonnen wordt aan de ombouw terwijl dat soort basis documenten er nog niet zijn. Verder begrijp ik niet waarom het intrillen van de dam wanden een afsluiting van een hele rij richting nodig heeft (en waarschijnlijk ook nog 1 of twee rijstroken in de andere rij richting.) Blijkbaar is het bouw ontwerp toch niet zo inventief als men wil doen geloven. Zet een paar knappe koppen bij elkaar die hier een logistieke oplossing voor vinden. De intril machine zelf heeft volgens mij maar twee halve rijstroken in beide richtingen nodig. Ter hoogte van het noordelijke, nu niet gebruikte deel bij het Europaplein, kunnen de damwanden al geplaatst gaan worden en kunnen ze voor het verdere traject naar het Julianaplein daarna aangevoerd worden. Of moeten ze ergens halverwege het wegdek geplaatst worden. Ik kan me niet voorstellen dat dat perse nodig is.
3 augustus 2018
Dit zou nodig zijn voor de doorstroming als ring zuid minder verkeer kon verwerken