16 oktober 2018
Beste Dirk, graag wil ik je toelichten waarom we vragenstellers in sommige gevallen doorverwijzen naar het Loket Verkeer en Werkzaamheden. Gemeente, provincie en Rijkswaterstaat hebben samen besloten dit loket in te stellen voor alle vragen van bewoners over de gevolgen voor het verkeer van de ombouwoperatie en van andere infrastructurele projecten in de stad. Het is één centraal loket en aanspreekpunt, om te voorkomen dat inwoners van de stad zelf moeten uitzoeken bij welk project ze moeten aankloppen. Als wij bij Aanpak Ring Zuid een vraag krijgen die wij niet zelf kunnen beantwoorden, dan zorgen we er via het loket voor dat die op de juiste plek terechtkomt.
15 oktober 2018
Beste mensen in de ontwerp nota Waterhuishouding staat niets over het permamnent onttrekken grondwater. Hie bedoel ik bronbemaling mede.Van aannemers kant heb ik gehoord dat men binnen de damwanden van de verdiepte weg c.q. tunnel aan beide zijden bronbemaling wil aan brengen tot een diepte van 36 meter.De damwanden zouden ? 22 m lang zijn of het klopt betwijfel ik.Dat houdt in dat er 14 m ruimte onder de damwanden zit en aan beide zijden van de damwanden 300 a 400 m het water wordt weg getrokken en het bos ten doode is opgeschreven en de huizen allen schade gaan oplopen. Ze wilden in de bouwvak de gehele damwand in een lange lengte heien.Dit kan niet. Je moet de 1500 m verdiepte weg /tunnel in delen van 90 m lang en 34 m /36 m breed maken. Zie het als 16 schoene dozen achter elkaar heien/graven/onderwater beton / constructie maken met een verrijdbare binnen kist / de muren om de open gaten moeten tot 180 cm boven NAP zitten ook onder de rijweg zogenaamde kanteldijken aan gebracht worden. Je hoeft geen bronbemaling aan te brengen indien je bitumen tussen de damwanden aanbrengt.Ik heb vorige week gesprek gehad met directie Ringweg en die blinkt niet uit van hoevaardigheid. Het grote probleem is er is geen kennis binnen beide combinaties.Stoppen en kijken naar oplossingen ook buiten dit Trace wat beter is voor Stad en Ommeland en met de aannemers om tafel gaan..He alternatief is jaren eerder klaar en bespaart 271 miljoen. betreft zuidring + oude westring samen.Hierbij haal je 30 % van het verkeer af van de huidige Zuidring. De verkeerscijfers van RWS zijn allen uit de duim gezogen en 20 a 30 % te hoog. Ik heb afgelopen week de nieuwe werkelijk cijfers binnen gekregen.Mijn alternatief blijven alle op/afritten gehandhaafd en Jullianaplein niet 8 m de lucht in , maar onder het water door en geen vaste betonbruggen /geen 11/14 stoplichten,zodat de mast vaart gestremd wordt maar bruggen in de bochten Assen > westen en westen > Assen hier heeft men nooit naar gekeken.D verdiepte weg eruit en 1 of 2 rijbanen op het huidige niveau ernaast leggen.Geen probleem met het spoor en niet met het oude Winschoterdiep en geen verstoring van de grondwater stromen. /het verkeer kan er langs . Maak een kant klaar bv noordelijke weg waar nu de tijdelijke weg ligt.laat tijdens de heien en bouw het verkeer vanuit oosten om de stad rijden.Indien een kant klaar en je hebt 4 rijbanen dan het verkeer 2 x 2 over de noordrijdaan.Zodat je de zuidbaan kan verbreden van 2 x 2 naar 2 x 4 alles veel goedkoper en sneller te realiseren.Geen problemen meer met grondwater.
14 oktober 2018
John, dank voor je uitleg. Om even bij je laatste antwoord aan te haken, kan het UV doek niet in een groene variant worden uitgevoerd? Lijkt mij persoonlijk minder ontsierend dan wit. En op de artists impressions op jullie website ziet het er nog weer heel anders uit.. wat voor een houvast bieden die eigenlijk? Wordt de uiteindelijke weg ook heel anders?
12 oktober 2018
Jan, een UV-doek is een wit, stevig doek. Het doek beschermt de tijdelijke weg tegen UV-straling. Daarnaast helpt het mee om vandalisme te voorkomen.
12 oktober 2018
Vraagje; wat zijn UV-doeken en waarom worden deze geplaatst?
12 oktober 2018
Jaap, onze afdeling veiligheid heeft geconstateerd dat bij het oorspronkelijke ontwerp, waarbij het scherm bevestigd werd aan de tijdelijke weg, de constructieve veiligheid van de tijdelijke weg in het geding was. Het ontwerp is aangepast om de veiligheid van het verkeer op de tijdelijke weg en de gebruikers van het fietspad te borgen.
11 oktober 2018
Zeker, Jaap, er wordt aan gewerkt.
11 oktober 2018
Hallo Ferdau, Staat het geven van een reactie op mijn vraag nog op de agenda? Alvast bedankt. Jaap
10 oktober 2018
Marcel, de snelheidsbeperking is nodig vanwege het stroeve asfalt op het stuk tussen Europaplein en Julianaplein. Als het bord 50 pas bij het Europaplein zou staan, dan moeten automobilisten abrupt afremmen, juist op het punt waar de remweg langer is. Voor de veiligheid gaat de snelheidsbeperking daarom al eerder in, tussen Euvelgunne en Europaplein. Zo hebben de automobilisten voldoende tijd hun snelheid aan te passen. Wanneer de snelheidsbeperking wordt opgeheven, weten we nog niet. We gaan hier zelf niet over, dit wordt door onafhankelijke deskundigen bepaald op basis van proeven.
10 oktober 2018
We zijn intussen al goed een maand verder...hoe stroef is de weg ondertussen? De snelheidsbeperking is nog steeds vanaf euvelgunne. De borden 50 staan nog steeds langs de weg, alleen boven de weg op de matrixborden wordt geen 50 meer getoond. In het bovenstaande bericht van 20 juli zou de snelheidsbeperking alleen nog gelden voor de tijdelijke weg. Wellicht kunnen de borden ook worden verplaatst naar vlak voor de tijdelijke weg als de weg nog niet voldoende stroef is?