26 oktober 2018
'Belangstellenden kunnen hier antwoord krijgen op alle vragen over de ombouw van de zuidelijke ringweg.' Dáár wel? Misschien moeten de raadsleden die verstoken blijven van echte informatie daar dan naartoe? https://www.dvhn.nl/groningen/Ergernis-over-stilte-Ringweg-Groningen-in-gemeenteraad-23726500.html
25 oktober 2018
Ik heb je vragen uitgezet bij ons in de organisatie en ik kom er zo snel mogelijk op terug.
24 oktober 2018
Ondertussen mogen we nu bijna 1,5 jaar genieten van de nieuwe inrichting van de Griffeweg en ik ben benieuwd of er al een evaluatie is gedaan van de nieuwe siituatie. Net als Lennart was het mij een raadsel hoe de doorstroming kan verbeteren als je rijstroken weghaalt en helaas wordt die vraag in de eerdere reactie hierboven ook niet beantwoord. Als bewoner van de Griffeweg kan ik nu ook maar 1 conclusie trekken en die is dat de doorstroming door de aanpassingen alleen maar is verslechterd. Een paar voorbeelden: - Linksaf strook Griffeweg naar Meeuwerderweg vervallen: ik vraag me af waar de veronderstelling dat er door het vervallen van de op/afrit Oosterpoort minder sluipverkeer zal zijn: sluipverkeer gebruikte deze route toch al niet (maar ging via Barkmolenstraat/parallelweg Europaweg naar de Ringweg) en door het vervallen van de afrit Oosterpoort is er juist extra verkeer dat gebruik moet maken van de route Europaweg-Griffeweg om naar de Meeuwerderweg te komen. Gevolg is nu dat bij 1 afslaande auto die moet wachten op tegenliggers al opstoppingen ontstaan, soms doorlopend tot aan de kruising met de Europaweg. De linksaf strook werd daarnaast ook gebruikt door hulpdiensten om verkeer te passeren. Dat kan nu niet meer met als gevolg auto's die geen kant meer op kunnen en de hulpdiensten ophouden. Ik heb ook al meerdere malen politie-auto's over het fietspad zien rijden om er maar langs te kunnen. - Voorrangskruising Griffeweg/Barkmolenstraat/Boermandestraat: het ziet er in het filmpje heel fancy uit, in de praktijk werkt het voor geen meter. Omdat het verkeer op de Griffeweg sowieso al slechter doorstroomt en er nu minder ruimte is op de kruising is het vanaf de zijstraten juist lastiger om de Griffeweg op te komen. Doordat de kruizen op de weg zijn weggehaald moet verkeer dat de Barkmolenstraat wil inslaan vanaf de Griffeweg vaak wachten op tegenliggers. Verkeer daarachter stopt op waardoor je vanaf de Boermandestraat vaak geen kans meer hebt om de kruising op te komen. - Op de kruising Griffeweg/Barkmolenstraat kon je voorheen de linksaf- en rechtsafstrook voor de kruising met de Europaweg al oprijden. Nu is er een versmalling aangebracht (ten behoeve van een fietsersoversteekplaats waar geen fietser gebruik van maakt) waardoor je pas na de kruising die stroken op kunt rijden. Terwijl het licht voor rechtsaf al lang op groen staat en de strook helemaal leeg is moet je helaas wachten op de drukke rechtdoorstrook op gang komt voordat je linksaf- of rechtsafstrook op kunt. Ik hoor graag jullie reactie.
23 oktober 2018
Pieter, het plan voor de zuidelijke ringweg kent een lange geschiedenis, waarin verschillende alternatieven zijn onderzocht. Dat is gebeurd in een zogenaamde Verkenning (2000-2007) met daaropvolgend een Verlengde Verkenning (2008-2009). Daarbij zijn ook (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven onderzocht. Alle alternatieven zijn met elkaar vergeleken op criteria zoals oplossend vermogen (capaciteit), milieueffecten, ruimtelijke kwaliteit, draagvlak en kosten. De conclusie van de Verkenning en de Verlengde Verkenning is dat geen van de onderzochte alternatieven voldoet aan alle criteria. De (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven op het bestaande tracé hebben voldoende oplossend vermogen, kennen veel draagvlak en kunnen ruimtelijk goed ingepast worden. Maar vanwege verkeerskundige eisen en uit veiligheidsoverwegingen zijn ze niet realiseerbaar binnen het beschikbare budget. Op basis van de uitkomsten van beide verkenningen is vervolgens het Bestuurlijk Voorkeursalternatief (BVA) ontwikkeld: de oplossing op het bestaande tracé met een deels verdiepte ligging. Het BVA vormt een combinatie en optimalisatie van de meest kansrijke varianten van de bestudeerde alternatieven wat betreft bereikbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en financiële haalbaarheid. In 2009 hebben het Rijk, de Provincie Groningen en de Gemeente Groningen samen voor het BVA gekozen. Het BVA betreft een plan op hoofdlijnen. Dit plan op hoofdlijnen is in de planuitwerkingsfase (2010-2014) verder uitgewerkt tot uiteindelijk het Tracébesluit. De projectorganisatie Aanpak Ring Zuid heeft van de minister de opdracht gekregen dit Tracébesluit te realiseren.
23 oktober 2018
Raymond, we hebben nog geen nieuws over het verhogen van de snelheid op de tijdelijke weg. Voorlopig starten er geen grotere werkzaamheden aan de ringweg, zoals we al https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/geen-grote-zichtbare-werkzaamheden-de-komende-maanden (eerder) hebben gemeld. De aannemer is wel bezig met kleinere werkzaamheden waarvoor al toestemming is verleend, zoals de https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fdeelgebieden%2Fwest%2Factueel%2Frenovatie-viaduct-vrijheidsplein (renovatie van het viaduct bij het Vrijheidsplein).
23 oktober 2018
John, Kan ik ook reactie krijgen
23 oktober 2018
Martin, het is een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat het door UV-straling wordt beschadigd. Beter voorkomen dan genezen ;p Hetzelfde materiaal wordt ook gebruikt bij definitieve wegen.
23 oktober 2018
Al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. De weg blijft dus voor langere tijd geschikt.
23 oktober 2018
Thomas, ik snap je gedachtegang, maar al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. Het plaatsen van het UV-doek staat los van de vertraging.
22 oktober 2018
Wanneer gaat eindelijk de snelheid op de "tijdelijke"baan eens omhoog naar 70 km/u. Lijkt me dat asfalt inmiddels wel stroef genoeg is. Wanneer word er überhaupt weer verder gewerkt aan de ring? Iedereen rijd nu op de versmalde rijstroken al maandenlang maar ondertussen gebeurt er aan de ring zelf helemaal niks, zo lijkt t althans. Krijg het gevoel meer en meer dat straks de burger blijft zitten met financiele strop omdat de aannemer zich failliet laat verklaren en de forensen en burgers nog jaren lang in de puinhoop blijven zitten