27 november 2018
En vinden jullie dat die “economisch meest voordelige inschrijving” goed heeft uitgepakt?
27 november 2018
Het is onjuist dat een van de gegadigden zich heeft teruggetrokken uit de aanbesteding. Er hebben drie gegadigden meegedaan aan de aanbestedingsprocedure: • Combinatie BAVO, bestaande uit KWS Infra BV, Van Hattum en Blankevoort BV en BAM Infra BV; • Combinatie Strukton - Mobilis VOF, bestaande uit Strukton Civiel Projecten BV en Mobilis BV; • Combinatie Herepoort i.o., bestaande uit Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV, Koninklijke Sjouke Dijkstra BV, Roelofs Wegenbouw BV en Jansma Drachten BV. Na het indienen van de aanbiedingen heeft een beoordeling plaatsgevonden op basis van het principe Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Resultaat van de beoordeling was dat Combinatie Herepoort de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan.
27 november 2018
Thomas, om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, zijn op verschillende plekken bij de ringweg bomen en houtopstanden gekapt. We proberen de leefbaarheid van de omgeving in de uitvoeringsperiode zo veel mogelijk op peil te houden. De verplaatsing van het verkeer naar de tijdelijke weg kan inderdaad leiden tot een beperkte toename van uitstoot, maar de luchtkwaliteit blijft aan de normen voldoen.
27 november 2018
Dank voor de update John. We zijn benieuwd hoe het er in het voorjaar uit gaat zien!
27 november 2018
Leon, afgelopen nacht zijn de bloembollen geplant.
26 november 2018
Jos, we hebben je vraag voorgelegd aan het waterschap. Zij geven het volgende antwoord: 'De vijf vijvers worden achter elkaar aan in één keer gebaggerd. Het is in alle opzichten (ecologisch en technisch) niet wenselijk om dit gefaseerd uit te voeren. Omdat de vijvers met elkaar gekoppeld zijn (via duikers), zou de baggerspecie van de ene vijver 'terugspoelen' in de andere vijver, waardoor we dan weer terug bij af zijn. Ecologische schade is bij baggerwerkzaamheden nooit helemaal te voorkomen, ook niet bij gefaseerd baggeren. We hebben in de voorbereiding onderzoek laten doen naar de aanwezige diersoorten. Dit onderzoeksrapport, inclusief aanbevelingen, is een leidraad bij het baggeren. Het afvissen van de vijvers voorafgaand aan het baggeren is al een maatregel om schade zo veel mogelijk te voorkomen. Daarnaast wordt een schuifboot ingezet om de baggerspecie, per vijver, naar één kant te schuiven. Dit is een van de meest diervriendelijkste baggermethoden. Verder geldt dat bij het baggeren een meter afstand gehouden wordt van de oevers. Juist de oevers herbergen heel veel kleinere dieren, maar ook planten blijven dan gespaard. Belangrijk is dat de vijvers bevolkt worden door algemene planten- en vissoorten en waterdiertjes. Deze organismen zijn overal in de buurt te vinden. Na het baggeren zullen de vijvers dan ook weer snel een (schonere en betere) plek bieden aan deze soorten.'
26 november 2018
Ja, dat klopt, het puin wordt afgevoerd via de ringweg.
26 november 2018
@Roland, ik ga het voor je uitzoeken en kom er op terug.
24 november 2018
Is het de bedoeling de vijvers gefaseerd uit te baggeren of in één keer? Gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden (b.v. in 2 of 3 jaar) heeft de voorkeur omdat veel waterdieren dan een kans op overleven krijgen. Het is ook belangrijk om het baggermateriaal enkele dagen op de kant te laten liggen, zodat veel dieren weer terug kunnen kruipen naar het water. Als het baggeren en afvoeren in één keer plaatsvindt is er een grote kans dat er soorten verloren gaan.
23 november 2018
Wanneer wordt het kruispunt bij de helperbrink nu aangepast zodat je hier veilig kunt fietsen? Door al deze vertraging is het daar nu volkomen onoverzichtelijk en voor fietsers zeer gevaarlijk. Je wordt nu aan de verkeerde kant van weg 'neergezet'.