7 januari 2019
@JJ, voor de route via de Parkweg en de Vondellaan geldt dat je bij de Parkweg onder het Emmaviaduct door kunt rijden. Daar sla je meteen linksaf om het Emmaviaduct op te rijden. Vanaf daar kun je dan op het Julianaplein richting Hoogezand. Je hoeft dan niet eerst naar de botrotonde bij Laan Corpus den Hoorn te rijden. De route via de botrotonde bij Laan Corpus den Hoorn neem je als je via de oprit Hereweg (richting het Julianaplein) wilt om uiteindelijk richting Hoogezand te gaan. Waar we Stationsstraat schrijven bedoelen we inderdaad Stationsweg. Dat zal ik aanpassen in de tekst. Vanaf de Stationsweg kun je linksaf slaan naar het Emmaviaduct en vanaf het Emmaviaduct linksaf om vanaf het Julianaplein richting Hoogezand te rijden.
6 januari 2019
Deze pagina is wat achterhaald, zomer 2018 al geweest. Wat is de huidige planning voor de helperzoomtunnel? (Of zie ik iets over het hoofd?)
3 januari 2019
Dag, een aantal van de alternatieve 'aanvliegroutes' snap ik wel (en die zijn inderdaad wat creatiever dan 'de ring west/noord/oost pakken'). Van een aantal ontbreken er m.i. wat tussenstappen of zijn er bij mij nog wat onduidelijkheden. - De route via de Parklaan en Vondellaan; om bij het Julianaplein te komen moet je dan volgens mij Hoornsediep, Emmaviaduct, Emmaplein om, Emmaviaduct terug. En bij het Julianaplein dan weer vervolgen met botrotonde LCdH en retour Julianaplein? - De route via Stationsstraat ; wordt hier niet de Stationsweg bedoeld? (En vervolgens, Jul.plein - rotonde LCdH - Jul.plein)
3 januari 2019
Dank je voor de uitleg Dirk. Ik ben niet tegen een weg op de huidige plek en vind een verdiepte ligging een verbetering ten opzichte van de huidige situatie (hoge weg op poten, lelijke grens tussen Stad-Noord en -Zuid). Een tunnel was nog beter geweest. Dat men er in de plannen voor zorgt dat niet alle rommel er op de open plekken tegelijk uitkomt lijkt mij common sense, maar in de wereld van de metingen en de normen (coulant zoals jij zegt) is dat kennelijk niet het geval.
31 december 2018
@Bert: Bij de prognose voor de fijnstof niveaus in 2030 is de verwachte groei van het aandeel electrische auto's al meegenomen. Bovendien komen de kleinste (en daardoor schadelijkste) fijnstof deeltjes niet uit de uitlaat, maar door bijvoorbeeld slijtage van banden. Electrisch rijden helpt niet voor het terugdringen van deze deeltjes. Daarom is het het onbegrijpelijk dat de politiek ervoor heeft gekozen om de zuidelijke ringweg op het huidige trace dwars door de stad te houden. Hiervoor zijn allemaal erg kromme argumenten aangevoerd ("de verkeersstromen in Groningen lenen zich niet voor een ring om de stad, maar maken een snelweg door de stad noodzakelijk") die met veel bravoure door politici zijn gebruikt, en die probleemloos op elke stad van toepassing zouden kunnen zijn. Alleen het rare is dat echte ringwegen al die andere steden wel gewoon werken. De Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg heeft tot aan de Raad van State gevochten om een betere en schonere weg te krijgen. Helaas was er juridisch weinig poot om op te staan. Alleen voor de vleermuizen moesten aanpassingen komen, voor de bewoners van Groningen niet. De trieste conclusie is dat de Nederlandse overheid de (bewezen) gezondheidsrisico's van fijnstof niet wil zien, en normen handhaaft die de coulantste van Europa zijn. Kortzichtig van de overheid, en met een totaal gebrek aan prioriteit voor het beschermen van haar burgers.
29 december 2018
Dank je wel Sanne. Het is te hopen dat, als de weg in 2024 klaar is, het aandeel elektrische auto's veel groter is geworden. Temeer daar de directe omgeving een park wordt, waar mensen recreëren etc. En kijk bv eens naar die flat van de Frontier, pal boven zo'n opening. Filteren of afzuigen van lucht klinkt als een goed idee (ik dacht eigenlijk dat dat in de plannen was opgenomen). Maar het is vast te duur.
29 december 2018
@Bert, inderdaad blijkt uit onderzoek naar luchtkwaliteit (Milieueffectrapport, september 2014) dat in het jaar 2030 aan het begin/eind van de verdiepte ligging en bij de openingen tussen de deksels sprake is van een lichte toename van fijnstof (PM10) en/of stikstofdioxide (N02) ten opzichte van de referentiesituatie (situatie zonder project). Desondanks voldoet de luchtkwaliteit hier ook na de ombouw van de zuidelijke ringweg ruimschoots aan de wettelijke normen (grenswaarden). Ook de GGD heeft in haar Gezondheidseffectscreening geconcludeerd dat de invloed van deze lokale verhoogde concentratie op de volksgezondheid erg klein is. Er is daarom geen aanleiding om hier beschermende maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door de lucht bij de uiteinden van de deksels en tussen de deksels te filteren of af te zuigen.
28 december 2018
Hiho communicado's, Ik zou nog wel een antwoord willen op mijn vraag van vijf dagen geleden: Even een vraag n.a.v. het plaatje: hoe wordt na realisatie voorkomen dat de gecombineerde uitlaatgassen op de 'open plekken' in de tunnel/verdiepte weg geconcentreerd (alles tegelijk op één of twee plekken) naar buiten komen en daar de leefkwaliteit van de omgeving aantasten? Groeten, Bert
24 december 2018
Beste mensen in de jaren 1990 tot 2009 heeft men gekeken hoe of wat te doen.Toen kwam ene wethouder van Groen Links Karin Dekker, tegenwoordig in Leek zittend.Zij in haar eentje drukte de verdiepte weg tunnel er door want het bos moest weer terug komen.Ze wist niet waar ze het over had. Kosten ? voor de grondwaterstand ? voor het bos ? Hoe dit dan wel aan gelegd mest worden.Er is nooit gekeken naar een ruime westelijke ringweg om de stad. Want ze keken naar het opknappen van de Friesche Straatweg en laan 40/45 , daar komt nu uit dat het gelijk aan de ring zuid gaat kosten.Een verdiepte weg geeft minder geluidshinder.Maar beslist niet minder verontreiniging want die komt extra vervuilend tussen de deksels naar buiten en de zuidring haalt geen verkeer weg en geen vracht verkeer weg/Momenteel rijden tussen Jullianaplein en Europaweg 78.000 personen autos en 5000 racht auto''s en bij een ruime westring zal het vracht verkeer van dit stuk zuidring afkunnen + 30 % van het personen vervoer voor goed van de zuidring afkunnen.Je kunt op dit moment geen 83.000 voertuigen kwijt via andere wegen.De andere aannemers hebben met dezelfde eisen ingeschreven of daarom af gezien vanwege deze eisen.Er zijn eisen gesteld en daar moet Herepoort aan voldoen. Zoniet dan zal de opdrachtgever de steker eruit moeten halen. Wij hopen dat deze verdiepte weg /tunnel uit het project gaat.Voor dat geld leg je eerst een ruime westelijke ringweg aan en kun je na gereed zijn het stuk Jullianaplein/ Europaweg vierkant afsluiten.Je zou de 1500 m1 weg i.p.v 1100 m1 weg in twee helften aanleggen.Eerst de zuidtunnel a 4 rijbanen maar zou je de weg/ tunnel 1 m breder moeten aanleggen om een vangrail /vecusec in het midden te zetten. Indien klaar dan verkeer door/over de zuid weg en dan de noordtunnel aanleggen.Maar dat heeft financiele kosten die hoog zijn. Beter is de weg op huidige hoogte aanleggen van 2 x 2 rujbanen naar 2 x 3 rijbanen dan kun je alle op en afritten behouden.
23 december 2018
Ik woon zo ongeveer naast zo'n gat. Lekker fris dan.