28 augustus 2019
Pieter, we verwachten geen verkeerschaos, wel extra drukte. Om dit goed te kunnen voorspellen en hierop te anticiperen, maken we gebruik van verkeersmodellen. Dit is dus vooraf al in kaart gebracht. Je stelt een vraag over sluipverkeer. In het voorjaar van 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantokruising dicht. Dan zal de hoeveelheid verkeer weer flink afnemen. Wij hadden ook liever gezien dat deze overweg allang dicht was, maar door de vertraging bij het inschuiven van de Helperzoomtunnel is dit niet gelukt. Ten slotte vraag je naar de op- en afritten Hereweg. Deze gaan dicht als de verdiepte ligging afgebouwd is en het verkeer over de nieuwe weg rijdt.
28 augustus 2019
Hans, ik snap je bezorgdheid naar aanleiding van deze foto’s. Hier zijn echter twee opmerkingen bij te maken. Op de foto’s zie je nog auto’s die langs de weg parkeren. Dit is sinds maandag niet meer toegestaan. Auto’s mogen in de Waterloolaan alleen nog in de parkeervakken parkeren. Ten tweede is de straat een 30 km/uur-zone, dus daar wordt men geacht niet harder te rijden. De fietssuggestiestroken zijn aangebracht om de weggebruiker te attenderen op de fietsers en ook is dit een optische versmalling voor de weggebruiker om deze te stimuleren de snelheid te matigen. Hiernaast zal het verkeer door de straat afnemen als de spoorwegovergang bij de Esperantokruising vervallen is. Je tweede vraag gaat over de verkeerslichten bij de Hereweg/Zuiderbegraafplaats en de wachttijden voor fietsers. De wachttijden voor alle verkeerslichten (ook voor voetgangers en fietsers) zijn inderdaad langer dan men gewend is. Dit heeft te maken met dat de huidige inrichting een tijdelijke situatie is om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. De huidige inrichting is tijdelijk omdat uiteindelijk de op- en afritten naar de ringweg verdwijnen. Dit betekent dat er nu langere wachttijden zijn en we om het geduld van de weggebruikers vragen. Kortom: alle weggebruikers zullen iets moeten toegeven om de bouw van de ring mogelijk te maken.
28 augustus 2019
De huidige situatie rond de route Julianaplein naar Helperzoom heeft een paar opmerkelijk niet functionerende situaties in zich. De afrit bij de Hereweg heeft nu twee rijstroken, één voor linksaf, één voor rechtsaf. Er staat bij de baan rechtsaf echter wel een stoplicht voor linksaf én rechtsaf, op de rijbaan echter alleen een pijl geschilderd voor rechtsaf.... Bijzondere constructie die heel veel onduidelijkheid oplevert. Zeker omdat de stoplichten niet synchroon op groen springen. Sta je in de rechterbaan om rechtsaf te slaan, richting Helpman en het licht voor linksaf springt op groen, dan blijf je natuurlijk staan, omdat het licht voor rechtsaf op rood staat. Verkeer achter je dat naar de Waterloolaan wil, ziet een groen stoplicht, maar wordt dus gehinderd. Zij zien de pijl op de weg trouwens niet, omdat daar dan verkeer op staat. Verder is de situatie bij de Waterloolaan een giller. Vanaf het centrum komend, kun je de Waterloolaan niet in. Dat is nergens gecommuniceerd. Je wordt gedwongen door de Herewegbuurt te zigzaggen, wil je richting Helperzoom. Overigens stond ik gisteren op de Hereweg richting Helpman, voor het stoplicht bij de Waterloolaan te wachten, ging het het verkeer dat mij achterop reed, langs mij, via de busbaan naar de opstelling voor de ringweg!
27 augustus 2019
Ik volg deze site op de voet en steeds is er gecommuniceerd dat eind 2019 alle damwandplanken aangebracht zouden zijn. Nu staat er ineens bij twee locaties 'voorjaar 2020' en gaat het eind 2019 niet langer om 'alle', maar om 'het merendeel' van de planken. Dit wordt gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld is en er wordt geen aanleiding voor gegeven, terwijl het toch ietwat opmerkelijk is dat er nu ineens - vanuit het niets - over voorjaar 2020 wordt gerept. Vanwaar deze verschuiving in de planning?
27 augustus 2019
Frank, het toepassen van de rubberen matten is maar kort en op enkele plekken gebeurd. De matten zijn ingezet vanwege de weerkaatsing van het geluid ter hoogte van het gebouw van DUO/Belastingdienst. Deze weerkaatsing zorgde ervoor dat het geluid werd versterkt. De omgeving ervoer hierdoor meer overlast. Inmiddels staan de stellingen op het onderliggend wegennet en aan de H.L. Wichersstraat. Hier is nauwelijks sprake van weerkaatsing en de zijn de rubberen matten dus daarvoor niet meer nodig.
26 augustus 2019
Ontzettend jammer dat jullie geen rekening kunnen houden met de bewoners van de Herewegbuurt. Ik woon hier al 17 jaar en nog nooit iets gehoord over het zebrapad waarvan alle bewoners van de Herewegbuurt vinden dat die ontzettend nodig moet komen op de Hereweg. En nu dit. Twee nieuwe zebrapaden in de Waterloolaan, tweerichtingsverkeer en tot slot een nieuw stoplicht aan het eind vd Waterloolaan bij de Hereweg. Wat overigens de enige straat was waarmee je vanaf de Hereweg de buurt in kan rijden, nu wordt het dus elke keer omrijden. De Waterloolaan is nu levensgevaarlijk geworden, de gemeente heeft zeer bewust alle snelheidsdrempels verwijderd zodat het nieuwe verkeer lekker hard erdoorheen kan scheuren. Tot zover dus rustig ‘s ochtends naar het Sterrebos lopen met de hond, dat wordt nu uitlaatgassen snuiven. Bedankt gemeente Groningen, voor de zoveelste debiele zet die nul resultaat zal leveren.
26 augustus 2019
Onzin, twee verschillende potjes. En dat ijsje gun ik ze van harte hoor.
26 augustus 2019
Ja, ook de afslag naar de Hereweg is weer open. De afslag is ietsje verlegd.
26 augustus 2019
Tim, het klopt dat de damwandplanken die na de zomerstremming worden ingetrild korter zijn. Dit komt doordat de verhoging van het talud van de (oude) ringweg hier niet aanwezig is. De grond op deze locaties is op enkele plekken minder compact, maar op andere plekken verwachten we wel de stugheid die ook de afgelopen zes weken is ervaren. De werktijden voor het vervolg van het intrillen zijn in principe doordeweekse dagen tussen 07.00 en 19.00 uur. In de praktijk zal er niet dagelijks tot 19.00 uur ingetrild worden, maar bijvoorbeeld tot 17.00 uur. Dit is echter niet altijd vooraf aan te geven.
26 augustus 2019
Ben benieuwd of de afslag van ringweg naar Hereweg ook weer open is. Voor bewoners van Helpman een belangrijke afslag.