29 augustus 2019
Is het lawaai van het intrillen nu anders dan voorheen? Wij horen in Helpman nu een hard geluid alsof iets met een hogedrukspuit wordt schoongemaakt of een soort hard klinkende golfbeweging. Kunnen het niet plaatsen. Misschien ook van de nieuwbouw bij Duo?
29 augustus 2019
Waarom wordt de Helperzoom spoorwegovergang eigenlijk niet afgesloten voor auto's? Vanuit de oostkant kan men via Griffeweg of Euroborg de ring bereiken en vanaf de westkant zijn er ook voldoende ontsluitingen. Dit zou heel veel gevaarlijke situaties schelen, zeker ook op de Waterloolaan. Mbt Waterloolaan; vanmorgen diverse autos die over de stoep zien rijden, andere wachtende autos gaan passeren in de hoop niet zelf te hoeven wachten, toch sluipen door Herewegbuurt etc. Volgens mij gaat het volgende week en/of bij regenachtig weer nóg drukker worden. Lijkt me niet goed gaan.
29 augustus 2019
Op die deksels ligt hooguit een halve meter aarde. Dat wordt nooit een 'park'. Het is ook maar zeer de vraag of de gemeente de kosten van aanleg en onderhoud daarvoor kan en wil opbrengen. Daarnaast zit er een gat tussen die deksels in, waar de uitlaatgassen geconcentreerd uit komen, omdat afzuiging of filtering geen verplichting was en dus te duur werd geacht. De luchtkwaliteit wordt daar flink slechter, wat ook blijkt uit het onderzoek dat ARZ heeft laten uitvoeren. Tot slot moet de hondenbezitter de Waterloolaan oversteken, wat een lokale ontsluitingsweg was met minder dan 300 verkeersbewegingen per dag. Hier rijden straks volgens ARZ 10x zoveel auto's in 2 richtingen inclusief bussen. Dat verkeer reed voorheen over de ringweg en de Kempkensberg. Als u azijngebruik vermoedt, moet u misschien ook eens de diepte van uw eigen glas peilen.
28 augustus 2019
Dat de afsluiting van de Kempkensberg vooral gevolgen heeft voor medewerkers van DUO en bewoners van de Engelse Kamp is wel erg kort door de bocht. Wat te denken van de bewoners van de Waterloolaan en de achterliggende straten? Voor deze bewoners zijn n.l. de gevolgen rampzalig. Waar DUO medewerkers een paar keer per dag negatieve gevolgen ondervinden van de verkeersmaatregelen geldt voor ons een verkeersoverlast van vele uren per dag. Het bevreemd mij dat ARZ dit onbesproken laat. Wat ARZ in elk verhaal wel graag vermeldt is dat de huidige verkeerssituatie in samenspraak met de buurt en bewoners tot stand gekomen is. Dit klinkt prachtig, maar berust niet op de waarheid. Ik ben jarenlang lid geweest van de klankbordgroep en heb altijd aangegeven mee te willen denken aan de herinrichting van de Waterloolaan. Toen een uitnodiging uitbleef heb ik contact gezocht met ARZ. Ik zou benaderd worden, wanneer het zover was. Nooit iets gehoord, dus hoezo in samenspraak met bewoners?? Terugkomend op de verkeersoverlast. De herinrichting van de Waterloolaan nodigt uit tot te hard rijden, wat tot onveilige situaties leidt en bovendien geluidsoverlast geeft. Vandaag een bijna ongeluk, omdat een fietser, komend uit het fietspad van het Sterrebosje geen voorrang kreeg van een automobilist, komende van de Hereweg. Automobilisten schieten de Sterrebosstraat in als er een rij auto's voor de stoplichten van de Hereweg staan. Voor schoolgaande kinderen is het een onbegaanbare route geworden, met name het oversteken gaat moeilijk en bovendien is de kans groot dat ze tegen de stoepranden worden gedreven door elkaar passerende auto's. Dit zijn enkele opsommingen die maken dat de gevolgen voor de Waterloolaanbewoners niet verzwegen kunnen worden door ARZ. Ongeveer 35 jaar geleden was de Waterloolaan ook een tweerichtingen straat. Ook toen was het een gevaarlijke straat ,waar veel ongelukken zijn gebeurd, zoals ik vermeld heb op de bijeenkomst in de Stroming, De Rivierenbuurt. Het was mij duidelijk dat ARZ niet op deze info zat te wachten, blijkend uit een morrend antwoord en snel schakelend naar een volgende aanwezige. Dat 35 jaar geleden is besloten tot een gedeeltelijke eenrichtingverkeersstroom op de Waterloolaan was een keuze, waar men niet omheen kon, gezien de onveilige situaties. Hoe kan het dat deze ervaring geen enkele waarde meer heeft?
28 augustus 2019
Azijn gedronken? U kunt de hond straks meenemen over het park, wat ringweg is/was, wat juist super veilig is!
28 augustus 2019
Lukas, goed dat je hier een reactie plaatst en bedankt voor het meedenken. Je constatering dat de twee verkeerslichten van veraf wel op één kruising lijken klopt. Dit is het team Verkeer ook opgevallen. Het team onderzoekt nu welke maatregelen hier genomen kunnen worden. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet bekend, maar het doel is om de zichtbaarheid van het eerste licht ten opzichte van het tweede te vergroten. Dit zodat de weggebruikers de kruising op tijd zien en ook op tijd kunnen stoppen.
28 augustus 2019
Pieter, we verwachten geen verkeerschaos, wel extra drukte. Om dit goed te kunnen voorspellen en hierop te anticiperen, maken we gebruik van verkeersmodellen. Dit is dus vooraf al in kaart gebracht. Je stelt een vraag over sluipverkeer. In het voorjaar van 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantokruising dicht. Dan zal de hoeveelheid verkeer weer flink afnemen. Wij hadden ook liever gezien dat deze overweg allang dicht was, maar door de vertraging bij het inschuiven van de Helperzoomtunnel is dit niet gelukt. Ten slotte vraag je naar de op- en afritten Hereweg. Deze gaan dicht als de verdiepte ligging afgebouwd is en het verkeer over de nieuwe weg rijdt.
28 augustus 2019
Hans, ik snap je bezorgdheid naar aanleiding van deze foto’s. Hier zijn echter twee opmerkingen bij te maken. Op de foto’s zie je nog auto’s die langs de weg parkeren. Dit is sinds maandag niet meer toegestaan. Auto’s mogen in de Waterloolaan alleen nog in de parkeervakken parkeren. Ten tweede is de straat een 30 km/uur-zone, dus daar wordt men geacht niet harder te rijden. De fietssuggestiestroken zijn aangebracht om de weggebruiker te attenderen op de fietsers en ook is dit een optische versmalling voor de weggebruiker om deze te stimuleren de snelheid te matigen. Hiernaast zal het verkeer door de straat afnemen als de spoorwegovergang bij de Esperantokruising vervallen is. Je tweede vraag gaat over de verkeerslichten bij de Hereweg/Zuiderbegraafplaats en de wachttijden voor fietsers. De wachttijden voor alle verkeerslichten (ook voor voetgangers en fietsers) zijn inderdaad langer dan men gewend is. Dit heeft te maken met dat de huidige inrichting een tijdelijke situatie is om de bouw van de verdiepte ligging mogelijk te maken. De huidige inrichting is tijdelijk omdat uiteindelijk de op- en afritten naar de ringweg verdwijnen. Dit betekent dat er nu langere wachttijden zijn en we om het geduld van de weggebruikers vragen. Kortom: alle weggebruikers zullen iets moeten toegeven om de bouw van de ring mogelijk te maken.
28 augustus 2019
De huidige situatie rond de route Julianaplein naar Helperzoom heeft een paar opmerkelijk niet functionerende situaties in zich. De afrit bij de Hereweg heeft nu twee rijstroken, één voor linksaf, één voor rechtsaf. Er staat bij de baan rechtsaf echter wel een stoplicht voor linksaf én rechtsaf, op de rijbaan echter alleen een pijl geschilderd voor rechtsaf.... Bijzondere constructie die heel veel onduidelijkheid oplevert. Zeker omdat de stoplichten niet synchroon op groen springen. Sta je in de rechterbaan om rechtsaf te slaan, richting Helpman en het licht voor linksaf springt op groen, dan blijf je natuurlijk staan, omdat het licht voor rechtsaf op rood staat. Verkeer achter je dat naar de Waterloolaan wil, ziet een groen stoplicht, maar wordt dus gehinderd. Zij zien de pijl op de weg trouwens niet, omdat daar dan verkeer op staat. Verder is de situatie bij de Waterloolaan een giller. Vanaf het centrum komend, kun je de Waterloolaan niet in. Dat is nergens gecommuniceerd. Je wordt gedwongen door de Herewegbuurt te zigzaggen, wil je richting Helperzoom. Overigens stond ik gisteren op de Hereweg richting Helpman, voor het stoplicht bij de Waterloolaan te wachten, ging het het verkeer dat mij achterop reed, langs mij, via de busbaan naar de opstelling voor de ringweg!
27 augustus 2019
Ik volg deze site op de voet en steeds is er gecommuniceerd dat eind 2019 alle damwandplanken aangebracht zouden zijn. Nu staat er ineens bij twee locaties 'voorjaar 2020' en gaat het eind 2019 niet langer om 'alle', maar om 'het merendeel' van de planken. Dit wordt gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld is en er wordt geen aanleiding voor gegeven, terwijl het toch ietwat opmerkelijk is dat er nu ineens - vanuit het niets - over voorjaar 2020 wordt gerept. Vanwaar deze verschuiving in de planning?