6 september 2019
Fijn dat u regelmatig naar de webcam kijkt! Hij is inmiddels weer vastgezet.
6 september 2019
Hans, je omschrijving van de afrit bij de Hereweg klopt. Voor het verkeer linksaf staan er twee verkeerslichten. Daarmee willen we extra het verschil benadrukken tussen links en rechts, omdat deze lichten niet tegelijk op groen gaan. We willen voorkomen dat weggebruikers optrekken bij het op groen springen van een richting die niet voor hun geldt. Het verbod om op de Hereweg, komend vanaf het centrum, linksaf te slaan richting Waterloolaan hebben we inderdaad niet goed gecommuniceerd. Inmiddels hebben we een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/antwoorden-op-vragen-over-de-vernieuwde-waterloolaan (artikel) geplaatst waarin deze situatie wordt uitgelegd. Ook is de situatie op de Hereweg aangepast om de zichtbaarheid van de verkeerslichten te verbeteren.
6 september 2019
Filip, niet al het autoverkeer dat over de Esperantokruising rijdt, is op weg naar de ringweg. Er is ook veel verkeer dat in een wijk aan de andere kant van het spoor moet zijn. De Esperantokruising kan dicht zodra de Helperzoomtunnel gereed is (planning: voorjaar 2020). We houden de verkeerssituatie in de Waterloolaan in de gaten. Als het nodig is, nemen we maatregelen.
6 september 2019
Kars, de constructie van de drie deksels op het verdiepte deel van de ringweg is stevig genoeg voor een grondlaag van omstreeks 1,5 meter. Dat is voldoende om alle soorten bomen tot volle wasdom te laten komen, zoals eiken, beuken en lindes. Aan het uiteinde bij het Winschoterdiep zal de grondlaag wat minder diep zijn, omdat de weg hier een helling heeft. De grondlaag hier wordt ruim een meter dik. Dat is voor veel soorten bomen ruim voldoende, zoals berken, elzen en acacia’s. Bij de openingen tussen de deksels neemt de luchtkwaliteit in 2030 af, maar dat is vergeleken met de situatie dat het plan niet wordt uitgevoerd. Desondanks blijft de luchtkwaliteit hier en op alle andere plekken bij de ringweg ruimschoots voldoen aan de grenswaarden. De luchtkwaliteit wordt hier ook beter dan in de huidige situatie. Dat komt omdat over de gehele linie de luchtkwaliteit in Nederland verbetert. Wat de verwachte effecten zijn van het project op het verkeer in de Waterloolaan, is te zien op de verkeerskaart op deze website. Daarin staat per straat de verwachte hoeveelheid verkeer in 2030, waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie dat het project wél en niet doorgaat. Zo is het effect van het project vast te stellen. Op het meest oostelijke deel van de Waterloolaan, vanaf Verlengde Oosterweg tot de Esperantokruising, leidt het project naar verwachting tot 1.000 minder auto’s per dag (van 4.500 naar 3.500). Op het middenstuk (vanaf Verl. Oosterweg tot Sterrebosstraat) heeft het project weinig effect op het autoverkeer (tot 500 auto’s meer of minder). Het wordt drukker op het gedeelte vanaf de Sterrebosstraat naar de Hereweg. Daar worden per dag door het project 1.000 auto’s meer verwacht (van 2.500 naar 3.500). Overigens zijn in deze kaart de recente aanpassingen van de rijrichtingen in de Herewegbuurt nog niet meegenomen. Nog een kanttekening: deze aantallen zijn duidelijk hoger dan in de oude situatie op de Waterloolaan. In 2018 kwamen verkeerstellingen uit op 800 tot 1000 auto’s per dag. De verwachte toename in 2030 komt vooral door alle ontwikkelingen rond DUO/Kempkensberg, inclusief de nieuwbouw bij Engelse Kamp. Ook zou de Waterloolaan in 2030 een aantrekkelijke sluiproute worden zonder het project Aanpak Ring Zuid, want dan zou het verkeer op de ringweg stagneren. Door het project Aanpak Ring Zuid verbetert de doorstroming op de ringweg, waardoor de sluiproute via de Waterloolaan minder aantrekkelijk wordt.
6 september 2019
Rob, we zullen nog bekijken op welke wijze we informatie gaan geven over de afhandeling van de schademeldingen.
6 september 2019
In het kaartje met rijchtingen staat een verkeersbord ingetekend die er niet is. Hoek Sterrebosstraat/Waterloolaan. Het ingetekende bord geeft de indruk dat de Waterloolaan voor de helft éénrichtingsverkeer is. Áls je informeert....
5 september 2019
Helemaal met Annet eens. Het is natuurlijk belachelijk dat ARZ een kruip-door-sluip-door route dwars door een woonwijk aanwijst om van de Hereweg naar de Helperzoom te komen. Dit kon natuurlijk altijd al, maar niemand deed dit omdat je gewoon via de Kemkensberg kon rijden. Nu is de Kempensberg afgesloten en wordt geen alternatief aangeboden. "Rij dus maar dwars door een woonerf" is het devies. Serieus????
5 september 2019
Hoe ironisch is dit? ''Bijzonder is dat verkeer op de Hereweg komend vanuit het centrum niet linksaf kan slaan, naar de Waterloolaan. ... Wie vanuit het centrum komt, kan wel de route Anna Paulownastraat-Sterrebosstraat-Waterloolaan nemen''. De rijrichting in de AP-straat is omgekeerd, juist om sluipverkeer tegen te gaan. En nu wordt deze straat als een doorgaande route centrum-Helperzoom gepresenteerd.
4 september 2019
Voor wat ik heb gezien op de website Groningen Spoorzone bij Prorail gaat de spoorwegovergang in één keer dicht voor iedereen
4 september 2019
Is er ook bekend, wanneer de spoorwegovergang dicht gaat voor auto's, of hij ook direct dicht is voor fietsers en voetgangers ? En wanneer dat zo is, hoelang duurt het dan voordat de ondergrondse tunnel open is bij het spoor? Ik moet de overgang gemiddeld vaker dan 2x over en dan wordt omfietsen naar de herebrug(trappetje) of bij europapark irritant... Groet, Eric