29 oktober 2019
Filip, zoals eerder gezegd: de gemeente wil dat er een directe autoverbinding blijft bestaan tussen Helpman/Coendersborg en de overzijde van het spoor. Zonder deze kruising (en later de Helperzoomtunnel) is het spoor een te grote barrière voor het autoverkeer in de zuidelijke wijken. Elke dag maken ongeveer 9.000 tot 10.000 motorvoertuigen gebruik van de spoorwegovergang. Dat is al enkele jaren zo. Het sluiten van deze spoorwegovergang zou betekenen dat dit verkeer van andere wegen gebruik moet maken. Er zijn twee alternatieve routes: Griffeweg - Zuiderpark - Stationsweg en de tijdelijke weg op de zuidelijke ringweg. Beide routes zitten aan de grens van hun capaciteit. Je indruk dat de route via de Waterloolaan vooral gebruikt wordt als sluiproute, komt niet overeen met onze bevindingen. Omdat de spoorwegovergang zo vaak dicht gaat voor de treinen, is de route via de Waterloolaan niet erg in trek om de zuidelijke ringweg te mijden. Het meeste verkeer dat in de huidige situatie gebruik maakt van de spoorwegovergang is bestemmingsverkeer uit bijvoorbeeld Helpman, Oosterpoort of het Europapark. Het is niet wenselijk om een dergelijke drukke spoorkruising te stremmen zonder dat we een goed alternatief voor dit bestemmingsverkeer beschikbaar hebben. Het alternatief is de Helperzoomtunnel, die in het voorjaar van 2020 open gaat, zo is de planning. Uit onze verkeerstelling in de Waterloolaan blijkt dat hier per dag 4.000 tot 4.500 motorvoertuigen doorheen rijden. Uit onze observaties blijkt dat veruit het meeste verkeer in oostelijke richting aan het einde van de Waterloolaan rechtsaf slaat richting DUO/Belastingdienst en Helpman. Van het verkeer dat op de Waterloolaan richting het westen rijdt (richting Hereweg) komt ongeveer de helft vanaf de spoorwegkruising en de andere helft vanaf de Helperzoom. Het sluiten van de Esperantokruising gaat daarom naar verwachting leiden tot een afname van het verkeer op de Waterloolaan. Zoals gezegd kan de spoorwegkruising pas dicht als de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen.
29 oktober 2019
In het algemeen vind ik dat er wel erg veel omleidingen en aanpassingen voor fietsers moeten komen ten faveure van de automibilist. Nu is de hereweg aangepast en auto's hebben dezelfde rijroute; fietsers moeten omrijden, er is voor automibilisten een extra kruispunt gekomen zodat auto's niet te ver hoeven om te rijden en sluiproutes kunnen gebruiken, de stoplichten voor fietsers staan veelvuldig op rood (kan ook niet anders met een dergelijk korte sorteerstrook).....kortom; de fietser moet zich maar aanpassen. Terwijl die geen enkel belang heeft bij de aanpassing vna de ringweg. Beetje jammer. Waarom geen prioriteit bij een fietsbaan ipv de diverse rijstroken tbv auto's??
29 oktober 2019
Hallo Ate, dank voor je bericht. We gaan kijken wat er aan de hand is zodat de webcam zo snel mogelijk weer online is.
29 oktober 2019
Webcam tunnel werkt weer niet jammer
28 oktober 2019
Ik wil reageren op de veiligheid van de omleiding voor fietsers. Er wordt hier m.i. nogal mild over gedacht. Het VOELT niet veilig, maar het IS ook niet veilig. Er lopen daar veel vreemde figuren rond. In het verleden zijn daar vrouwen verkracht/aangerand. Ik vind het een belachelijke omleiding. Vandaag GEEN verkeersregelaar gezien terwijl het al donker werd. En camera's: daar heb je niks aan als bepaalde mensen die kwaad in de zin hebben dat niet door hebben. We worden gedwongen om te kiezen tussen twee kwaden. Ik kies er dan voor om aan de overkant te fietsen, omdat dat voor mij de veiligste route is. En ik hoop toch écht dat de politie hier niet een kans ziet om te bekeuren, ik fiets daar ook niet voor de lol. Ik zou het heel menselijk en prettig vinden dat er zo spoedig mogelijk een route over de Hereweg bedacht wordt of in ieder geval (vrouwelijke)fietsers gewoon aan de andere kant van de weg te laten fietsen. Ik blijf dit in ieder geval doen omdat ik liever op de fiets blijf zitten dan van de fiets af getrokken te worden.
28 oktober 2019
Ik fiets regelmatig langs de Helperzoom voor mijn werk op industrieterrein Euvelgunne. En ik zie dat aan deze kant ook veel wordt gedaan. Is het mogelijk een tweede webcam te plaatsen aan deze kant?
25 oktober 2019
Tsja zo had ik het niet bekeken. Dank. Maar dan toch maar voor al het autoverkeer afsluiten die spoorovergang? Vanuit Oosterpoort slaat meeste verkeer bv de Waterloolaan in om zo de ringweg te bereiken, dat is toch een sluiproute en dat geldt voor veel verkeer volgens mij. Iedereen kán via Ringweg of Griffeweg/Zuiderpark route van de ene naar de andere wijk (mocht dat al nodig zijn maar lijkt me toch 90% van verder weg komt?) Hoe staan jullie waarnemers daar in? Die zouden toch ook een analyse doen?
25 oktober 2019
In het plaatje wordt met de blauwe stippellijn de nieuwe damwand weergegeven. Ik zie alleen een lijn aan de zuidzijde en oostzijde. Klopt het dat aan de noordzijde geen damwand komt? Of wordt die op een ander moment nog ingetrild?
24 oktober 2019
Arjan, je maakt een terechte opmerking. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat de oprit Kempkensberg eerder zou worden afgesloten. Dat het toch is gebeurd, heeft ermee te maken dat het inschuiven van de Helperzoomtunnel niet volgens planning is gelukt. Het was de bedoeling de tunnel tijdens Hemelvaart 2018 op zijn plek te schuiven. De tunnel is uiteindelijk in de zomer van 2019 ingeschoven. We wilden destijds niet nog meer vertraging oplopen door op het inschuiven te wachten met werkzaamheden die wel uitgevoerd konden worden. Om die reden is besloten om het viaduct bij de Esperantostraat/Helperzoom gedeeltelijk te slopen. Als gevolg daarvan ging de oprit Kempkensberg definitief dicht.
24 oktober 2019
A, dat moet een vervelend ervaring zijn geweest. We zijn het met je eens dat de tijdelijke situatie op de Waterloolaan en de Esperantokruising niet ideaal is. Samen met de buurt en de gemeente werken we aan oplossingen om het verkeer voor alle deelnemers te verbeteren.