28 november 2019
Nick, het kaartje hierboven geeft aan waar we rode verf en/of bestrating en markeringen aanbrengen op de kruising Waterloolaan/Verlengde Willemstraat. Onder het ‘aanpassen van de kruising Waterloolaan met de Verlengde Willemstraat’ valt inderdaad het aanbrengen van meerdere rode stroken. De eerste haakse parkeervakken verleggen we iets zodat de fietsers hier meer ruimte krijgen. Door kleine aanpassingen van de trottoirs wordt de Waterloolaan bij deze kruising aan beide kanten wat breder gemaakt.
28 november 2019
Hoi, midden september heeft mijn collega je vraag over doorwerken bij de Helperzoomtunnel ook beantwoord. Zoals gezegd: het werk aan de Helperzoomtunnel gaat onverminderd door. We werken hier elke doordeweekse dag van 7.00 uur tot 19.00 uur. Bij de planning houden we er rekening mee dat er in de winterperiode vorst kan zijn. Dat kan van invloed zijn op grondwerk en het aanbrengen van materialen. We zitten dus bepaald niet stil. Met betrekking tot het sluiten van de spoorwegovergang: de uiteindelijke beslissing hierover is aan ProRail. Zij besluiten wanneer deze exact afgesloten wordt.
27 november 2019
Kevin, vanuit de lucht is de omvang en voortgang van het project inderdaad goed te volgen. Rijkswaterstaat maakt geregeld inspectievluchten in Noord-Nederland en maakt daarbij ook foto's. Die luchtfoto's plaatsen we met enige regelmaat op onze website en op Facebook. Je vindt ze op onze https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto (pagina Foto's).
27 november 2019
@embo: In het Voorlopig Ontwerp van 2011 (zie ook de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie (planhistorie in onze bibliotheek)) was er inderdaad een nieuwe verbindingsweg over de deksel van de ringweg bedacht. In dit ontwerp was deze weg nog onderdeel van een parallelstructuur langs vrijwel het hele tracé (tussen Laan Corpus den Hoorn en de nieuwe aansluiting bij de Kieler Bocht). Deze parallelstructuur op maaiveld is komen te vervallen toen bleek dat bijna de helft van al het verkeer hiervan gebruik zou maken en daarmee tot een nieuwe barriere zou leiden. De verbindingsweg via de Kemkensberg is uit het plan geschrapt omdat deze het herstellen van het Sterrebos in de weg zou staan. Door deze weg zou het Zuiderplantsoen niet gerealiseerd kunnen worden. De gemeente heeft er daarom destijds voor gekozen om de Waterloolaan 'op te waarderen' in plaats van een nieuwe verbinding door het Sterrebos te realiseren. De verwachte verkeersaantallen van 3.000 tot 4.000 auto's per etmaal worden als acceptabel gezien voor de wat belangrijkere woonstraten. Deze aanpassing is in het uitgewerkte Voorlopig Ontwerp van 2012 doorgevoerd en in het Tracébesluit (2014) vastgelegd. Wanneer de Helperzoomtunnel geopend wordt en de Esperantokruising dicht gaat, zullen de verkeersstromen in Helpman veranderen. De Waterloolaan zal iets rustiger worden en De Savornin Lohmanlaan en Goeman Borgesiuslaan zullen iets drukker worden. We verwachten echter niet dat dat tot grote problemen zal leiden. Het meeste verkeer dat nu van de spoorwegkruising gebruikt maakt en straks van de Helperzoomtunnel is bestemmingsverkeer uit Helpman, het Europapark en de Oosterpoort.
27 november 2019
Bedankt voor uw reactie! Al blijft het een beetje onlogisch dat de teller nauwelijks wordt bijgewerkt, want er worden wel nog steeds damwanden ingetrild. Maar bedankt voor uw antwoord en uitleg!
27 november 2019
Ook onhandig is dat deze werkzaamheden ingepland en uitgevoerd worden terwijl er al op andere plekken gewerkt wordt. En dat vrachtwagens met hekken en een graafmachine de toch al smalle weg verder belemmeren tijdens de ochtendspits.
27 november 2019
John, de damwandplankenafteller werken we niet meer wekelijks bij. We doen dit steeds na het intrillen van een deel van de damwandplanken, zoals nu de twee tussenwanden bij de Kempkensberg. Volgende week zullen we de afteller weer bijwerken. Dan actualiseren we ook het voortgangsartikel waar je nu op reageert.
27 november 2019
Afgezien van dat nogal onhandige kaartje, waar meerdere rode stroken op staan terwijl er in de tekst slechts één wordt genoemd, lijkt het probleem voor fietsers vanaf het Sterrebos richting spoorovergang niet aangepakt. De Waterloolaan is zó smal dat automobilisten richting Helperzoom de neiging hebben om dicht tegen de stoeprand aan te rijden, waardoor er voor fietsers geen ruimte meer is. Bij gesloten spoorovergang staat het autoverkeer vast, en daardoor ook de fietsers. Volgens mij moet (het laatste stuk van) de Waterloolaan zo ver verbreed worden, dat er aan beide kanten plaats is voor een brede rode strook, terwijl er ook plaats is voor autoverkeer in twee richtingen. De vorm van de weg moet de functie volgen, en niet andersom!
26 november 2019
https://www.dvhn.nl/groningen/De-horrorkruising-van-Groningen-hoe-steek-je-de-Esperantokruising-zonder-kleerscheuren-over-25062649.html Kijk en huiver #aanpakringzuid #groningenbereikbaar
24 november 2019
@John, ik hoop dat je nog gaat reageren. Benieuwd hoe Aanpak Ring Zuid kijkt naar veiligheid (sociale én verkeersveiligheid). Bij de afsluiting van het fietspad naast het Sterrebos speelde sociale veiligheid namelijk wel een rol. Hoe zit dat nu?