7 januari 2020
@John: het is inmiddels begin 2020 (beste wensen). Vanaf nu zouden fietsers over de busbaan mogen rijden. Maar er lijkt nog helemaal niets gebeurd te zijn. Wanneer wel?
1 januari 2020
"Dit kan eigenlijk zo niet langer" (quote Bert Kramer). Dit kan al heel lang niet zo langer. Onvoorziene omstandigheden daargelaten, maar dit hele verhaal begint inmiddels tamelijk ongeloofwaardig te worden.
27 december 2019
Sommige van de genoemde feiten kloppen volgens mij niet: de fietstunnel is bijvoorbeeld al in de tweede week van augustus 2017 geplaatst. Onder het motto: nu neerleggen en eventueel niet gebruiken is goedkoper dan later besluiten de tunnel alsnog aan te leggen. Het was toen de bedoeling om het complete werk in 2021 te voltooien. De aanbesteding was al in 2016. Het uit de hand lopen van plannen en planning dateert van de zomer van 2018, waarna de einddatum met drie jaar opschoof. En daarmee kennelijk ook de ingebruikname van de tunnel. Voor mijn gevoel kunnen met een beetje fantasie de toeritten naar de fietstunnel - eventueel provisorisch - worden aangelegd op het moment dat Helperzoom en Lodewijkstraat worden afgesloten bij de graafwerkzaamheden voor de tunnelbak. Niet in het verlengde van de tunnel, maar direct naar de Esperantostraat en de Waterloolaan toe gebogen. Ik zou het terecht vinden wanneer Aanpak Ring Zuid zich na de opgelopen vertraging moreel verplicht voelde om de overlast voor toekomstige gebruikers van de fietstunnel tot een minimum te beperken. Rekening houden met al deze gebruikers een 'optimalisatie' noemen is immers kwalijke newspeak. Dat de fietstunnel oorspronkelijk geen deel uitmaakte van de aanbesteding was een onvergeeflijke vergissing.
23 december 2019
Tussen de flyover naar de westelijke ring en de rotonde komend vanaf ziekenhuis komt een nieuwe oprit zag ik
22 december 2019
Ik ben normaal niet zo'n azijnzeiker hier. Ik vind het een mooi project en hoop dat jullie er uit komen. Het maakt mij ook niet eens uit of het nou 300miljoen of 500 miljoen gaat kosten en snap dat de aannemer dat niet (volledig) voor zijn rekening gaat nemen. Maar deze update is wel ronduit op het asociale af. Als je een update geeft over de onderhandelingen van een project als dit mag je toch echt wel wat meer inhoud verwachten. Waar gaan de onderhandelingen precies over, hoever is de planning uitgewerkt etc. etc. Om hoeveel extra geld gaat het? Zijn er nog grote verwachte risico's of onduidelijkheden? Ik snap dat de onderhandelingen niet op politieke druk of druk vanuit de samenleving zit te wachten maar op deze manier maak je geen vrienden.
22 december 2019
Vanaf de rotonde aan de westzijde (bv komend vanaf het MZH) kun je dus straks alleen de westelijke ringweg op en niet meer richting Julianaplein. Hoe kom je dan richting Hoogezand?
20 december 2019
4 jaar bedoel ik natuurlijk! Sorry, ik zie ook geen fluit en reacties fabrieken is dan een hele kunst.
20 december 2019
Dat wordt alleen wel jaar later! Voor mensen op ‘langzame wielen’ zoals de rollator, de kinderwagen, de rolstoel en de driewielfiets, zijn die afstanden niet te doen. Hoe gaan we dat oplossen?
20 december 2019
Nick, wat we schreven, klopt. De betonnen constructie voor de tunnel is in 2018 al geplaatst. Zoals je kunt zien op de https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto#modal-%2Fbeeld%2Ffoto%2Fhemelvaartwerkzaamheden-2018 (foto's van deze werkzaamheden), ligt deze aan de zuidkant van de Esperantokruising (zie bijvoorbeeld foto nummer 23). Na het plaatsen van dit tunneldeel hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt. Daardoor is het nu helaas niet mogelijk de tunnel af te bouwen. Nog even voor de goede orde: het afsluiten van de Esperantokruising is niet het gevolg van het project Aanpak Ring Zuid. De kruising gaat dicht omdat hier in de toekomst meer treinen gaan rijden. Het maken van een vervangende tunnel onder het spoor door voor auto's en fietsers is aan het project Aanpak Ring Zuid toegevoegd. Aanvankelijk was het de bedoeling die tunnel op de plek van de Esperantokruising te leggen. Dat bleek niet goed inpasbaar. Toen duidelijk werd dat deze tunnel in het verlengde van de Helper Brink zou komen, is de wens ontstaan om op de plek van de spoorwegkruising een fietstunnel aan te leggen. Deze wens was een van de drie optimalisaties in het plan voor Aanpak Ring Zuid. Na de aanbesteding, in 2018. is besloten dat ook deze optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er dus voor dat er een fietsverbinding op deze plek blijft bestaan.
20 december 2019
Daar heb je gelijk in Michiel. We hebben de tekst aangepast en directe linkjes naar de brieven in de bibliotheek gemaakt.