18 februari 2020
J.D., langs de Bornholmstraat ligt al een vrijliggend fietspad voor fietsers in beide richtingen. Deze fietsverbinding blijft intact. Het fietspad langs de Europaweg wordt een extra verbinding.
17 februari 2020
Beste Bewoner Oosterpoort, hieronder onze antwoorden. 1. Nee, rondom de Esperantokruising zijn nog niet alle damwandplanken ingetrild. Dit voorjaar gaan we aan de slag bij de toegangsweg van DUO/Belastingdienst. Een deel van de damwandplanken bij De Frontier/Verlengde Meeuwerderweg zit ook nog niet op z’n plek. Onder het spoor zijn de damwandplanken al wel ingetrild. In de omgeving van de Meeuwerderbaan, de H.L. Wichersstraat en (Oude) Winschoterdiep zitten de meeste damwandplanken al in de grond. Nadat we een deel van het Oude Winschoterdiep hebben gedempt, kunnen we het laatste stukje van de oude ringweg afbreken en op deze plek de damwandplanken intrillen. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/voortgang-damwandplanken-intrillen-tussenwanden-kempkensberg (voorgangsartikel). 2. Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Daarom mag deze overgang niet open blijven. Het exacte tijdstip van sluiten van de Esperantokruising kunnen we nu nog niet aangeven, dat hangt samen met de planning van de werkzaamheden die dag. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel. 3. Ja, we gaan na 3 april het verkeer monitoren, samen met Groningen Bereikbaar. 4. Op welke wijze bedrijven en werknemers worden geïnformeerd, bespreken we met Groningen Bereikbaar.
16 februari 2020
Ik zie dat alleen gedacht is aan een feitspad naar en van Euroborg. Ik zie geen enkele oplossing voor fietsers op de bornholmstraat waar al het verkeer ringting sondplein en sondweg geleid gaat worden. Ik zou graag willen weten wat het plan voor de fietsers gaat worden.
13 februari 2020
Beste Aanpak Ring Zuid, Mooi dat er geen extra zaterdag overlast zal zijn, dat is goed nieuws! Ik heb nog een aantal vragen over de aankomende periode: 1. Zitten nu alle (!) damwanden erin rondom de Esperantokruising en meeuwerdebaan? Het plaatje lijkt dat namelijk niet aan te geven, terwijl de nieuwsberichten dat wel doen vermoeden.. 2. Kunnen jullie ( of de heer Kramer) met 100% zekerheid zeggen dat per 3 april de spoorwegovergang bij de esperantkruising gesloten wordt? Is er een scenario mogelijk dat de overgang toch nog later zal worden gesloten? Vanuit veiligheid lijkt me dit zeer onwenselijk. Het is nu het wilde westen aldaar gedurende de spits... 3. Worden na afsluiting van de spoorwegovergang ook de verkeersbewegingen in omliggende straten gemonitord en eventuele maatregelen getroffen? Als je namelijk ziet wat er nu dagelijks gebeurd rondom het kruispunt, zal dit gaan verplaatsen naar andere wegen. TIP: houdt de meeuwerdebaan (vanuit TKP), boumaboulevard (kruispunt bij Gemeente Groningen gaat nieuwe grote (ongevallen)kruispunt worden), Helper Brink, Helperzoom, Goeman Borgesiuslaan en Haydenlaan goed in de gaten. Ik wens de bewoners langs deze straten bij deze alvast veel sterkte toe de komende tijd... 4. Gaan jullie de bedrijven (TKP, Menzis, Enexis, Ziggo, DAS , GITP, Noordhoff etc. ) nog aanschrijven en hun personeel, die met de auto komen, vragen/verzoeken de ringweg te gebruiken i.p.v. de sluiproutes door de woonwijken? Vanuit de verantwoordelijkheid vanuit deze bedrijven richting de (bewoonde) omgeving zou dit een betrokken gebaar zijn! Alvast bedankt voor de beantwoording van de vragen, samen komen we er wel!
12 februari 2020
Willem, het eenrichtingsverkeer in de Helper Brink is juist bedoeld om sluipverkeer in de wijk tegen te gaan. Vooruitlopend op de aanleg van de Helperzoomtunnel zijn tussen mei en augustus 2016 verkeersmaatregelen genomen in de wijk. De maatregelen stonden beschreven in het inrichtingsplan voor Helpman/Coendersborg van september 2014. Het plan bestond onder andere uit het omdraaien van rijrichtingen, het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur en het veiliger maken van oversteekplekken. Deze maatregelen ontmoedigen doorgaand verkeer, maar houden de bestemmingen in de wijk bereikbaar. Ook beperken de maatregelen verkeer rond kwetsbare plekken in de wijk, zoals de omgeving van de scholen bij de Helper Brink.
12 februari 2020
Goedemorgen, Wordt er ook iets gedaan aan het éénrichtingsverkeer in de Helper Brink wanneer de tunnel wordt opgeleverd? Als de situatie zo blijft kan het verkeer nog niet makkelijk naar de hereweg komen en zal er veel sluipverkeer in de wijk komen.
7 februari 2020
Anja, bovenstaande vragen gaan over het opnieuw plaatsen van damwandplanken ter hoogte van het Sterrebos. Het artikel van Dagblad van het Noorden gaat over een obstakel in de grond ter hoogte van De Frontier. Over beide gevallen vind je informatie in het artikel dat we gisteren hebben geplaatst: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/enkele-damwandplanken-opnieuw-geplaatst-voor-de-verdiepte-ligging
7 februari 2020
Bedankt voor het antwoord. Trouwens nooit geweten dat er eerder een ringweg heeft gelegen op maaiveldniveau. #leermoment :-)
7 februari 2020
K. Steen, bedankt voor je aanvulling. Dat klopt inderdaad.
7 februari 2020
Martin, zoals K. Steen hieronder aangeeft is de put onderdeel van het riool van de oude ringweg. Deze lag inderdaad op 'maaiveldniveau'.