6 april 2020
Het heeft even geduurd maar het eindresultaat is prachtig en als straks het gras groeit dan is het puntje op de i. In corona tijd afgemaakt, dikke pluim voor de werklieden!
6 april 2020
Dag dhr De Boer, door het sluiten van de spoorwegovergang Esperantokruising en het openen van de Helperzoomtunnel verandert er inderdaad het een en ander in de fietsroutes in de stad. De inrichting van de kruisingen die u benoemt, is de verantwoordelijkheid van de gemeente Groningen. We hebben voor u bij de gemeente navraag gedaan en dit is de reactie. Voor de nieuwe kruising Helperzoom-Helper Brink heeft de gemeente samen met de fietsersbond uitgebreid (simulatie)studie gedaan naar de meest optimale fietsoversteek. Daarbij zijn veel verschillende varianten de revue gepasseerd (fietser in de voorrang, fietsers uit de voorrang, verkeersregelinstallaties etc.). De huidige variant kwam na zorgvuldige afweging als meest verkeersveilige uit de bus en is daarom door de gemeenteraad verkozen. De nieuwe situatie voor fietsers is overigens nog niet helemaal gereed. De gemeente gaat het deel van de Helperzoom ten noorden van de Helper Brink versmallen en inrichten als 30 km/uur-gebied. Dit noordelijke deel van de Helperzoom wordt zo ingericht dat de fietser volop de ruimte krijgt en de automobilist er zich te gast voelt. De gemeente heeft op dit moment geen plannen om de aansluitingen van de fietspaden bij station Europapark aan te passen. Wel is de gemeente van plan het kruispunt Verlengde Lodewijkstraat-Boumaboulevard-Helperpark aan te passen. Hier zijn de voorbereidingen voor gestart. De gemeente houdt de verkeersdrukte en de verkeersveiligheid op de gewijzigde fietsroutes in de gaten en zal als het nodig is maatregelen nemen.
6 april 2020
Koen, dat is Hydrospear, een grondcoating waarin graszaad zit verwerkt. Zo spoelt het talud niet uit en krijgen we een mooi groen grastalud.
6 april 2020
Prachtig! De mensen uit Harrrrrren worden ook nu ineens wakker! Het gaat hun en hun kinderbakwagens nu ook eindelijk raken, welkom in de stad Groningen mensen. Hier hebben wij al jaren mee te maken. Werkzaamheden, overlast en gevaarlijke verkeerssituaties, that's de nieuwe Ringweg Zuid!
5 april 2020
Dit was idd ingericht volgens ontwerp van de gemeente, de logica ontgaat mij ook volledig. Zou dit weer een gevalletje chaos creëren in de hoop dat daardoor het verkeer langzamer gaat rijden? Voor fietsers lijkt mij het nu noodzakelijk om een 2 baans fietspad over de gehele helperzoom door te trekken.
5 april 2020
Helemaal eens met A. Smit. Het handigste is: vananuit Haren bij de tunnelkruising ijzerenheinig rechts aanhouden en gewoon doorfietsen, Helperzoom volgend. De aangegeven fietsroute: eerst naar links en vervolgens weer de rijbanen over naar het fietspad rechts is veel gevaarlijker!
4 april 2020
Is ergens op een tekening te zien wat de nieuwe inrichting wordt van de Helperzoom/Kempkensberg/ Verlengde Willemstraat/Waterloolaan?
4 april 2020
Inmiddels is die roemruchte Helperzoomtunnel geopend. Ik rijd iedere dag op de fiets over de Helperzoom van Groningen naar mijn werk in Haren en terug. Richting Haren is nog wel te doen, maar als je richting Groningen de Helperzoom wilt aanhouden en je komt van de fietssnelweg bij de kruising met de Helperzoomtunnel dan word je volledig het bos in gestuurd. Blijkbaar moet je dan aan de overkant van de Helperzoom tegen het verkeer in verder!! Je ziet fietsers daar volkomen radeloos oversteken en vervolgens niet weten wat te doen. Volslagen idioot. Als je naar de markeringen op het wegdek op die kruising kijkt dan klopt er ook geen barst van met overal haaientanden die alle kanten behalve de goede op lijken te wijzen. Het is één grote puinhoop. Wie is hiervoor verantwoordelijk? Uiteindelijk toch de gemeente lijkt mij. Groningen fietsstad? Laat me niet lachen!
3 april 2020
Hoi, ik liep hier vanmiddag langs en toen viel mij de berm op. Wat bedekt de berm momenteel? Groeten, Koen
3 april 2020
Erik, de beantwoording van je vragen kost even wat tijd. We zijn ermee bezig.