25 mei 2020
Beste Judith, De door Anne aangekaarte vertraging viel mij ook al op. Je bevestigt de vertraging, maar legt niet uit waardoor dat tot stand gekomen is. Sowieso mis ik transparantie over vertragingen in de planning van het intrillen. Eerst hadden we de zomervakantie van 2019. Daar moest al een groot deel gedaan zijn en dan zou de rest in het najaar volgen. Toen werd er klakkeloos uitgegaan van het voorjaar. Zonder verdere uitleg. Nou gaan jullie eind juni nog eens, naar verwachting... beginnen met de damwandplanken daar. Mijn achterdocht neemt toe als jullie zelf niet open zijn over de oorzaken van al dit soort vertraging. Waarom nu pas? En waarom geen openheid van zaken? Dat doet meer schade dan een uitleg die begrip kweekt.
25 mei 2020
Henk, ik heb je vragen voorgelegd aan onze verkeerskundige. Zijn reactie: Uniformiteit in 30 km/uur-inrichtingen is er inderdaad vaak niet. Dat is veelal historisch zo gegroeid. 30 km/uur-zones bestaan pas sinds halverwege jaren 90, daarvoor was alles 50 km/uur of een woonerf (15 km/uur). De inrichting van de weg wordt vaak bepaald door de (ruimte in de) omgeving. Het is wel zo dat uit de inrichting van de weg de maximumsnelheid moet volgen. In de wet is geregeld dat in een 30 km/uur-zone verkeer van rechts altijd voorrang heeft. Uitzondering hierop vormen busroutes en hoofdfietsroutes. Daarom zijn in de Oosterpoort alle zijwegen op de Meeuwerderweg aangesloten met een uitritconstructie. Op deze manier heeft de bus voorrang. In principe horen in 30 km/uur-zones geen voetgangsoversteekplaatsen thuis. Er zijn echter genoeg plekken in de stad aan te wijzen waar op deze regel een uitzondering wordt gemaakt. De verkeersmaatregelen die de gemeente in Helpman heeft genomen, komen voor een deel voort uit het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur op de Helper Brink en De Savornin Lohmanlaan. De maatregelen hebben ook te maken met het wijzigen van rijrichtingen en het instellen van eenrichtingsverkeer. De drempelconstructies op de Helperzoom zijn bedoeld om de maximumsnelheid van het verkeer op of onder de 50 km/uur te houden. Combinatie Herepoort heeft de tijdelijke inrichting van de wegen (Waterloolaan, kruispunt Esperantostraat-Verlengde Lodewijkstraat) zo veel mogelijk aan laten sluiten bij de omliggende wegen. De inrichting hiervan is met de gemeente afgestemd. Op de Waterloolaan is gekozen voor een tijdelijke weginrichting omdat het hier tot aan de definitieve sluiting van de Esperantokruising drukker zou zijn. In overleg met de omwonenden is hier gekozen voor asfaltverharding met fietsstroken, hoewel dit eigenlijk niet bij een 30 km/uur-inrichting past. In de eindsituatie komen hier weer klinkers in plaats van asfalt en verdwijnen de fietsstroken. Op de Verlengde Lodewijkstraat en de Meeuwerdeweg blijft het asfalt liggen. Dat heeft te maken met de bus die hier rijdt en ook vanwege de aansluiting op de omliggende wegen.
25 mei 2020
Anne, voordat we bij het Oude Winschoterdiep damwandplanken kunnen intrillen, moeten we eerst voorbereidende werkzaamheden doen. Deze werkzaamheden zijn op 18 mei gestart en duren naar verwachting tot 19 juni. We gaan hier het laatste deel van de oude zuidbaan slopen en nog een deel van de oude ‘brug’ over het Oude Winschoterdiep. Het lukt dus inderdaad niet meer om dit intrillen in het voorjaar uit te voeren. Het intrillen van de damwandplanken kan starten, nadat de sloopwerkzaamheden zijn afgerond. Naar verwachting is dit eind juni. Bedankt voor het compliment over het tijdelijke fietspad!
20 mei 2020
Ja, Piet, dat klopt helemaal!
Slimme Vraag: kan de ombouw van de zuidelijke ringweg worden versneld, nu er veel minder verkeer is?
20 mei 2020
Alie, uiteraard realiseren we ons dat het intrillen van damwandplanken veel hinder veroorzaakt zoals geluid en trillingen. In deze periode van coronamaatregelen zullen de omwonenden meer thuis zijn dan normaal. Het ontwijken van de hinder is dan ook lastig. Wij gaan door met de werkzaamheden om vertraging te voorkomen en vragen hiervoor begrip. De overlast proberen we zo veel mogelijk te beperken. We werken in april en mei met één of twee heistellingen en zijn niet continu op één locatie. Een groot deel van de trilwerkzaamheden die op zaterdagen gepland stonden, doen we vanwege het rustige verkeer nu doordeweeks. Daarnaast trillen we de damwandplanken in tussen 07.00 uur en 17.00 uur, en niet zoals de afgelopen maanden tot 19.00 uur. Volg op onze pagina https://www.aanpakringzuid.nl/damwand (Damwand) de voortgang van de werkzaamheden. Maak je je zorgen over deze werkzaamheden en de overlast, stuur ons dan een mail (info@aanpakringzuid.nl) met je contactgegevens. We nemen dan contact met je op om je situatie te bespreken.
20 mei 2020
Karl en Erik, de maatregelen in de Herewegbuurt hebben we genomen in overleg met het wijkcomité Herewegbuurt. In januari 2019 hebben we een presentatie over de maatregelen gegeven voor een flink volle zaal. Aan de aanwezigen hebben we gevraagd een commissie te vormen om met ons mee te denken over hoe we de problemen met het sluipverkeer konden oplossen. Die commissie is er gekomen met een vertegenwoordiging vanuit het wijkcomité en bewoners vanuit verschillende straten. Het uiteindelijke plan is door de wijkbewoners bedacht en uiteraard door ons goedgekeurd. Zie ook https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/carla-vegter-en-wilja-strating-dachten-mee-over-de-verkeerssituatie-in-hun-buurt (dit interview met twee buurtbewoners). Zoals hierboven al staat gaan we samen met de buurt bekijken wat de effecten van de maatregelen zijn.
20 mei 2020
Robert, de maatregelen in de Herewegbuurt hebben we genomen in overleg met het wijkcomité Herewegbuurt. In januari 2019 hebben we een presentatie over de maatregelen gegeven voor een flink volle zaal. Aan de aanwezigen hebben we gevraagd een commissie te vormen om met ons mee te denken over hoe we de problemen met het sluipverkeer konden oplossen. Die commissie is er gekomen met een vertegenwoordiging vanuit het wijkcomité en bewoners vanuit verschillende straten. Het uiteindelijke plan is door de wijkbewoners bedacht en uiteraard door ons goedgekeurd. Zie ook https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/carla-vegter-en-wilja-strating-dachten-mee-over-de-verkeerssituatie-in-hun-buurt (dit interview met twee buurtbewoners). Zoals hierboven al staat gaan we samen met de buurt bekijken wat de effecten van de maatregelen zijn.
20 mei 2020
Mathijs, het gaat om het intrillen van meerdere damwandplanken. Deze vormen één tussenwand. We verwachten dat de werkzaamheden vijf werkdagen duren. We werken op die dagen van 7.00 uur tot 17.00 uur. In het weekend worden er geen damwandplanken ingetrild. Het intrillen van de damwandplanken geeft niet continu overlast, omdat er steeds een nieuwe damwandplank moet worden klaargezet. Inmiddels weten we dat vanmiddag (woensdag) de laatste plank bij DUO/Belastingdienst is ingetrild. Maandag gaat de heistelling op transport naar de Papiermolenlaan.
20 mei 2020
Als ik het goed begrijp gaat alleen de afrit dicht vanaf Hoogezand. Vanaf Julianaplein blijft de afrit open. Klopt dat?
19 mei 2020
Staat helemaal goed hoor.