3 juli 2020
Marco, er is inderdaad rekening gehouden met extreem weer als gevolg van de klimaatverandering. De capaciteit van de pompkelder is gebaseerd op de meest recente ontwerprichtlijn voor extreme buien (2006). Deze richtlijn geeft een verwachting voor regenbuien in de 21e eeuw.
3 juli 2020
Het nieuwe pad langs de drafbaan aan de westkant van de ringweg is een tijdelijk fietspad. Het is niet aangelegd voor wandelaars, hoewel zij er wel gebruik van kunnen maken. Het tijdelijke fietspad is geopend begin mei, toen de fietsonderdoorgang tussen MartiniPlaza en de Gasunie werd gesloten. Het loopt vanaf de Gasunie tot aan de Concourslaan in het Stadspark, waar de fietsers onder de ringweg door kunnen rijden. Fietsers die in het verleden de fietstunnel gebruikten, kunnen de tijdelijke route gebruiken om vanaf de Gasunie aan de overzijde van de ringweg te komen, en andersom. Als alle werkzaamheden klaar zijn, ligt de westelijke ringweg bij MartiniPlaza hoger dan nu. Fietsers en wandelaars kunnen dan vanaf de Leonard Springerlaan rechtdoor onder de ringweg door naar het Stadspark. Hier komen wel verkeerslichten bij, om veilig de op- en afrit over te steken. Het tijdelijke pad langs de drafbaan is dan niet meer nodig voor fietsers en gaat dan weer dicht.
3 juli 2020
Hallo Jolanda, langs de Laan van de Vrede bouwen we een tijdelijke weg met een tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg. Daarom is de Laan van de Vrede tijdelijk afgesloten voor autoverkeer. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/start-vervanging-viaduct-over-de-paterswoldseweg-laan-van-de-vrede-half-jaar-dicht-voor-autoverkeer (artikel Start vervanging viaduct over Paterswoldseweg; Laan van de Vrede half jaar dicht voor autoverkeer). De hulpdiensten zijn ingelicht over deze afsluiting. Pakketbezorging kan via de omliggende straten. Laat je iets groots bezorgen zoals een bank of ga je verhuizen? Neem dan even contact met ons op (info@aanpakringzuid.nl), dan kunnen we samen op zoek naar een passende oplossing.
1 juli 2020
Wordt bij de afvoer van het regenwater (qua capaciteit) ook rekening gehouden met het veranderende weer (tgv klimaatverandering)? Stortregens in de zomer zijn niet meer zeldzaam en kunnen tunnels (en verdiepte liggingen) binnen de kortste keren onder water zetten met alle gevolgen van dien.
29 juni 2020
Hallo, Volgens mij is door deze werkzaamheden ook het fiets- en voetpad al een paar weken afgesloten onder het viaduct bij het Vrijheidsplein. Klopt dit en wat is de reden dat dit nergens vermeld is?
29 juni 2020
citaat: “Het is uiteindelijk de bedoeling dat fietsers, komend vanuit de richting Haren, in twee ‘stappen’ de rijbanen van de Helperzoom kunnen oversteken. Daarna komen zij op een gelijkwaardige kruising met de Helper Brink. " -> Aankomen op gelijkwaardige kruising???? In praktijk houdt dit in: dan moet de fietser de Helper Brink oversteken - kan door de geparkeerde auto's tot aan de hoek (officiele parkeerplaatsen) niet zien of er iets (fiets, brommer, auto) over de Helper Brink komt. En .... je bent ook slecht te zien voor het verkeer komend uit Helper Brink. -> Het bizarste aan de inrichting van dit kruispunt is echter: komend vanuit richting Haren moet de fietser in twee stappen de Helperzoom oversteken EN STAAT DAN TEGEN DE RIJRICHTING VAN DE HELPERZOOM! Wie heeft dit bedacht? nb: nu al nemen wielrenners en jonge kinderen niet de "oversteek in twee stappen". Ze rijden rechtdoor, kruisen dus direct het Helpertunnel-verkeer. Ingewikkeld ingericht, gebruikers moeten o.a. naar alle kanten achterom kijken, het is zelfs te ingewikkeld om hier te beschrijven. De vraag is echter heel simpel: wanneer zal hier het eerste ongeluk gebeuren???
29 juni 2020
John, bedankt voor de uitvoerige uitleg. Succes verder
29 juni 2020
Het klopt dat er een pompkelder onder de verdiepte ligging komt. Dit is ter hoogte van de H.L. Wichersstraat. Op dit moment zijn we op deze plek bezig met https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/kanonskogels-voor-bommen-berend-gevonden-bij-archeologisch-onderzoek-hl-wichersstraat (archeologische opgravingen) naar de oude https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/toen-straks/toen-houtzaagmolen-de-zaayer (houtzaagmolen De Zaayer). De toekomstige pompkelder vangt het regenwater op dat de verdiepte ligging binnenstroomt. Dus alleen het water van de zuidelijke ringweg ter hoogte van de verdiepte ligging en natuurlijk waar de weg al schuint begint af te lopen. Er kan 2230 m3 water in de pompkelder. De pompkelder bestaat uit twee delen: de ‘first-flush’ en de waterkelder. In de ‘first-flush’ komt het eerste deel van de regenbui terecht. Dit water wordt gezien als vuil omdat dit bijvoorbeeld ook zand en vuil kan bevatten. Dit water wordt naar het riool afgevoerd. Een zandvang in de ‘first-flush’ zorgt ervoor dat het zand en vuil bezinken. Het tweede en het grootste deel is de waterkelder. Deze is inderdaad gescheiden van de ‘first-flush’ door een wand. Als het water te hoog komt te staan in de first-flush, loopt dit water over de wand automatisch de waterkelder in. Dit water is schoon en wordt geloosd op het schoonwaterriool. Waar dit riool naartoe gaat lopen, is op dit moment nog niet bekend. Mogelijk komt dit water in het Oude Winschoterdiep terecht en niet in de skivijver.
24 juni 2020
Marco, er is inderdaad op dit moment nog niet veel actie te zien op de webcam bij de Brailleweg. Binnenkort starten hier nieuwe werkzaamheden. We gaan hier het nieuwe viaduct bouwen, het verdiepte fietspad aanleggen en ook de nieuwe oprit naar de A28.
24 juni 2020
Hoi Doeke, RSS is al aanwezig voor normale nieuwsberichten. De RSS is te bereiken via https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/rss (https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/rss). Voor de duidelijkheid hebben we in het footermenu (helemaal onderaan elke pagina) een kopje RSS toegevoegd. Dank voor je foutmelding, die hebben we opgelost.