21 maart 2022
Overigens heb ik afgelopen weekend Politie hierover al gecontacteerd, maar zij verwezen me door, dus heb ik een melding bij de Gemeente gedaan, maar het kan nooit kwaad om het ook nog maar hier te melden.
21 maart 2022
Besten, Is dit toevallig ook wat er op de Peizerweg gebeurt? Op de T-splitsing van de Peizerweg met de Paterswoldseweg, krijgt autoverkeer vanaf de Peizerweg maar kort groen. Hierdoor ontstaat elke dag een file op de Peizerweg, en al meerdere keren is die (als je Google Maps mag geloven) tot OP de spoorwegovergang verderop gekomen. O.a. donderdag ben ik er wezen kijken, en nu heb ik op video een auto 30 seconden lang stilstaan op de rails. Dat is natuurlijk gevaarlijk, aangezien een trein niet zomaar even kan remmen. Kan hier iets aan gedaan worden? Misschien op dit specifieke punt dan maar stoppen met doseren i.v.m. de veiligheid op de overweg? Groet, Aron
20 maart 2022
Hi, op de kaarten zag ik dat vanuit Haren/Assen vanaf de A28 het alleen mogelijk is om links af te slaan bij de afrit naar het centrum toe, en niet rechts de wijk in. Waarom is hier eigenlijk voor gekozen?
17 maart 2022
John, het is niet alleen zo dat het tunneltje onder het Emmaviaduct niet meer terug komt, in plaats daarvan komt er voor de west-oost verbinding voor fietsers een gelijkvloerse kruising met stoplichten bij een druk verkeersplein waar verkeer vanaf het Emmaviaduct, de Hereweg, de Vondellaan en het Julianaplein bij elkaar komt. Onduidelijk is hoe dit verkeersplein er uit komt te zien, er is alleen enige maanden terug in de pers geweest dat het oorspronkelijke ontwerp niet haalbaar was en dat een nieuw ontwerp gemaakt moet worden. Als Fietsersbond Groningen verwachten we dat dit een grote barrière voor fietsers west-oost vv zal worden; daarom zouden we graag VOORAF willen meedenken over het ontwerp. Contactgegevens zijn bekend bij CHP en ARZ.
17 maart 2022
Embo, er komt geen noodbrug ter vervanging van de Muntingbrug. Fietsers kunnen omrijden via de Parkweg (Parkbrug) of het Overwinningsplein (Van Iddekingebrug).
17 maart 2022
Rob, eerst over de Muntingbrug: nee, hier komt geen noodbrug. Fietsers kunnen omrijden via de Parkweg (Parkbrug) of het Overwinningsplein (Van Iddekingebrug). Voor het verhogen van de Muntingbrug was geen budget beschikbaar. Inderdaad zijn er momenteel veel fietsverbindingen afgesloten, al dan niet tijdelijk. Je lijstje is nog niets eens compleet. Ook de fietstunnel bij de Meeuwerderweg ligt er al een paar jaar uit. We merken dat het voor fietsers lastig is, al die afsluitingen. Vooral ook omdat de situatie steeds verandert. En eerlijk gezegd wordt de situatie op korte termijn ook niet beter, integendeel. De Muntingbrug gaat dus voor langere tijd dicht en daarna de fietstunnel onder de Brailleweg door. Vooral de komende anderhalve jaar hebben de fietsers veel last van omleidingen. We zijn dan ook bezig om te bekijken hoe we de situatie voor fietsers beter en duidelijker kunnen maken. Overigens goed om te benadrukken dat het project ook enkele nieuwe en veilige fietsverbindingen oplevert. In de eindsituatie fiets je bij het Vrijheidsplein en de L. Springerlaan onder de ringweg door. Vooral bij het Vrijheidsplein is dat een duidelijke verbetering van de oude situatie. De fietstunnel bij de Papiermolen wordt vernieuwd en bij de Esperantostraat komt een fietstunnel die veiliger is dan de oude spoorwegovergang. Het fietspad langs het Hoornsediep is alleen tijdelijk dicht. De fietstunnel bij de Vondellaan, onder het Julianaplein, komt niet meer terug. Fietsers tussen De Wijert en het centrum rijden straks langs het Noord-Willemskanaal. Het bestaande fietspad wordt verdiept aangelegd, onder de A28 door, en is straks in beide richtingen beschikbaar.
16 maart 2022
Inmiddels zijn we 10 maanden verder. Jullie hebben aangegeven dat de tijdelijke situatie (met stoplicht zoals nu) ca een half jaar of jaar zou moeten duren. Ik zie er nog niet echt iets wat erop duidt dat het snel weer open gaat. Is de planning nog wel up-to-date? Wanneer gaat de straat weer voor beide kanten tegelijk open/het stoplicht weg?
15 maart 2022
Ik ben het wel met Rob eens, het loopt de spuigaten uit met blokkades op fietsroutes. De suggestie van een noodbrug vind ik erg goed. Als dit voor auto’s kan, dan moet het zeker voor fietsers kunnen. Het zou mooi zijn als jullie dit constructief oppikken.
14 maart 2022
Die kan er binnenkort dus bij op de lijst met geblokeerde fietsverbindingen... Of komt er net als voor auto's een noodbrug? - fietspad Vrijheidsplein - fietstunnel L. Springerlaan - fietspad Hoornsediep tussen Brailleweg en v Idekinge - fietstunnel Vondellaan - fietstunnel Papiermolen - spoorwegovergang Esperantostraat En waarom wordt de brug niet iets hoger? Nu moet hij voor elk sloepje open, 50cm hoger zou volgens mij al een hoop openingen schelen.
14 maart 2022
Tim, er wordt inderdaad gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de verkeersrotonde bij de de Brailleweg. Door de toename van het verkeer verwachten we dat bij het bestaande ontwerp de doorstroming onvoldoende zal zijn. Er is nog niet een aangepast ontwerp beschikbaar. We gaan het aangepaste ontwerp eerst bespreken met de omwonenden. Dit staat gepland voor het voorjaar van 2022.