22 januari 2023
Lees ik nou goed dat we van Mei tot september maar 1 rijstrook de stad uit hebben richting Drachten? En vanaf april tot september maar 1 de stad in vanuit Drachten. Dat is ruim 5 maanden drama in de spits.
22 januari 2023
@John en alle anderen: Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om deze discussie hier te voeren. Het gaat mij erom dat er niet zoveel aandacht moet zijn voor het met de auto naar het centrum te gaan. Dat dat gebeurt en nodig is, snap ik en ben ik het ook wel mee eens. En dat er parkeergelegenheid is en gebruikt wordt is ook prima. Je moet het alleen niet zo promoten. Dan werk je het toch in de hand dat mensen met de auto naar de Haddingestraat gaan om daar met draaiende motor te wachten op een medepassagier die even op de markt paprika's gaat kopen... Ik chargeer natuurlijk, maar als iemand echt met de auto moet of wil, lijkt het me beter dat je daar wat extra moeite voor moet doe. Dat dan in de vorm van zelf even van tevoren uitzoeken hoe het kan. Dat doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld in Nancy (F) of Amsterdam (Nl) naar het centrum wil. Dat gaat beide prima met P&R en is een stuk voordeliger dan centrumparkeren. Niet alleen voor de portemonnee maar ook voor het milieu en in tijd!
20 januari 2023
@John: Hoe wil je met de auto vanaf de ring zuid op de Paterswoldseweg komen om naar het centrum te gaan? Deze vraag heb ik ook al op Facebook gesteld aan 'Aanpak Ring Zuid' maar (ook) daar komt geen reactie.
20 januari 2023
Wanneer gaan jullie aandacht besteden aan deze plannen ? Deze zijn voor voetgangers en fietsers wel heel ingrijpend. - De Muntingbrug gaat op z'n vroegst pas 27 mei 2023 weer open gaat voor 'landverkeer'. - De 'Amaliatunnel' wordt gesloten op 6 maart 2023 en volgens de huidige plannen nooit weer open gaan. En dat terwijl de vergunning voor de nieuwe Ovonde nog niet rond is. En dat de vervangende oversteek pas op zijn vroegst in maart 2024 open zal gaan. Is hier 1 februari duidelijkheid over?
20 januari 2023
Helder verhaal, bereikbaarheid wordt beter, ben benieuwd. Enne, niet zoveel azijn drinken reageerders, bereikbaarheid OV en per fiets zijn nog steeds ook prima. Cheer up!
20 januari 2023
@embo Je hebt wat mij betreft gelijk. Persoonlijk zie ik ook nog steeds de verbeteringen voor fietsers niet. Zeker niet als je de laatste paar jaar bekijkt, de omleidingen en afsluitingen voor fietsers duren voor mijn gevoel allemaal veel langer en zijn veel heftiger. De tunnel onder de Esperantoweg duurt al met al vier jaar voordat ie klaar is, mogelijk langer. Ze moeten namelijk nog beginnen en je moet al 2 jaar omfietsen. Ook is de fietsvallei op de Brailleweg, als het je vergelijkt met de oude situatie, helemaal geen verbetering. Het ziet er wel mooi uit en past prima om het nieuwe Julianaplein heen maar is zeker geen vooruitgang voor fietsers. Waar je voorheen gewoon rechtuit op een vlak fietspad bij het kanaal reed moet je nu omhoog en naar beneden en kom je onderweg meerdere onoverzichtelijk kruisingen tegen. Op papier is Groningen de derde fietsstad van de wereld maar ik vraag mij steeds vaker af hoe ze daar bij komen.
19 januari 2023
Fietser, we hebben dit artikel geschreven omdat we in onze gesprekken met bewoners van de stad en de regio steevast vragen krijgen over hoe het centrum nog per auto te bereiken is als het project eenmaal is afgerond. In dit artikel hebben we die mogelijkheden op een rij gezet. We maken zo ook duidelijk dat de automobilist straks keuzes heeft. Het centrum blijft vanuit verschillende richtingen en via verschillende invalswegen bereikbaar. Juist die vele mogelijkheden dragen eraan bij dat het autoverkeer naar de stad zich kan spreiden. Dit voorkomt dat de drukte zich op een beperkt aantal plekken concentreert. Het artikel is onderdeel van de reeks STRAKS, waarin we ook op andere aspecten van de eindsituatie ingaan. Het artikel was niet bedoeld om een discussie los te maken over de vraag of het wel nodig en wenselijk is om in de toekomst met de auto naar het centrum te gaan. Dit zijn terechte vragen, maar ons project is hier niet op gericht. Voor de gemeente en een organisatie als Groningen Bereikbaar ligt dat anders. Deze organisaties streven naar het verduurzamen van de mobiliteit, om Groningen leefbaar en bereikbaar te houden. Overigens past ook binnen dit streven een goede bereikbaarheid van het centrum per auto.
18 januari 2023
@EMBO: Heb je mijn oproep gezien van 13 december om een Fietstunnel&Ovondeclubje te starten? Zie: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2022/11/nieuw-ontwerp-verkeersplein-brailleweg/ Misschien voel je ervoor om aan te sluiten? Ik heb de indruk dat je wel flink zou kunnen bijdragen. Er zijn nu zo'5 vijf mensen betrokken en komende maandag komen we voor het eerst bij elkaar. Interesse? Dan aub een mailtje aan: info@derivierenbuurt.nl Dit geldt natuurlijk ook voor anderen die willen meedoen!
18 januari 2023
@Fred: It snap dat je me een negatieveling vindt, maar daar is een goede reden voor: Wij al meer dan 10 jaar bezig de belangen van de fietsers onder de aandacht te brengen van ARZ. De fietsvallei Brailleweg was helemaal niet door ARZ gepland. Pas na negatieve reacties van ons en de dreiging van een gang naar de Raad van State is de vallei er gekomen. De Papiermolentunnel was helemaal niet gepland door ARZ. Pas na het bombarderen van ARZ met argumenten tegen het verdwijnen van de verbinding is de bouwer (!), dus niet de opdrachtgever (!), met een voorstel gekomen om de tunnel toch te behouden. Voor de tunnel bij de Esperantoweg was in eerste instantie geen geld vrijgemaakt. Pas na aanhoudende negatieve reacties is de tunnel als "optie" meegenomen, en uiteindelijk door de gunstige aanbesteding doorgegaan (wellicht heeft de bouwer hier nu spijt van). Je kunt hieruit twee dingen extraheren: 1. inderdaad heeft de fiets echt geen prioriteit. 2. Je moet blijven benadrukken hoe slecht een nieuwe situatie wordt voordat er iets gedaan wordt. Als we niet continue de negatieve kanten hadden belicht, dan was er nu geen Braillevallei, geen Esperantotunnel, geen Papiermolentunnel. Dus misschien is al die negativiteit toch wel nodig, en heb jij daar nu ook profijt van! Verder had ik het bij de ovonde inderdaad over de oost west verbinding (25000 fietses per dag) voor wie er gewoon een gevaarlijke situatie wordt gebouwd. De gemeente wil inderdaad niet betalen voor een betere oplossing, maar de gemeente had ook in de stuurgroep gewoon wat beter moeten opletten. Het rijk en de provincie (die ook in de stuurgroep zaten) gingen echt hun best niet doen voor de fietsers. De gemeente had zich blind gestaard op de deksels, en heeft daarna gewoon de boel te veel aan de provincie en het rijk overgelaten. Dan krijg je inderdaad geen goede fietsroutes.
18 januari 2023
Nou, ik denk dat het nog steeds erg handig kan zijn om in of nabij het centrum te parkeren. Er zijn immers ook parkeergarages die dat makkelijk maken. Als je b.v. naar een theater gaat is het vrij vervelend om 's avonds laat nog terug te moeten naar een P+R aan de rand van het centrum. Straatparkeren mag wat mij betreft daar en tegen wel enkel voor bewoners (lees vergunninghouders) beschikbaar zijn.