18 december 2024
Mijn betoog is gebaseerd op de tekening (waarvan ik begreep dat alleen het ontwerp van de "ovonde" nadien is aangepast) en de te verwachten verkeersstromen. Verkeer op de afrit vanuit Drachten zal nooit de oprit richting Assen kiezen, dus er is geen sprake van kruisend verkeer, alleen invoegend verkeer voor de richting de Wijert. Dat kan, indien nodig, met een stoplicht voor alleen die verkeersstroom worden opgelost. Waarom wordt gesteld dat er ook een stoplicht voor de oprit richting Asen moet komen is niet helder gemaakt, kijk maar naar de tekening, de ruimte is er wel. Verkeer naar de A28 hoeft dus niet voor een verkeerslicht te wachten omdat dat er geen verkeerslicht hoeft te zijn. Maar dan nog, is dat erg? Het voorkomt meteen veel verkeer op de "ovonde" die toch al zwaar belast is (volgens ARZ).
18 december 2024
@EMBO: een speciaal tijdelijk fietspad van DUO naar de Waterloolaan, een speciaal tijdelijk fietspad van de Meeuwerderweg naar de H.L. Wichersstraat, een fietstunnel van de Meeuwerderweg naar de Helperzoom is bijna klaar, vrijliggende fietspaden langs de Vondellaan, een fietstunnel bij de Papiermolen, fietspaden door het nieuwe Zuiderplantsoen. In breder perspectief: doorfietspaden van Stad naar de regio, fietsstraten met prio voor fietsers, een stadscentrum waar bussen en auto's verdwijnen ten gunste van voetgangers en fietsers, enzovoort, enzovoort. En ja, dat gaat gepaard met overlast voor fietsers en ook voor automobilisten. Uw opmerking over 'onwaarheden' beschouw ik maar als een slip of the pen.
17 december 2024
Ook ik heb geen uitnodiging in de bus gehad. Terwijl ik zo ongeveer aan de Maximaweg woon! Nou ja, de Maaslaan dan. Zeker weten dat er iets bezorgd is? O.a. via allerlei digitale media weet ik er wel van, maar er zijn nog steeds veel mensen bij wie alleen een papieren folder of flyer werkt.
17 december 2024
Hoi Atsje, Leuk dat je een reactie plaatst! Dat het plan 10 jaar geleden al klaar was verklaard wel bepaalde keuzes die gemaakt zijn inderdaad. Mooi om te vernemen dat er toch wel iets langer over is nagedacht dan ik had verwacht. Hoewel ik de keus voor bepaalde soorten nog steeds niet helemaal begrijp/ of het ermee eens ben. Ik ga er dan maar vanuit dat de expert opinion oprecht is en de mensen daadwerkelijk weten welke risico's en onderhoudsvraag er aan vast kleeft. Helaas zie ik toch regelmatig het tegenovergestelde en zegt men achteraf "oeps, dat was toch niet zo handig". In mijn werk kom ik veel achterstallig of verkeerd onderhoud tegen waardoor je dan (veel te laat) toch weer moet kiezen tussen 2 kwaden. We gaan het zien de komende jaren. Ik zou er over 5 jaar wel eens langs willen lopen met de personen die de expert opinion hebben opgesteld. Groet, Oskar
17 december 2024
Het hoofdwegennet is op 1 september opengesteld voor autoverkeer, aan het onderliggende wegennet moest toen nog veel gebeuren. Fietspaden vallen ook onder het onderliggende wegennet. Gelukkig zijn de meeste van deze werkzaamheden in de eindfase op een paar uitzonderingen na. Het is niet zo dat fietspaden geen prioriteit hebben, maar we snappen heel goed dat het voor buurtbewoners allemaal lang duurt. We vinden het belangrijk om gestremde fietspaden waardoor mensen ver moeten omfietsen eerst aan te pakken voor zover dat mogelijk is. Voor het fietspad aan de oostkant van het Noord-Willemskanaal tussen de Parkbrug en de Muntingbrug hoeven mensen niet ver om te fietsen, zij kunnen via de westzijde van het Hoornsediep rijden. Dit fietspad wordt in het eerste kwartaal van 2025 gerealiseerd. Hiervoor wordt de oprit vanaf de Parkweg richting de ovonde afgesloten. Zodra we meer informatie hebben over de exacte data zullen we dat laten weten.
17 december 2024
Oskar, ik heb je vragen voorgelegd aan onze landschapsarchitect. Ik hoop je vragen hiermee te beantwoorden: Er is bewust gekozen voor de opgaande groeiwijze van de iep Ulmus ‘Columella’, zodat de bomen geen brede kroon krijgen en buiten de vrije ruimte van de rijbanen blijven. De keuze voor boomsoort is tot stand gekomen na expert opinion op de beplantingskeuze en de groeiomstandigheden langs de Parkway. De Ulmus Columella kwam als meest geschikt uit deze expert opinion naar voren. De plataan en linde zijn boomsoorten die vaker binnen de gemeente Groningen toegepast worden in de openbare ruimte en als goede straatbomen te boek staan. De gemeente is dan ook bekend met het onderhoud ervan. Alleen lindesoorten die geen last hebben van honingdauw zijn voorgeschreven en worden geplant binnen Aanpak Ring Zuid. Het contract is al ca 10 jaar geleden geschreven. Toen was het nog minder gemeengoed om meerdere soorten toe te passen enerzijds. Anderzijds is er voor sommige locaties ook bewust de afweging gemaakt waarbij er gekozen is voor een eenduidig beeld met een enkele boomsoort.
17 december 2024
Beste Henny, wat raar dat je geen uitnodiging in de bus hebt gehad, want de Scheldestraat behoort zeker wel tot het bezorggebied. Ik zal de klacht doorgeven. Maar gelukkig ben je via een ander kanaal op de hoogte gesteld. Je bent van harte welkom! Alle informatie staat hierboven in het artikel. Tot vrijdag op de kerstmarkt!
17 december 2024
Ik hoor er nu voor het eerst van. Dit doordat het lutje repaircafe Rivierenbuurt het als bericht op de app ‘Next door’ plaatste en ik nieuwsgierig werd naar de Kerstmarkt. Ik woon in de Scheldestraat maar heb hier geen informatie over in de brievenbus gehad zoals in het bericht staat. Staat daar nog iets extra’s op? Ik hoor het graag.
17 december 2024
Beste Pieter, dat is niet juist, je kunt 'je altijd aan een indruk onttrekken'. Een aanrader want als je dat niet doet ben je aan het speculeren en aan het invullen. U hebt een andere kijk op het verloop van de werkzaamheden. Prima. Ik ben echter heel positief over de werkzaamheden. Het ene glas is half leeg, het ander half vol. Ik hoor bij mensen met het halfvolle glas ;)
16 december 2024
Ik begrijp dat de bomenexpert heeft gekozen voor Ulmus columella, lindes (welke?) en platanen (welke?)... Maar heeft deze persoon er ook aan gedacht: - dat de Columella een sterk opgaande groeiwijze heeft en bekend staat voor een hoog risico op de vorming van plakoksels? Is dat wel zo handig naast zo'n ringweg? - Platanen en Lindes heel erg doorhangen en daardoor lang in de begeleidingsnoei blijven en dus om de 3 jaar gesnoeid moeten worden? En wel naar 8m takvrije stam (Handboek bomen) - Lindes veel last hebben van honingdauw en dat dus helemaal niet zo handig is om naast parkeerplaatsen te planten? (hars op auto's) Persoonlijk vind ik het mooie bomen maar waarom nou weer die monocultuur? Er zijn vele voorbeelden in de provincie waar wel meerdere soorten in 1 straat worden geplant en het erg mooi staat. Biodiversieteit is belangrijk en daar moet meer naar gekeken worden. Wie zegt bijvoorbeeld dat de iepenspintkever niet evolueert en ook de meer resistentere soorten gaat aantasten in de toekomst? Dan ben je weer aan de beurt met je bomenbestand. Ik woon zelf niet in de stad dus heb er waarschijnlijk niet zoveel last van die enkele keer dat ik er wel ben. Ik ben erg benieuwd naar de reactie op deze gedachtengang. Groet, een bomenliefhebber.