29 februari 2024
Pieter (26 februari): we zijn ter plekke geweest en we hebben gezien wat je beschrijft. Aanvankelijk waren de verkeerslichten zo ingesteld dat de oprit vanaf de Vondellaan rood kreeg zodra er geen verkeersaanbod meer was. Dat hebben we daarna handmatig aangepast, zodat het verkeerslicht op de oprit net zo lang groen had als de hoofdrijbaan. Maar bij het plaatsen van het tijdelijke verkeerslicht in de verbinding Drachten -> Assen op 18 februari zijn per ongeluk weer de oude instellingen geladen. Daardoor kreeg de oprit weer eerder rood. We hebben dit nu weer aangepast. De oprit heeft dus nu weer net zo lang groen als de hoofdrijbaan. Bedankt voor het doorgeven.
28 februari 2024
Daniel (25 febr), ik heb je zorgen gedeeld met de ontwerpers. Tegen iemand die per se voorwerpen over de rand wil gooien, kunnen we weinig doen. Op veel meer plekken is het mogelijk iets op de ringweg te gooien. We zorgen voor een hoge betonnen muur om de twee openingen heen en verder vertrouwen we vooral op ieders gezond verstand. Iets anders is de mogelijkheid dat er per ongeluk voorwerpen over de rand komen, zoals een voetbal. We gaan kijken wat we kunnen doen om die risico's te verkleinen.
28 februari 2024
Hinderk, we zijn ons er van bewust dat het helemaal niet makkelijk is, maar juist reuze ingewikkeld. Tussen 22 maart en 2 september zijn er verschillende afsluitingen en die veranderen ook weer. Inderdaad kan het voorkomen dat je een veel langere reistijd hebt dan normaal. Ons advies: check je route vlak voor vertrek, bijvoorbeeld via GoogleMaps of Waze. Houd er rekening mee dat je navigatie mogelijk niet de juiste informatie geeft. En als het kan: laat de auto staan en kies voor een ander vervoersmiddel.
26 februari 2024
@John, Ik snap de beide keuzes, daar houd ik ook rekening mee. Waar ik alleen op doelde is dat in sommige gevallen de oprit alweer op rood gaat, waar de hoofdrijbanen nog groen hebben. Daar ontstond toen de situatie dat twee auto's achter elkaar vanaf de oprit gewoon doorreden, waarschijnlijk omdat zij dachten groen te hebben. Omdat er nog sprake is van een invoegstrook leverde het verder geen problemen op overigens. Je zou kunnen overwegen om ze wel gelijktijdig op oranje->rood te laten gaan om deze verwarring te voorkomen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het vanwege de korte tijd dat de verkeerslichten nog in werking zijn zo gelaten wordt.
25 februari 2024
John schrijft (16 NOVEMBER 2023): Op je vraag over de voorwerpen die in de openingen van de verdiepte ligging kunnen vallen, komen we nog terug. Inmiddels 3 maanden verder, nog 6 te gaan. Is er al een antwoord?
24 februari 2024
Gewoon met het OV☺️
23 februari 2024
Allemaal een beetje verwarrend, als je het zelf bedenkt is het waarschijnlijk heel makkelijk maar om het over te brengen naar de gebruikers is vaak een stuk lastiger. Moet ik nu als ik na 22 maart naar de Fc wil of naar mijn broer in Beerta rekening houden met een reistijd die misschien wel een uur langer is, moet zelf uit Joure komen. Hinderk Noor
22 februari 2024
Maarten, we hebben de opdracht en de vergunning om hier te bouwen. Wat we bouwen, wijkt af van het oorspronkelijke ontwerp. In afwachting van instemming hiermee hebben we ervoor gekozen de werkzaamheden alvast te starten, met het oog op de planning.
22 februari 2024
DK, we hebben met de gemeente afgesproken dat zij het groen gaan aanbrengen. Dat gebeurt na de realisatie en de oplevering. We zijn met de gemeente in gesprek om dit meteen in de winterperiode van 2024/2025 mogelijk te maken.
22 februari 2024
@Pieter, dank voor je vragen. Ik heb ze voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Het klopt dat het verkeerslicht bij de oprit vanaf de Vondellaan/Brailleweg richting Hoogezand niet gelijk opgaat met die op het Julianaplein zelf. Het verkeerslicht bij de Vondellaan/Brailleweg gaat iets eerder op groen. Dit is bewust zo ingesteld. Zo maken we de automobilisten op het plein duidelijk dat het verkeer vanaf de oprit óók groen licht heeft. Dit verkeer wordt op deze manier niet verrast door het verkeer dat in de blinde hoek mee oprijdt. Je andere vraag gaat over de tijd tussen het op rood springen van het ene verkeerslicht en het op groen springen van het andere. Dat is de zogenoemde ontruimingstijd. Deze is op het Julianaplein inderdaad vrij kort. Dat hebben we gedaan om de capaciteit van het kruispunt zo veel mogelijk te benutten. Vooral vrachtverkeer vanaf Drachten heeft soms meer tijd nodig om de bocht op het Julianaplein te maken. Het advies is om bij groen licht het kruispunt pas op te rijden als deze vrij is van ander verkeer. Overigens verdwijnen de verkeerslichten op het Julianaplein in het weekend van 22 maart definitief.