19 april 2024
Embo (reactie 7.49u), het klopt dat de gemeente Groningen vertegenwoordigd is in het projectbureau Aanpak Ring Zuid. Dat wil niet zeggen dat wij alle gemeentelijke taken overnemen. Wij voeren mede namens de gemeente een project uit. In overleg met de gemeente en de wijkvereniging is een pakket aan tijdelijke beheersmaatregelen voor Helpman vastgesteld voor fase 4 van Operatie Ring Zuid. Het verlagen van de snelheid op de Goeman Borgesiuslaan is daar geen onderdeel van. Het op termijn aanpassen van de maximumsnelheid op de Goeman Borgesiuslaan is een los project van de gemeente. Vandaar dat we verwijzen naar de gemeente als wegbeheerder. We hebben je verzoek om de snelheid nu al te verlagen naar de gemeente doorgezet. De gemeente heeft ons inmiddels laten weten je verzoek in het interne overleg te bespreken. Ze wijzen erop dat het lastig is, omdat de inrichting van de weg dan ook met deze lagere snelheid overeen moet komen.
18 april 2024
@John (reactie op 18:26): Dank voor je reactie, die behoorlijk onbevredigend is, omdat op jullie website staat "Projectbureau Aanpak Ring Zuid handelt namens het Rijk, de provincie Groningen en de gemeente Groningen." Dus het doorverwijzen naar 'de gemeente Groningen" is hetzelfde als doorverwijzen naar jezelf. Daarom nogmaals mijn vraag aan jou: Zou je het het verzoek om de snelheid in de Goeman Borgesiuslaan vanaf 26 april naar 30 km/uur te brengen willen voorleggen aan diegenen binnen jullie ARZ organisatie die de gemeente vertegenwoordigen? Het is namelijk geen rare vraag, omdat bewoners hier al veel langer om vragen, en de gemeente (vertegenwoordigd in ARZ) dit toch al van plan is te gaan doen volgens de gemeentelijke langere termijn visie.
17 april 2024
Wordt de bebording boven ring west richting Assen/Hoogezand én Drachten nog aangepast of hangt de definitieve versie al? Dat bordje ‘Leeuwarden’ wat er zo halfjes boven is geplakt oogt wel wat suf. Ook is het bord Assen/Hoogezand ernaast weer een stukje kleiner..
17 april 2024
Embo (reactie op je bericht van 16.45u), zoals we hebben aangegeven, nemen we ook beheersmaatregelen om een deel van het verkeer weg te houden uit de Goeman Borgesiuslaan en omliggende straten. Het (al dan niet tijdelijk) aanpassen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder: de gemeente Groningen. Dat kunnen wij niet doen.
16 april 2024
Dank voor je snelle reactie, John. Er zijn natuurlijk vast allerlei goede redenen waarom de planningen veranderen, dus nogmaals: waarom deze planningen delen als ze toch te pas en te onpas én op het laatste moment veranderen. Zo ga je toch niet met je buren om als je 's nachts herrie gaat maken.
16 april 2024
@John: Je reactie was zoals verwacht. Je vergeet er wel bij te vermelden dat de Hereweg en Griffeweg in tegenstelling tot de Goeman Borgesiuslaan wèl vrijliggende fietspaden hebben. Waarom maken jullie van de Goeman Borgesiuslaan tijdens deze operatie geen 30 km/uur zone? Dat past is het gemeentelijk en landelijk beleid: Als er geen vrijliggende fietspaden zijn, dan moet een weg in principe 30 km/uur zone zijn. Bovendien is de weg -zoals je opmerkt- alleen voor lokaal wijkverkeer bedoeld, net als de De Savorin Lohmanlaan en Helperbrink die ook geen vrijliggende fietspaden hebben, en wel 30 km/uur als maximum snelheid hebben. Nu gaan jullie ook nog eens (bewust) meer verkeer door de straat sturen. Dus waarom dan geen 30 km/uur?
16 april 2024
Maarten, we erkennen dat deze aankondiging erg laat is. Waar we mee te maken hebben, is dat de planning steeds kan veranderen. Dat is onder andere afhankelijk van de beschikbaarheid van machines en medewerkers en de ruimte op de weg. Vorige week hadden we deze werkzaamheden al aangekondigd, maar ging het grootste deel ervan op het laatste moment niet door. In eerste instantie leek het nodig om de komende nacht tot 4 uur door te werken. Gelukkig hebben we nog een oplossing kunnen vinden om het werk over twee dagen te verdelen.
16 april 2024
Embo, we leiden het autoverkeer zo veel mogelijk om via de ring, maar extra verkeersdrukte in Helpman is onvermijdelijk. Dat geldt ook voor heel veel andere locaties in de stad, zoals de Griffeweg en de Hereweg. Om de verkeerssituatie in Helpman zo goed als mogelijk te beheersen, nemen we verkeersmaatregelen. Deze hebben we afgestemd met wijkvereniging Helpman. Vanaf de Helperzoomtunnel sluiten we de Helperzoom in zuidelijke rijrichting af. Het autoverkeer dat vanaf de Duinkerkerstraat door de tunnel richting Helpman rijdt, wordt dus naar het noorden geleid. Het doorgaande verkeer dat naar de Hereweg moet, maakt dus gebruik van deze tijdelijke weg over de Kempkensberg. Hiermee wordt het verkeer van oost naar west door Helpman beperkt tot lokaal wijkverkeer.
16 april 2024
Helaas, ik moet in de herhaling vallen. (zie: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2024/03/dinsdagavond-geluidsoverlast-mogelijk-heien-vier ) "Wat voor zin heeft het om planning te communiceren als er toch te pas en te onpas van afgeweken wordt? Nu dit weer; op de dag van uitvoering pas de aangepaste planning delen; respectloos!" Hoewel, dit keer was er geloof ik. niet eerder al melding gemaakt van deze werkzaamheden. Tenminste, niet in de bewonersbrieven... Dus weer pas op de dag zelf delen met de omgeving? Zo ga je toch niet met je buren om als je 's nachts herrie gaat maken! Bah!
15 april 2024
@John: De Goeman Borgesiuslaan is volkomen ongeschikt om meer verkeer te absorberen. Door de inrichting van de weg is het nu al ontzettend gevaarlijk (ontbreken van vrijliggende fietsstroken, veel schoolgaande kinderen, smal profiel, 50 km/uur, zijstraten in bochten etc). Dit is op diverse bijeenkomsten met de gemeente heel duidelijk onder de aandacht gebracht. De gemeente geeft dit toe en wil de weg in de toekomst gaan herinrichten en 30 km/uur als max snelheid gaan. Gegeven dat dit bekend is, vind ik het volkomen onverantwoord om het DUO verkeer hierlangs te sturen. Ik weet dat jullie tegenargument zal zijn: "het is maar één kant op, de andere richting gaat via de Kemkensberg", maar je moet dit gewoon niet doen. @Marcel: Overigens kun je ook door de De Savorin Lohmanlaan rijden (net zo ongewenst als door de Goeman Borgesiuslaan, maar een kortere route) of door de Emmastraat, Waldeck Pyrmontstraat en Haydnlaan (alleen buiten de schoolrun, maar dit is een nog kortere route)