18 februari 2014
@Jopie: Klopt. We hebben de beelden van het nieuwe Julianaplein opnieuw geplaatst, omdat we merken dat veel mensen hierin interesse hebben, maar lang niet iedereen ze heeft opgemerkt. Overigens gaat het om afbeeldingen op basis van het Ontwerp Tracébesluit (OTB), van augustus 2013. Dat (voorlopige) plan wordt op dit moment verder uitgewerkt, mede op basis van zienswijzen die erover zijn ingediend. Het uiteindelijke (definitieve) Tracébesluit kan op onderdelen afwijken van het getoonde. Zodra het Tracébesluit klaar is zullen we daarom nieuwe, actuele afbeeldingen op de website plaatsen. Volgens de huidige planning gebeurt dat aan het eind van het tweede kwartaal van 2014.
12 februari 2014
@j.p.janse: De fietsbrug over het Noord-Willemskanaal vervangt de huidige fietsbrug en verbindt het Hoornsediep met de Grunobuurt. De fietsbrug blijft net als nu beweegbaar. De precieze locatie is nog niet bekend. Deze locatie hangt af van de nieuwe (vaste) brug in de A7/N7. De vaarbreedte verandert hier niet. Uw vragen over het Oude Winschoterdiep beantwoorden we binnenkort op een nieuwe pagina op deze website.
11 februari 2014
@ M Kok: U vraagt zich af of er niet alleen is gekeken naar de verkeersintensiteiten in Helpman, maar ook naar de intensiteiten in De Linie en de Oosterpoort. Dat hebben we inderdaad gedaan. We hebben verkeersprognoses opgesteld waarbij rekening is gehouden met zowel de plannen van de ringweg als met de plannen voor de Helperzoomtunnel. U vindt deze prognoses in het document ‘Verkeersprognoses 2030’, dat te vinden is op onze website Aanpak Ring Zuid (onder bibliotheek > plandocumenten > verkeersprognoses).Uit deze prognoses is af te leiden dat de intensiteit in De Linie, zowel op de Verlengde Meeuwerderweg als in de Verlengde Lodewijkstraat, afneemt. Dat komt doordat de verkeerstructuur in deze omgeving behoorlijk wijzigt, waardoor de verkeerstromen verschuiven. De belangrijkste wijzigingen die invloed hebben op de verkeerstromen in De Linie is het verdwijnen van de directe op- en afritten op dit deel van de ringweg (bij de Oosterpoort en bij de Hereweg) en het sluiten van de Esperantospoorwegovergang. Dat heeft invloed op het verkeer in de Verlengde Lodewijkstraat. Verkeer dat nu via de Verlengde Lodewijkstraat van en naar deze opritten rijdt en over de Esperantokruising rijdt, gaat straks niet meer door de Verlengde Lodewijkstraat. Daar komen weliswaar andere verkeerstromen voor in de plaats – bijvoorbeeld verkeer dat vanuit Helpman via de Helperzoomtunnel en de Verlengde Lodewijkstraat naar de Oosterpootwijk rijdt – maar per saldo nemen de verkeersintensiteiten hier af.Overigens heeft de gemeente onlangs de herinrichting van de Verlengde Lodewijkstraat nagenoeg afgerond. Een van de maatregelen die daarbij is getroffen, is het visueel versmallen van deze weg. Dit is gedaan door het inrichten van een groenstrook tussen het spoor en de weg. Op de Verlengde Lodewijkstraat geldt met het oog op de verkeersveiligheid bovendien een 30 km-regiem. Zijn er toch klachten over te snel rijden, dan kunt u hiervoor desgewenst bij de gemeente terecht.
10 februari 2014
Geen nieuws dus, maar een herinnering.
9 februari 2014
Mooie visualisaties inclusief geluiden. Zonder licht en andere lastige neveneffecten. Groen is mooi groen gemaakt, maar de werkelijkheid zal anders worden.Ongeloofijk veel nieuw beton en asfalt.Waterwegen: klopt het dat ik een fietsbrug over het NoordWilemskanaal zie.Wat is vaarhoogte/bediening van deze brug en wat is de hoogte van de betonnen brug tov gkp. Waartoe moet deze fietsbrug leiden. Wat zijn de vaarwegeisen van betonnen bruggen over deze vaart.Vaarbreedte? gezien de in het water staande peilers? Het oude Winschoterdiep is afgedamd en voorzien van een te vergroenen betonnen plaat.Wat is de ratio achter deze afdamming?Wat was en is functie van deze 400 jaar oude vaarweg.Wat wordt deze na afdamming?
23 januari 2014
Er lijkt alleen maar gekeken te worden naar de verkeersintentie in Helpman. Maar door deze veranderingen veranderend ook het verkeer in De Linie/Oosterpoort. De gelijke verkeershoeveelheden gaan er volgens de berekeningen door de helperzoomtunnel. Zij moeten dan via de verlengde lodewijkstraat naar de Oosterpoort (Meeuwerderweg). De Verlengde lodewijkstraat is in tegenstelling tot de Helperzoom helemaal niet gebouwd op zoveel verkeer(veel te smal) en brengt zo veel gevaar. Ook krijg je meer sluipverkeer in de kinderrijke woonwijk De Linie. Dit is vragen om ongelukken.
13 januari 2014
Ook ik als bewoner aan Winschoterdiep zou het een vooruitgang vinden als de waterweg open wordt. Het is inderdaad een oppepper voor onze(directe) buurt.
9 januari 2014
mijne heren, goed plan veel succes en nou maar hopen dat de dames/heren 'geniën' deugdelijker prioriteiten hebben. Ooit regelmatig voorgesteld de Westerhaven weer open te maken, parkeergarage eronder, 2,5 meter water er op; 's winters schaatsen en aangemeerde schepen (wat een Winterwelvaart zou dat zijn geweest) en zomers terrassen en aangemeerde passanten. Ook toen hadden de 'geniën' andere prioriteiten. Overal worden oudewaterlopen hersteld maar tsja 'men loopt nergens zo achter als in Groningen'
7 januari 2014
@F.J. Uijen en @Dhr. Janse: Alle reacties die als zienswijze bij ons zijn binnengekomen, zijn we op dit moment aan het bestuderen. Daarin komen ook uw punten naar voren. We verwachten dat hierover in het tweede kwartaal van 2014 knopen worden doorgehakt. We wijzen u erop dat de Stuurgroep Aanpak Ring Zuid in een eerder stadium besloten heeft het bevaarbaar maken van het Oude Winschoterdiep niet op te nemen als optimalisatie. Bij het stellen van prioriteiten is deze wens afgevallen. Binnen het beschikbare budget zijn andere keuzes gemaakt. De waterafvoer via het Oude Winschoterdiep is geborgd door het opnemen van een doorstroomvoorziening.
4 januari 2014
AANPAKRINGZUID. Super enthousiast werd de “Federatie Watersportverenigingen Noord-Groningen” toen we lazen (o.a. in het Dagblad van het Noorden) dat een 2-tal heren zich willen inzetten om de politiek c.q. projectontwikkelaars/weg- en waterbouwkundigen te wijzen op de unieke mogelijkheid om nu in het project “Aanpakringzuid” een aquaduct in deze route te realiseren ter hoogte van het Oude Winschoterdiep. Dit; om gelijktijdig met de aanpak van de problemen op de ringweg , ook de mogelijkheid te benutten om de vaarroute via het Oude Winschoterdiep in oude luister te herstellen. Immers de provincie Groningen en de Groninger gemeenten zetten al jaren in op toerisme. Doet dit voortvarend, en ook de Twee vliegen in een klap. Win win situatie. watersportrecreatie deelt hierin volop mee. Niet vergeten moet worden dat er de laatste jaren veel is geïnvesteerd in deze tak van sport, wat tegelijk weer een enorme boost heeft gegeven aan de vaarrecreatie in onze Provincie. (Voor de vaarrecreatie geldt een groei van een kleine 10 % per jaar). We denken hierbij o.a. aan de in voorjaar 2008 geopende nieuwe vaarverbinding Zuidlaardermeer-Bareveld onder de naam “van Turfvaart naar Toervaart”, de aansluiting en opening van Blauwestad (Oldambtmeer) in voorjaar 2009, de in juni 2013 geopende vaarroute Erica-TerApel onder de naam “Veenvaart” en de in de zomer van 2014 te openen vaarverbinding met het Woldmeer (Meerstad). Echter nu heb ik het Briljant idee. Unieke kans. Nu of nooit. idee dat de plannenmakers zich net iets te veel focussen op alleen hún project, zonder daarbij rekening te houden dat er met wat aanpassingen twee vliegen zijn te vangen in een klap. Juist nu is er een uitgelezen kans om ook deze situatie aan te pakken. Het loont de moeite om realisering van een aquaduct nog eens goed tegen het licht te houden. Vanwege bovenstaande nieuwe vaarroutes zal een grotere stroom recreatievaarders, w.o. nu ook Duitse (via het Haren-Rütenbrockkanaal), veelal de Noordelijke route nemen naar de stad Groningen om daar voor lange of korte tijd te verblijven en/of daarna door te varen naar elders. Het Oude Winschoterdiep was vroeger een vaarweg van grote betekenis voor de stad Groningen. Via dit kanaal werd immers de turf en andere goederen vanuit de Veenkoloniën naar de Stad vervoerd. Een Niet doen zou een gemiste kans betekenen, waarvan men later zal zeggen, hadden we toen maar ……….. prachtige nieuwe en bovenal veilige recreatievaarroute zal ontstaan tussen de Oosterhaven en de aansluiting op het Winschoterdiep bij de Duinkerkenbrug. Maar ook voor de ontwikkeling van het Europapark (Euroborg/zwembad/zuiderplantsoen) zal dit een enorme oppepper betekenen. Een veiliger vaarverbinding ontstaat, omdat vanuit de oostelijke richting gerekend, men vóór de stad de afslag Oude Winschoterdiep kan nemen. Dit betekent: Geen openingen voor de in de ringweg gelegen Euvelgunnerbrug voor de staande-mast schepen en geen confrontatie met het drukke beroepsscheepvaartkruispunt Delfzijl – Lemmer. resp. Winschoterdiep-- Eemskanaal –Eemskanaal/Hunzehaven--van Starkenborghkanaal (Oostersluis). Een open (vaar-) verbinding voorkomt verder vervuiling van het (oppervlakte) water. Ook de stad Groninger rondvaart zal door deze verbinding voor het publiek een stuk interessanter worden, en vergeet niet de promotie van het Europaparkgebied. Kortom: We staan volledig achter dit geweldige voorstel. N.B. De kansen gaan aan je voorbij. Het enige wat je moet doen is ze pakken ! Hoogachtend, Federatie Watersportverenigingen Noord-Groningen. Namens deze, Gewo de Jager.