31 mei 2014
Een mooie tegemoetkoming voor de Goeman Borgesiuslaan zou 30 km zijn. De rest van de wijk heeft dit ook. Scheelt veel in lawaai. Naar 30 km zou 50% reductie van geliuidsoverlast betekenen. Belangrijke reden om dit niet te doen is de busregeling. Wanneer dit uitgangspunt aangehouden wordt zijn alle straten met een bus dubbel de klos. EN een busroute EN 50 km. Misschien moeten busmaatschappijen ook toetreden tot de bewonersvriendelijke maatschappij?
30 mei 2014
Dat stille asfalt ligt nu alleen aan de noordzijde Helperzoom en bij de aansluiting Goeman Borgesiuslaan-Verlengde Hereweg. Zuidelijk deel Helperzoom heeft geen stilasfalt.
27 mei 2014
<span style="font-weight: normal;">@E. van den Broek-Van Vliet: Stil asfalt beperkt het geluid dat ontstaat door contact tussen banden en asfalt. Met dit stille asfalt wordt het extra geluid dat door de verkeerstoename ontstaat zo goed mogelijk gecompenseerd. In de Wet Milieubeheer zijn de luchtkwaliteitsnormen vastgelegd voor onder andere fijn stof. Op basis van de hoeveelheid verkeer die in de Goeman Borgesiuslaan wordt verwacht, is onderzoek gedaan naar de effecten. De concentratie fijn stof is in zowel de situatie zonder project als met project ver onder de norm. U kunt de resultaten van het onderzoek terugvinden in de Ruimtelijke onderbouwing van de Helperzoomtunnel (zie de bibliotheek op deze website). Ten aanzien van verkeersveiligheid: de Goeman Borgesiuslaan maakt deel uit van het ontwerp-inrichtingsplan (verkeersplan) voor Helpman/Coendersborg. Dit is een plan op hoofdlijnen. Voor de Goeman Borgesiuslaan zijn hierin maatregelen voorgesteld om de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers te vergroten. De maatregelen die in het verkeersplan zijn voorgesteld, kunnen op verschillende manier worden vormgegeven en zijn daarom nog niet op straatniveau uitgewerkt. Maar dat gaat nog wel gebeuren, na de vaststelling van het verkeersplan in oktober 2014, in overleg met de belanghebbenden in de wijk, zoals bewoners, scholen en bedrijven.</span>
27 mei 2014
@Bert: In de huidige situatie ligt er al stil asfalt op de Helperzoom en ook op een deel van de Goeman Borgesiuslaan. Het voorstel is om dit door te trekken tot over de gehele Goeman Borgesiuslaan.
27 mei 2014
@Janse: Het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg is gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid. Met de voorgestelde aanpassingen in het plan komen we zo goed mogelijk tegemoet aan de wensen en de zorgen die onder insprekers leven. Hoewel het af en toe gaat om kleine aanpassingen, kunnen deze voor omwonenden een wereld van verschil maken. Bijvoorbeeld bij de Maaslaan, waar de beoogde verbindingsweg zo'n 5 meter verder van de woningen komt te liggen en meer ruimte voor groen ontstaat. Ook fietsers gaan er op vooruit ten opzichte van de planversie van augustus 2013. Bijvoorbeeld doordat het fietsverkeer tussen De Wijert en de binnenstad in het wijzigingsvoorstel onder de op - en afrit van de A28 doorgaat. Eerder waren hier verkeerslichten voorzien. Voor automobilisten en het vrachtverkeer betekenen sommige wijzigingen ook verbeteringen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verbinding tussen de westelijke ringweg en de zuidelijke ringweg bij Corpus den Hoorn en de op- en afrit hier, in oostelijke richting.
27 mei 2014
@Jan Boerema: In de nieuwe situatie neemt u vanuit Hoogezand bij Corpus den Hoorn de afrit. Daar gaat u via de botrotonde weer terug in oostelijke richting, om vervolgens de afrit richting de Leonard Springerlaan te nemen. Bij de voorbereiding van de plannen is onderzocht of er voor het verkeer vanuit de richting Hoogezand bij het Vrijheidsplein een afrit kon komen naar de Leonard Springerlaan, maar dat bleek om verkeerstechnische redenen niet haalbaar. Het hoogteverschil is hier ook te groot. De nieuwe route is langer dan de huidige route, maar u komt daarbij geen verkeerslichten meer tegen. Op de pagina Routekaart kunt u deze route bekijken.
27 mei 2014
@H. Smit: In de voorgestelde aanpassingen op het plan is het open houden van het Oude Winschoterdiep inderdaad niet opgenomen. Dit is helaas niet te realiseren, vanwege de geldende eisen voor het wegontwerp (met name de eisen voor hellingspercentages). Die eisen hebben te maken met de veiligheid van de weggebruiker en die kunnen we niet zomaar naast ons neerleggen. Als gevolg van deze eisen lukt het niet het Oude Winschoterdiep open te houden, tenzij het viaduct bij de Europaweg compleet wordt vervangen. De Stuurgroep vindt de kosten daarvan te hoog.
27 mei 2014
@Menno Mulder: In de voorgestelde aanpassingen op het plan is het open houden van het Oude Winschoterdiep inderdaad niet opgenomen. Dit is helaas niet te realiseren, vanwege de geldende eisen voor het wegontwerp (met name de eisen voor hellingspercentages). Die eisen hebben te maken met de veiligheid van de weggebruiker en die kunnen we niet zomaar naast ons neerleggen. Als gevolg van deze eisen lukt het niet het Oude Winschoterdiep open te houden, tenzij het viaduct bij de Europaweg compleet wordt vervangen. De Stuurgroep vindt de kosten daarvan te hoog.
23 mei 2014
Stil asfalt is prima, maar dat vermindert bij toename van het verkeer geenszins het lawaai van de auto's en motoren zelf. En dan nog niet eens gesproken over de toename van fijn stof. Een groot bezwaar bij de toename van het verkeer is het gevaar voor overstekende kinderen.In het eerste gedeelte van de Goeman Borgesiuslaan wonen veel kinderen. E. van den Broek-van Vliet 23 - 5 - 2014
22 mei 2014
Over punt 17: Waarom alleen stil asfalt op de Goeman Borgesiuslaan? Dezelfde toename van verkeer is er aan de zuidkant van de Helperzoom. Mij lijkt het logisch dit stille asfalt van de Goeman Borgesiuslaan door te trekken via de Helperzoom tot aan de nieuw aan te leggen tunnel.