2 mei 2014
Naast fietsen en voetgangers, aquatisch milieu, recreatieve vaart en beleving is bij het Inititiatiefplan voor Behoud Oude Winschoterdaip middels een Aquaduct gedacht aan een veel betere oplossing.Zie de website www.oudewinschoterdaipopen.nl .Tot op heden is geen goed gekwalificeerd onderzoek plaats gevonden naar alle mogelijkheden het Daip open en toegankelijk te houden voor buurt, dier en vaart.De aanpak RingZuid kiest voor het mantra van bezwaren: extra kosten en onmogelijkheden in de aansluitingen bij het Europaplein. Zonder serieus te laten onderzoek welke mogelijkheden ontstaan als het Daip open blijft, met of zonder Aquaduct. Friesland heeft 14 Aquaducten over snelwegen, die daar geen Ringwegen genoemd worden... Het gehele plan OTB/TB moet beter overdacht worden op haar fundamentele bijdrage aan de leefbaarheid van de stad en milieu en bewoners en bedrijven. De fouten van de 60er jaren moeten er uit. Onderzocht moet worden wat het gewicht met aarde, bomen, water wordt van de betonnen schaamgroene platen over de verdiepte ligging. Het zijn, al bekend grote getallen en veel extra kosten in beheer, waterbeheersing en veiligheid(hoge schermen langs de randen van de deksels?)Het Aquaduct biedt voor voetgangers, fietsers en water tal van kansen op maaiveldniveau.
1 mei 2014
@Jan wittenberg: Ook een brug over de tunnelmond is een dure oplossing, en moeilijk in te passen. Daarom houden we vast aan een gelijkvloerse kruising. Hoe die er precies komt uit te zien is nog punt van verdere uitwerking, en van bespreking met omwonenden.Intussen werken de gemeenten Groningen en Haren samen met de Provincie Groningen ook aan het plan voor een vrijliggend fietspad. Daar verwachten we in de loop van dit jaar meer duidelijkheid over. Ook als voor deze oplossing wordt gekozen is er nog genoeg tijd voor nadere uitwerking, in overleg met omwonenden.
28 april 2014
Dit idee van een stadsbewoner betreft het oude Winschoterdiep waarover stemmen opgaan deze weer te kunnen bevaren. Een nog niet gehoord argument is wellicht het rondvaartbebrijf Kool erbij te betrekken ivm een eventuele nieuwe vaarroute.
18 april 2014
De fietsbrug kan halverwege de kruising en het spoor over de tunnelingang worden gelegd. Dan is de hoogte maar enkel meters en is het geheel beter inpasbaar. De tunnel veroorzaakt het probleem, dus moet de oplossing van het probleem in het ontwerp van de tunnel worden gezocht. En laat dat nou ook nog goed mogelijk zijn. Doen dus.
17 april 2014
@Jan Wittenberg, De inrichting van de kruising van de Helperzoom met de weg vanuit de Helperzoomtunnelis een inderdaad onderdeel van het plan voor de Helperzoomtunnel. Er komt hier een gelijkvloerse kruising waarbij fietsers veilig kunnen oversteken. Een fietsbrug<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>over 'de tunnelmond' is hier volgens ons geen reële optie, omdat de weg vanuit de tunnel hier al op maaiveld ligt. Dat zou betekenen dat een fietsbrug hier behoorlijk hoog zou moeten worden. Ruimtelijk is dit hier moeilijk in te passen. Het is bovendien kostbaar. Om die reden is hier dan ook niet voor gekozen. Verder verwijst u naar de studie naar de verbetering van de fietsroute tussen Haren en Groningen. Het plan voor het fietspad wordt uitgewerkt door de drie initiatiefnemers van dit plan: de gemeenten Groningen en Haren en de Provincie Groningen. Zij moeten ook zorgen voor de financiering van het plan. Als dit plan doorgaat<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>zou de verkeersveiligheid op kruising van de Helperzoomtunnel<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>met de Helperrzoomtunnel en ook de andere kruisingen op de Helperzoom nog verder verbeterd kunnen worden. Het initiatief daarvoor bij genoemde partijen, maar de uitwerking vindt wel plaats in nauwe samenwerking met de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid.
13 april 2014
Het gegeven antwoord van hoofd communicatie van de aanpak RingZuid, maakt duidelijk dat er slechts middels de ingediende zienswijzen een antwoord komt van het Ministerie/de Stuurgroep over de mogelijkheden het Winschoterdaip voor nu en later open te houden en het huidige plan daartoe fundamenteel aan te passen. De initiatiefgroep Oude Winschoterdaip Open houdt staande met argumenten en feiten dat onvoldoende onderzoek is gedaan door betrokken overheidspartijen naar het behoud van een open en opnieuw maximaal bevaarbaar Oude Winschoterdaip. Gebleken is dat buurten van Groningen aan het Winschoterdaip eerder gepleit hebben voor het bevaarbaar herontwikkelen van het kanaal en de kanaalzone.Euroborg bereikbaar met schepen en recreatievaart vanuit de stad, de buurten en ommelanden.Ook hun argumenten zijn terzijde geschoven en zoals uit de plannen nu nog naar voren komt gaat men een fout uit de 60er jaren met de afsluiting met betonnen bruggen herhalen, maar nu voor de komende honderd jaar met een totale afsluiting van het Diep door een tunnelbak die niet diep genoeg ligt, maar wel kan liggen.Het watertransport, ok bij calamiteit denkt men op te losssen met twee zeer diep gelegen syfons(rioolpijpen van zeer grote afmetingen) onder de tunnelbak.De initiatiefgroep studeert op de betere oplossingen voor de buurten, de stad en de weg door middel van het uitgangspunt: een maximaal open en bevaarbaar Winschoterdaip voor Nu en later. De fout van de 60er jaren niet opnieuw maken.De beleving van het gehele kanaal en kanaalzone gebruiken als kans zoals ook in tal van andere watersteden al lang het geval is.
8 april 2014
@H. Smit: Het voorstel voor het openhouden van het Oude Winschoterdiep wordt net als alle andere ingediende zienswijzen beantwoord in de nota van antwoord. De nota van antwoord voor de zienswijzen vormt een bijlage van het Tracébesluit en wordt gelijktijdig met het Tracébesluit gepubliceerd. Zoals de planning nu is, gebeurt dat rond de zomer.
8 april 2014
@DJ Raats: Voor iedereen die een goede indruk wil krijgen van het plan, bieden we op deze website onder andere interactieve bolfoto's, impressies, 3d-animaties en plankaarten aan. Kijk hiervoor in het hoofdmenu onder 'Beeld'. Het beschikbaar stellen van deze technische bestanden is meer een extraatje.
6 april 2014
De Helperzoomtunnel veroorzaakt een groot probleem voor de 12.000 dagelijkse fietsers op de Helperzoom. Die fietsers moeten straks de tunnelingang kruisen. Omdat dit probleem ontstaat door de aanleg van de tunnel, moet de oplossing van dit probleem onderdeel worden van het ontwerp van de tunnel. Dat kan ook eenvoudig door een fietsbrug over de tunnelingang te leggen. Deze brug wordt dan onderdeel van de tunnel en dus ook een onderdeel van het ‘project aanpak Ring zuid’. Ook het principe “de vervuiler betaalt” (tunnel betaalt de oplossing van het probleem dat ze veroorzaakt) noopt hiertoe. De Helperzoom is met 12.000 fietsers een van de drukste fietsroutes van de provincie. Het aantal fietsers neemt toe als gevolg nieuwe scholen en woningbouw in Haren-noord. Bovendien is de route aangewezen als fietsrouteplus naar Haren en de omliggende dorpen. Ook hierdoor zal het drukker worden met fietsers. Het is een rechtstreekse comfortabele en veilige route zonder verkeerslichten. De meest logische ligging van de fietsroute-plus is aan de oostkant van de Helperzoom. Daar is voldoende ruimte en hoeven niet 7 maar 3 zijwegen te worden gekruist. De 140 parkeerplaatsen kunnen gehandhaafd blijven. De 10 inritten hoeven niet te worden gekruist en is er ontstaat ruimte om van de Helperzoom een mooie laan te maken. Dat geeft een rustiger verkeersbeeld. Bij de gemeente denkt men echter aan een fietspad tussen de weg en de huizen. De reden hiervoor is onduidelijk. Officieel wordt als reden gegeven dat de fietsers uit Helpman dan de weg niet hoeven te kruisen. Maar het aantal inwoners van Helpman dat langs het zuidelijk deel van de Helperzoom fiets is maar een heel klein deel van het totaal. Bovendien moeten de fietsers die ten oosten van de Helperzoom wonen de weg dan kruisen. Dat heft elkaar op. De gemeente wil de kruising van het fietspad met de Helperzoom bij de Goeman Borgesiuslaan leggen. Dat is een slecht idee vanwege bocht en het achteropkomend verkeer (ook bussen en vrachtverkeer). Een fietspad tussen weg en woningen heeft ook nog vele andere nadelen: de bewoners krijgen een fietspad pal voor de deur; alle parkeerders en bezoekers moeten het fietspad kruisen; de helft van de parkeerplaatsen moet verdwijnen, terwijl er nu al een tekort is en er is te weinig ruimte voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de Helperzoom. Het ‘project aanpak Ring zuid’ kan zich er niet vanaf maken met bovengenoemd argument “het fietspad is geen onderdeel van het project Aanpak Ring Zuid, want het wordt niet gefinancierd uit het project ARZ.” Het probleem ontstaat door de aanleg van de Helperzoomtunnel en kan daar ook worden opgelost . Het moet dus onderdeel worden van het tunnelplan en de financiering. De 12.000 fietsers zijn het waard. Er kan dan een schitterende in het groen gelegen fietsroute plus aangelegd worden waar dagelijks meer dan 12.000 fietser met plezier en zonder gevaar over heen fietsen. Die hebben de auto alvast thuisgelaten en enorm bijgedragen aan de bereikbaarheid van Groningen.
2 april 2014
Wanneer valt de beslissing of er een aquaduct wordt gebouwd?