1 september 2014
@Peter: Bij de verdiepte ligging moet rekening worden gehouden met de wettelijke eisen. In het Bestuurlijk Voorkeursalternatief (2009) is destijds niet gekozen voor een tunnel, maar voor een verdiepte ligging, met daaroverheen deksels. Een tunnel vraagt om erg kostbare technische voorzieningen. Bij een verdiepte ligging hoeven minder kostbare voorzieningen te worden getroffen. Wel worden er eisen gesteld aan de lengte van de gaten en de lengte van de deksels. Een deksel mag niet langer zijn dan 250 meter en hierop moet een opening volgen van minstens 100 meter. De verdiepte ligging ligt tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep. Omdat de uiteinden van de verdiepte ligging vaststaan én omdat er bij het spoor een deksel moet komen om de ringweg te kruisen, zijn de mogelijkheden beperkt om te kiezen waar de openingen moeten komen. Er is voor gekozen om de opening bij appartementencomplex De Frontier te leggen en niet bijvoorbeeld bij de lage bebouwing aan de H.L. Wichersstraat. Bij het bouwen van De Frontier is overigens al rekening gehouden met de ligging van de zuidelijke ringweg. Het gebouw is goed geïsoleerd, waardoor de bewoners weinig hinder ondervinden van het verkeerslawaai. De balkons liggen aan de andere zijde. Bij de DUO-toren sluit het groen van het toekomstige Zuiderplantsoen aan op de kantorentuin van DUO, waardoor een aaneengesloten groen gebied ontstaat.
1 september 2014
@Sven Thieme: De zuidelijke ringweg is de enige van de drie door u genoemde oost-westverbindingen die naar onze opvatting geschikt is om het vele oost-westverkeer op een verantwoorde manier af te wikkelen. Het concentreren van het verkeer op deze weg voorkomt toename van het verkeer op wegen die daar niet geschikt voor zijn. Juist ook om die reden wordt de zuidelijke ringweg omgebouwd. De doorstroming op de ringweg wordt verbeterd, wat een einde maakt aan opstoppingen en files.De bouw van de wijk Klein Martijn zien we niet als een gemiste kans. Als hier – zoals u voorstelt – een oostwest-verbinding zou zijn gemaakt, zou dit tot veel verkeer door de zuidelijke stadswijken leiden. Dat vinden wij onwenselijk. Door de zuidelijke ringweg om te bouwen, willen wij het verkeer op de ringweg concentreren.
25 augustus 2014
Met de zogenaamde ontmoediging voor doorgaand verkeer in de wijk, helpt dit plan niet om verkeer binnen de wijk op een vlotte manier van oost naar west te laten gaan zonder over een deel van de nu al veel te drukke Verlengde Herenweg te moeten gaan. Bovendien.... Je kunt de wijk vanuit de zuid-oostelijke hoek straks niet meer fatsoenlijk uit richting het westen (a28) zonder óf om te rijden of te proberen over de Verlengde Herenweg te komen... Wat een idioot plan!!! Vanuit de hoek Goeman-Helperzoom kost het nu gemiddeld 3 minuten om de stad uit te komen richting oosten (afrit Kemkesberg zonder stoplichten) , 6 minuten richting zuiden (4 stoplichten + file op de van Ketwich) en westen (2 stoplichten). Met de door jullie bedachte ideeën zijn we veel langer onderweg.... Temeer omdat iedereen over de verzamelweg zal moeten gaan....
25 augustus 2014
Waarom is er gekozen voor een opening ter hoogte van de Frontier en de woontoren aan de Esperantolaan? Dit is het dichtsbewoonde gedeelte langs de ring. Zoals in bevoenstaande reactie (Gepubliceerd door Jos op 11 - 3 - 2014) is aangegeven, zal door het plaatsen van een geluidsscherm geluidhinder voor lager gelegen woningen afnemen. Het lijkt mij dan ook logisch om de deksels te plaatsen ter hoogte van de hogere bebouwing. Daarnaast vind ik het opvallend dat juist ter hoogte van de DUO toren, waar de minste woningen staan, de grootste vergroenig plaats zal vinden. Dan lijkt het me logischer om de ring hier open te houden (het gat dus naar de andere kant van het spoor te verplaatsen)
23 augustus 2014
Blijven het Helperdiepje cq. de toekomstige waterpartijen bij het Gomaruscollege net zoals nu d.m.v. een duiker in verbinding staan met het Noord-Willemskanaal ? Ik stel deze vraag mede namens de sportvissers, die wel eens in het Helperdiepje vissen. Zonder doorstroming zal de waterkwaliteit achteruit gaan.
21 augustus 2014
@Menno Mulder:<span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; color: black; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-font-style: italic;"> Gebiedskennis is inderdaad erg belangrijk om het verkeer goed te kunnen sturen over het beschikbare wegennet. Daarom worden hier vooraf plannen (zogenaamde scenario's) voor opgesteld. Dat doen verkeerskundigen uit de regio samen met de wegverkeersleiders van de Verkeerscentrale Noord- en Oost Nederland in Wolfheze. Uiteraard kunnen zich ook onverwachte situaties voordoen. Daarbij spelen de plaatselijke weginspecteurs een cruciale rol. Met hun kennis en ervaring in de regio bepalen zij samen met de verkeersleiders in Wolfheze welke maatregelen dan het beste zijn. Kortom: ondanks de afstand tussen Groningen en Wolfheze is er voldoende gebiedskennis aanwezig om de juiste maatregelen te kunnen nemen!</span>
21 augustus 2014
<span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">@rubens: Net als in de huidige situatie is het in de toekomstige situatie niet mogelijk om vanaf de Verlengde Hereweg (vanuit het noorden) linksaf richting de Helper Brink te rijden. Er blijven echter meerdere routes bestaan naar de scholen, waaronder de route die u beschrijft, via de De Savornin Lohmanlaan, de Van Houtenlaan, de Coendersweg en de Haydnlaan. Een kortere route voor het verkeer vanuit het noorden is via de Waterloolaan, de Helperzoom en de Haydnlaan. Verkeer naar het Zernike College, locatie Montessori, kan vanaf de Verlengde Hereweg ook via de Helperoostsingel en de Brinklaan. Vanuit het zuiden kan het verkeer vanaf de Verlengde Hereweg of vanaf de Helperzoom rijden via de De Savornin Lohmanlaan en de Beethovenlaan. Op de terugweg kan het verkeer vanaf de Helper Brink rechtstreeks naar de Verlengde Hereweg of de Helperzoom.</span> <span style="mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">Met behulp van een verkeersmodel is berekend wat de effecten van het verkeersplan zijn in 2030. Hieruit blijkt dat op de Van Houtenlaan het verkeer toeneemt van circa 500 motorvoertuigen per etmaal naar circa 1.000. Dit aantal past ruimschoots binnen het karakter van de Van Houtenlaan en leidt niet tot een verkeersonveilige situatie. Op de Coendersweg en de Sweelincklaan wordt geen toename van verkeer verwacht. Op de gehele Haydnlaan neemt het verkeer af (zie ook de <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/effecten/verkeerskaart/">verkeerskaart</a> op deze website).</span>
20 augustus 2014
er is een probleem met de oost-west verbinding ten zuiden van het centrum. Er zijn er drie, voor het station langs, de ringweg en de Ebelsweg. Ik sluit de sluipwegen uit. 80% van het verkeer op de zuidelijke ringweg is plaatselijk verkeer, met name woonwerkverkeer. Hier wordt m.i. te weinig rekening mee gehouden met opstoppingen en file problemen als gevolg. Een gemiste kans is de bouw van Klein Martijn ter plaatse van de Goeman Borgesiuslaan hier had een prima oost-west verbinding kunnen komen richting industrie en kantoor terreinen.
5 augustus 2014
@Menno Mulder: Dank voor uw reactie. Wegens de vakantieperiode kan het iets langer duren voordat de projectorganisatie reageert op uw vraag. Wij streven ernaar uw vraag z.s.m. te beantwoorden.
5 augustus 2014
@ Rubens, Wegens de vakantieperiode kan het iets langer duren voordat u een reactie krijgt van de projectorganisatie. Wij streven ernaar om uw vraag z.s.m. te beantwoorden.