2 december 2014
Als gevolg van het verdwijnen van de spoorovergang bij de Esperantostraat moeten fietsers om bij de Meeuwerderweg te komen vanaf de Waterloolaan erg ver omrijden. Of via de Hereweg langs het Zuiderpark,of via de nieuwe tunnel bij de Helperbrink waardoor je bij de Duinkerkenstraat uitkomt. Dit is nogal een negatieve verandering.Is er geen mogelijkheid op die plaats naast de overdekte weg (A7/Ringweg) een fietstunnel te realiseren
1 december 2014
Geachte heer, Uw reactie geeft: factoren.ARZ team noch RWS heeft openhouden van het kanaal met alle mitsen, maren en plussen nooit onderzocht.Scheepvaart in alle facetten van beleid zijn slechts onderzocht in een rapport. RWS NN onwaardig. Het nieuwe aquaduct bij Steenbergen en de 14 andere in Friesland laten zien dat het wel kan. Ook bij aanpassingen van hellingen en zonlicht.Het Euplein is van de Gemeente en daar zit een financieel knelpunt.Nu de ondernemers zich olv Hr Lobeek roeren en miskend zijn in hun opvattingen en kansen bieden zich nieuwe mogelijkheden en feiten aan. Binnenkort presentatie van de alternatieven via www.oudewinschoterdaipopen.nl Mvgroet.
1 december 2014
@Martin: Ja, deze verbinding blijft gewoon bestaan. Met als verschil dat de spoorwegovergang tussen de Esperantostraat en de Helperzoom verdwijnt en de verbinding op die plek dus geen kruispunt meer kent.
27 november 2014
Is het straks nog mogelijk om met de auto/fiets via de verlengde lodewijkstraat station euroborg te bereiken.
25 november 2014
@Jan: In de zogenaamde 'verlengde verkenningsfase' van dit project (2008-2009) zijn verschillende alternatieven voor de zuidelijke ringweg onderzocht. Daaruit is gebleken dat een totale ondertunneling geen oplossing biedt voor de huidige problemen op deze weg. Dat komt omdat op de zuidelijke ringweg vooral bestemmingsverkeer rijdt: verkeer dat in Groningen moet zijn en/of er vandaan komt. Daarvoor zijn op- en afritten nodig die de zuidelijke ringweg verbinden met de stadswegen. Om veiligheidsredenen mogen in Nederland echter in tunnels geen op- en afritten worden aangebracht. Voor Groningen is een totale ondertunneling dus geen goede oplossing. Bovendien bleek uit de verlengde verkenningsfase dat ook kortere tunnelvarianten een stuk duurder zijn dan andere oplossingen, zoals de nu gekozen oplossing met een verdiept aangelegd weggedeelte. Zie hiervoor het rapport ‘Verlengde Verkenning Zuidelijke Ringweg fase 2 (september 2009)’, dat u kunt vinden in de <a href="http://aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie/">bibliotheek</a> van deze website.
25 november 2014
@Herman: Er zijn meerdere factoren waardoor de helling bij de oostelijke uitgang van de verdiepte ligging niet steiler kan worden gemaakt dan nu in het ontwerp is opgenomen. Namelijk: <ul> <li>Het te overwinnen hoogteverschil tussen de verdiepte ligging en het viaduct Europaplein.</li> <li>De afrit naar de Europaweg (P3).</li> <li>Het zicht in de verdiepte ligging.</li> <li>Mogelijke verblinding door de zon in de ochtend.</li> </ul> Hierdoor blijft er onvoldoende ruimte over om onder het Oude Winschoterdiep door te gaan.
19 november 2014
@Harm, veel nieuwe bomen hebben omstreeks 2030 al een behoorlijke omvang. Andere hebben nog een paar jaar meer nodig om uit te groeien tot de omvang die op de plaatjes wordt getoond. En na verloop van nog eens tien of twintig jaar zullen de bomen weer groter zijn. Daarnaast zullen monumentale bomen worden verplant, met name in het Zuiderplantsoen. Waar het om gaat is: de plaatjes geven een impressie van hoe het kan worden, op een mooie dag in het voorjaar of de zomer.
18 november 2014
Waarom de nieuwe ringweg niet helemaal uit het zicht bouwen? .gewoon totaal overdekken is toch veel beter?
18 november 2014
Ziet er natuurlijk fantastisch uit. Alleen... zijn er alleen maar verkeersituaties op een zomerse zondagochtend voor 10.00 uur weergegeven? En... waar komen al die 'volwassen' bomen vandaan? Uit het Teutoburger Wald? Maar toch... gauw aanpakken die ringweg!
17 november 2014
@Bert: Vrachtverkeer door de Helperzoomtunnel wordt inderdaad niet toegestaan. Niet tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg en ook niet daarna. Ook als de gemeente Haren vrachtauto’s door het dorp weert. Tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zorgen we samen met Groningen Bereikbaar voor alternatieve routes over wegen die hiervoor geschikt zijn. Zo kan het vrachtverkeer dat Groningen niet als eindbestemming heeft, via de onlangs verdubbelde N33 (Assen-Zuidbroek). Een deel van het (vracht)verkeer kan ook gebruikmaken van de westelijke en noordelijke ringweg. Daar wordt nu aan gewerkt om de capaciteit te vergroten. Overigens gaat de zuidelijke ringweg niet volledig dicht. Tijdens de werkzaamheden blijven in beide richtingen altijd twee rijstroken open.