5 december 2014
Grapjassen bij ARZ: Als buitenstaanders de getallen uit de MER bestrijden (over lucht, geluid en aantallen auto's) krijgen ze te horen dat de modellen (met harde cijfers) de norm zijn. Daaraan valt niet te tornen. ARZ zelf mag de harde getallen uit het TB (2% meer verkeersdoden als het plan wordt uitgevoerd ten opzicht van alles zo laten als het is) wel naast zich neerleggen, en zegt dat de veiligheid kwalitatief beter wordt. Lekker meten met twee maten.
4 december 2014
@Henk Dekker: Ja, dat is wel mogelijk, maar in de plannen is hiervoor nog geen budget gevonden. Een fietstunnel op de plaats van de huidige spoorwegovergang is in het plan Aanpak Ring Zuid benoemd als een van de drie ‘optimalisaties’. Optimalisaties zijn extra wensen die in beeld komen als de aanbesteding van het project Aanpak Ring Zuid goedkoper uitvalt. Zonder die tunnel moeten fietsers vanaf de Waterloolaan naar de Meeuwerderweg inderdaad omrijden. Maar ze hoeven niet naar de toekomstige Helperzoomtunnel. Ze kunnen het spoor ook passeren bij station Europapark. Dat is al een stuk dichterbij.
4 december 2014
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">@JanPieter Janse: We zien uw alternatieven met belangstelling tegemoet.</span>
4 december 2014
Ik zag ook werkzaamheden die hier op lijken aan de Laan Corpus den Hoorn. Dat ligt, net als het Stadspark op bovenstaande foto's, toch helemaal niet in de buurt van de zuidelijke ringweg?
2 december 2014
Als gevolg van het verdwijnen van de spoorovergang bij de Esperantostraat moeten fietsers om bij de Meeuwerderweg te komen vanaf de Waterloolaan erg ver omrijden. Of via de Hereweg langs het Zuiderpark,of via de nieuwe tunnel bij de Helperbrink waardoor je bij de Duinkerkenstraat uitkomt. Dit is nogal een negatieve verandering.Is er geen mogelijkheid op die plaats naast de overdekte weg (A7/Ringweg) een fietstunnel te realiseren
1 december 2014
Geachte heer, Uw reactie geeft: factoren.ARZ team noch RWS heeft openhouden van het kanaal met alle mitsen, maren en plussen nooit onderzocht.Scheepvaart in alle facetten van beleid zijn slechts onderzocht in een rapport. RWS NN onwaardig. Het nieuwe aquaduct bij Steenbergen en de 14 andere in Friesland laten zien dat het wel kan. Ook bij aanpassingen van hellingen en zonlicht.Het Euplein is van de Gemeente en daar zit een financieel knelpunt.Nu de ondernemers zich olv Hr Lobeek roeren en miskend zijn in hun opvattingen en kansen bieden zich nieuwe mogelijkheden en feiten aan. Binnenkort presentatie van de alternatieven via www.oudewinschoterdaipopen.nl Mvgroet.
1 december 2014
@Martin: Ja, deze verbinding blijft gewoon bestaan. Met als verschil dat de spoorwegovergang tussen de Esperantostraat en de Helperzoom verdwijnt en de verbinding op die plek dus geen kruispunt meer kent.
27 november 2014
Is het straks nog mogelijk om met de auto/fiets via de verlengde lodewijkstraat station euroborg te bereiken.
25 november 2014
@Jan: In de zogenaamde 'verlengde verkenningsfase' van dit project (2008-2009) zijn verschillende alternatieven voor de zuidelijke ringweg onderzocht. Daaruit is gebleken dat een totale ondertunneling geen oplossing biedt voor de huidige problemen op deze weg. Dat komt omdat op de zuidelijke ringweg vooral bestemmingsverkeer rijdt: verkeer dat in Groningen moet zijn en/of er vandaan komt. Daarvoor zijn op- en afritten nodig die de zuidelijke ringweg verbinden met de stadswegen. Om veiligheidsredenen mogen in Nederland echter in tunnels geen op- en afritten worden aangebracht. Voor Groningen is een totale ondertunneling dus geen goede oplossing. Bovendien bleek uit de verlengde verkenningsfase dat ook kortere tunnelvarianten een stuk duurder zijn dan andere oplossingen, zoals de nu gekozen oplossing met een verdiept aangelegd weggedeelte. Zie hiervoor het rapport ‘Verlengde Verkenning Zuidelijke Ringweg fase 2 (september 2009)’, dat u kunt vinden in de <a href="http://aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie/">bibliotheek</a> van deze website.
25 november 2014
@Herman: Er zijn meerdere factoren waardoor de helling bij de oostelijke uitgang van de verdiepte ligging niet steiler kan worden gemaakt dan nu in het ontwerp is opgenomen. Namelijk: <ul> <li>Het te overwinnen hoogteverschil tussen de verdiepte ligging en het viaduct Europaplein.</li> <li>De afrit naar de Europaweg (P3).</li> <li>Het zicht in de verdiepte ligging.</li> <li>Mogelijke verblinding door de zon in de ochtend.</li> </ul> Hierdoor blijft er onvoldoende ruimte over om onder het Oude Winschoterdiep door te gaan.