9 december 2014
@Martin: De filmpjes zijn bedoeld om de weggebruiker een indruk te geven van hoe de weg er in de toekomst uit komt te zien. Bij de verkeersknooppunten is ervoor gekozen om de weg vanuit de lucht te tonen, zodat goed zichtbaar is hoe de auto over het knooppunt rijdt. Overigens is de capaciteit van de weg voldoende voor een goede doorstroming. Dit blijkt ook uit het verkeersonderzoek uit het <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/2214/1165/1663/Milieueffectrapport.pdf" target="_blank">Milieueffectrapport</a> (hoofdstuk 2).
9 december 2014
@Dirk: Het artikel komt volledig overeen met wat in de MER/Verschilnotitie staat. Het ongevalcijfer dat je bedoelt (niet het aantal verkeersdoden, maar het aantal ernstige ongevallen) neemt door het plan toe van 82 naar 84 (<a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/1714/1172/2020/Bijlage_H_Verschillenrapport_Milieueffecten_OTB_TB.pdf" target="_blank">Verschillenrapport</a>, pagina 78). Dit verschil valt binnen de marges van de gebruikte onderzoeksmethode voor het berekenen van de verkeersveiligheid. Daarom is dit in het Verschillenrapport beoordeeld als ‘neutraal’. Dit ‘kwantitatieve onderzoek’ houdt geen rekening met specifieke maatregelen om de veiligheid te verbeteren. Daarom is ook een kwalitatieve beoordeling gedaan door verkeersexperts. De uitkomst daarvan is positief, vooral doordat in het uiteindelijke ontwerp nog tal van verkeersveilige maatregelen zijn opgenomen. Daarom is het totaaloordeel in het Verschillenrapport dat de zuidelijke ringweg veiliger wordt (<a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/1714/1172/2020/Bijlage_H_Verschillenrapport_Milieueffecten_OTB_TB.pdf" target="_blank">Verschillenrapport</a>, pagina 31/32 en 78). Beide onderzoeken zijn zowel voor het Ontwerp-Tracébesluit als het Tracébesluit uitgevoerd, op dezelfde manier.
9 december 2014
@Maarten: De proefsleuven op deze locaties zijn een direct gevolg van de aanpak van de zuidelijke ringweg. De aanpak van de zuidelijke ringweg loopt in westelijke richting door tot Hoogkerk. Ook de westelijke ringweg ondergaat aanpassingen, ongeveer tot aan het noordelijke deel van de Concourslaan. Voordat de werkzaamheden kunnen starten, moeten sommige kabels en leidingen worden verlegd, onder andere voor elektriciteit, gas en riolering. Sommige nutsbedrijven grijpen de gelegenheid aan om te onderzoeken of ze hun transportroutes kunnen verbeteren. Dat vraagt ook op andere plaatsen in hun netstructuur om aanpassingen.
8 december 2014
De toekomstige zuidelijke ringweg is veiliger dan nu. Vreemde taalconstructie......... Ze hebben blijkbaar een glazen bol daar en geloven 'm ook nog De toekomstige zuidelijke ringweg wordt veiliger dan die nu is. De toekomstige zuidelijke ringweg zal veiliger zijn dan nu. De toekomstige zuidelijke ringweg waarschijnlijk veiliger dan nu.
5 december 2014
Goede filmpjes hoor. Zo leer je mensen goed rechts te houden. In alle drie de filmpjes riskeert de bestuurder een boete voor onnodig links rijden. En waarom zijn de bochten niet vanuit de auto zichtbaar? zijn die bochten zo eng. Tevens vind ik de enkele rijstroken wel erg zuinig. Die zullen al snel verdubbeld moeten worden als alles er eenmaal ligt. Kortom leuk geprobeerd maar het is het net niet. Zowel de filmpjes als aanleg. En ik ben geen tegen stander van de aanpassingen aan de ZRW.
5 december 2014
Mooi fillempie.
5 december 2014
Grapjassen bij ARZ: Als buitenstaanders de getallen uit de MER bestrijden (over lucht, geluid en aantallen auto's) krijgen ze te horen dat de modellen (met harde cijfers) de norm zijn. Daaraan valt niet te tornen. ARZ zelf mag de harde getallen uit het TB (2% meer verkeersdoden als het plan wordt uitgevoerd ten opzicht van alles zo laten als het is) wel naast zich neerleggen, en zegt dat de veiligheid kwalitatief beter wordt. Lekker meten met twee maten.
4 december 2014
@Henk Dekker: Ja, dat is wel mogelijk, maar in de plannen is hiervoor nog geen budget gevonden. Een fietstunnel op de plaats van de huidige spoorwegovergang is in het plan Aanpak Ring Zuid benoemd als een van de drie ‘optimalisaties’. Optimalisaties zijn extra wensen die in beeld komen als de aanbesteding van het project Aanpak Ring Zuid goedkoper uitvalt. Zonder die tunnel moeten fietsers vanaf de Waterloolaan naar de Meeuwerderweg inderdaad omrijden. Maar ze hoeven niet naar de toekomstige Helperzoomtunnel. Ze kunnen het spoor ook passeren bij station Europapark. Dat is al een stuk dichterbij.
4 december 2014
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">@JanPieter Janse: We zien uw alternatieven met belangstelling tegemoet.</span>
4 december 2014
Ik zag ook werkzaamheden die hier op lijken aan de Laan Corpus den Hoorn. Dat ligt, net als het Stadspark op bovenstaande foto's, toch helemaal niet in de buurt van de zuidelijke ringweg?