10 april 2015
Zelf was ik betrokken bij de eerste ombouw van het J.plein begin jaren 90. De toe- en afritten naar/van het J.plein zijn evenals die van/naar de Paterswoldseweg in het kader van deze ombouw toen pas weggehaald ! Op de A28 zijn bij de van Ketwich Verschuurlaan daarom als compensatie de noordeljke toe- en afrit aangelegd De exploitant van het Century benzinestation aan de Paterswoldseweg heeft er destijds nog een riante schadevergoeding aan over gehouden omdat er minder aanbod van klandizie zou komen.
20 maart 2015
@ St. Leefomgeving: De Waterloolaan wordt wel anders ingericht, maar niet breder. De bolfoto (een impressie, niet bindend) geeft op dit punt niet de goede indruk. De breedte van de Waterloollaan is vastgelegd in het Tracébesluit. En wat de verkeersaantallen betreft: de projectorganisatie beweert niets, maar geeft aan wat de uitkomst van verkeersprognoses zijn. Die zijn gebaseerd op het hiervoor gebruikelijke verkeersmodel. De prognoses hebben betrekking op het voorspelde aantal motorvoertuigen in 2030.
18 maart 2015
in de inrichtingsplannen staat over de Waterloolaan: "Daarom is een beperkte herinrichting van deze straat nodig, nadrukkelijk binnen het bestaande wegprofiel." Nu de aanbesteding begonnen is blijkt ineens dat de Waterloolaan 2x zo breed wordt, en dat een waardevolle ecologische groenverbinding verdwijnt. Het kleine Sterrebos wordt gehalveerd. Dit is kenmerkend voor de werkwijze van Rijk en gemeente. Ook bij de verkeersaantallen op de Waterloolaan voorspellen onze verkeerskundigen het dubbele van wat de projectorganisatie beweert. meer informatie: info@zuidelijkeringweg.nl
2 maart 2015
@St. Leefomgeving: Voor elke boom die verdwijnt, komt een andere boom terug. Dat is geen streven; dat staat vast en daar mag iedereen ons aan houden. Binnen het plangebied (TB-gebied) is voldoende ruimte om alle bomen te compenseren (zie <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/6114/1165/2307/Bijlage_6_deelrapport_Bomen_Bomen_Effect_Analyse.pdf">Bomeneffectanalyse</a>, hoofdstuk 6, p 38). In de omgeving van de Van Eedenstraat verdwijnt het groen op de hellingen (taluds) langs de A28. Op het nieuwe talud zal over de volle lengte nieuwe beplanting worden aangebracht. Bovendien krijgt het geluidsscherm, in tegenstelling tot nu, een groene begroeiing. Na enkele jaren is het groen hier weer op het huidige niveau. Het fiets- en wandelpad langs het Hoornsediep wordt breder dan in de huidige situatie. Nu is een deel van dit voetpad zeer smal. Op <a href="http://www.viadrupsteen.nl/ringzuid/tb/#Julianaplein/Huidige_situatie_%282013%29/">deze bolfoto</a> is het verschil goed te zien. Het fietspad langs het kanaal, vanaf de Vondellaan tot aan de Parkbrug, wordt volledig tweerichtingsverkeer, zonder dat de fietsers ander verkeer hoeven te kruisen. Deze route vervangt de route in het verlengde van de Vondellaan. Het fietstunneltje tussen de Rivierenbuurt en het Noord-Willemskanaal wordt vervangen door een fietsoversteek met verkeerslichten. Zie hiervoor ook de pagina <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/effecten/fietsverbindingen/">Fietsverbindingen </a>op deze website (nummers 4 en 5). Doordat langs de nieuwe afrit van de A28 een geluidsscherm komt, wordt het in de Van Eedenstraat stiller dan nu. Zie het <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/9614/1172/1891/Bijlage_D_Akoestisch_onderzoek_deelrapport_Specifiek.pdf">geluidsonderzoek</a>, pagina 690 t/m 692.
24 februari 2015
De reactie van de projectorganisatie is misleidend. Weliswaar is het streven alle te kappen bomen te compenseren, maar hiervoor is geen plaats binnen het plangebied. Het echtpaar Lesteluhu moet het straks dus doen met minder groen in hun omgeving. De fiets- en wandelroute die ter vervanging van de route langs het Hoornsediep wordt opgevoerd, bestaat al. De route in het verlengde van de Vondellaan komt simpelweg te vervallen. Kinderen die straks vanuit de Wijert naar de Rivierenbuurt moeten, zullen vanaf de Brailleweg over het Emmaviaduct moeten oversteken (>25000 auto's per dag). Het fietstunneltje eronderdoor komt namelijk ook te vervallen. Voor wat betreft de geluidsoverlast in de wijk, geluidsisolerende ramen zullen het binnen weliswaar aangenamer maken, maar buiten zitten of wandelen zal geen pretje zijn met zowel de A28 als de >10.000 auto's op de Vondellaan in de nieuwe situatie.
21 februari 2015
Gelukkig heeft de projectorganisatie alle tijd gehad voor een goede voorbereiding. Nu maar hopen dat ze er ook een fatsoenlijke plafond prijs aan hebben gehangen . . .
3 februari 2015
@R Bos: Ja deze busverbinding blijft ook na de uitvoering van de plannen mogelijk. De route Vondellaan–Brailleweg–Hoofdstation blijft gehandhaafd. Dus omrijden via de Hereweg of Paterwoldseweg is niet nodig.
29 januari 2015
Nog steeds is voor mij onduidelijk, of stadsbus lijn 2 op de één of andere manier nog door de Brailleweg van de Parkbrug naar De Wijert kan rijden. Of vervalt die buslijn en moet je helemaal via de Hereweg of Paterswoldseweg naar De wijert? Dat zou een ramp zijn!
28 januari 2015
Natuurlijk zijn het ook eens positivo's, de negativo's die hoor je toch wel. Daar zorgen ze wel voor. ;)
28 januari 2015
Tsja, wat zo opvalt aan de stukjes/intervieuws hier is dat het allemaal positivo's zijn. Is er in in een interview een kritische opmerking, dat reageert ARZ nog eens apart. De enigen die voordel hebben bij de ARZ is die 15% van het verkeer dat NIET in de stad moet zijn, die scheuren nu lekker door. De andere 85% loop op het onderliggende wegennet weer vast.