12 mei 2016
@Sylvia: De projectleider heeft een mail gestuurd naar het adres dat u heeft ingevuld, maar deze kwam onbestelbaar retour. Kunt u een mail sturen naar info@aanpakringzuid.nl? Dan nemen we snel contact met u op.
12 mei 2016
We hebben uw reactie doorgegeven aan de projectleider van de gemeente Groningen. Hij neemt vanmiddag per mail contact met u op.
12 mei 2016
In de plannen voor de zuidelijke ringweg is een fietstunnel ter hoogte van de Esperantostraat als extra wens opgenomen. Vandaag is bekend geworden dat de aannemerscombinatie Herepoort het project Aanpak Ring Zuid gaat uitvoeren. Herepoort neemt daarbij ook de wens van de fietstunnel mee. Daarbij geldt wel een voorwaarde. Als het komende jaar bij de uitwerking van de plannen grote tegenvallers naar voren komen, kan deze wens alsnog worden geschrapt. De kans dat de fietstunnel doorgaat, is dus groot, maar nog niet 100%.
12 mei 2016
Ik lees steeds dat het Zuiderplantsoen 1 geheel wordt die ook de Herewegbuurt en Oosterpoort en de Linie verbindt. Is er dan een loopbrug voorzien over het spoor aangezien er nog geen duidelijkheid over een fietstunnel ter hoogte van de Esperantostraat is gepland. Hetgeen mij overigens 3 km extra fietsen op 1 werkdag betekend. Groningen dus toch geen fietsstad meer?
12 mei 2016
Ik woon aan de Haydnlaan op het stuk tussen de Waldeck-Pyrmontstraat en de Troelstralaan. Toen ik net thuiskwam, zag ik dat het aannemersbedrijf bezig was met voorbereidende werkzaamheden voor een Kiss&Ride strook op de hoek waar de Haydnlaan overgaat in de Troelstrallaan. Voor dat stuk van de straat geldt momenteel al een parkeerverbod tussen 08.00 uur en 16.00 uur op werkdagen. Tot mijn schrik echter zie ik nu dat niet alleen dat gedeelte van onze straat bestemd wordt voor Kiss&Ride, maar dat die strook helemaal wordt doorgetrokken tot aan het kerkgebouw De Ark (t.o. de ingang van de Waldeck-Pyrmontstraat). Dit kan toch echt niet de bedoeling zijn, hierdoor worden 10 parkeerplaatsen opgeofferd, en dat in een wijk waar de parkeerdrukte toch al extreem is! Als bewoners in deze wijk wordt het op die manier steeds moeilijker om onze auto in de straat te kunnen parkeren (en dit is echt geen straat waar gezinnen over meer dan 1 auto beschikken). Ik kan me niet voorstellen dat het werkelijk de bedoeling is de helft van onze straat op te offeren aan parkeermogelijkheden die max 4 x per dag 10 min worden gebruikt, en dan ook alleen nog maar op werkdagen. Op de tekeningen die ik gisteravond tijdens de info bijeenkomst heb gezien, was ook een dergelijke lange strook niet ingetekend. En ook op de tekeningen die ik hier op de website zie, is er alleen maar sprake van een strook ter grootte van wat nu onder het parkeerverbod valt. Ik ben gaan praten met de medewerkers van De Wilde, en op hun tekening zag ik inderdaad tot mijn stomme verbazing dat daar de strook ingetekend was tot ter hoogte van de Waldeck Pyrmontstraat, dus over de halve lengte van onze straat. Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk reageert, ik heb echt heel sterk de indruk dat de aannemer hier een fout maakt.
5 mei 2016
Toch nog deze week het antwoord. Op de Helperzoom ligt nu al voor een groot deel stil asfalt. Met name daar waar de woningen staan. De gemeente Groningen gaat de komende tijd in overleg met de bewoners over het herinrichten van de Helperzoom. Daarna wordt de weg opnieuw geasfalteerd met stil asfalt.
4 mei 2016
Dit is en blijft echt een verschrikkelijk slecht k*tplan...
3 mei 2016
Vanwege de vakantie lukt het ons niet deze week je vraag te beantwoorden. We komen er begin volgende week op terug.
29 april 2016
Er staat dat er in de Goeman Borgesiuslaan stil-asfalt komt. De Helperzoom is ook 50km gebied. Waarom komt daar geen stil-asfalt?
20 april 2016
Het klopt dat tussen het Julianaplein en de Europaweg vrijwel dagelijks files staan in beide richtingen. Daar zijn drie belangrijke oorzaken voor. 1. De verkeerslichten bij het Julianaplein. De files voor het Julianaplein vanuit oostelijke richting beginnen vaak al bij het Europaplein. Het verkeer moet door deze lange wachtrijen al vroeg voorsorteren voor de richting Assen of Drachten/Ring West. Hierdoor wordt de capaciteit van de weg niet optimaal benut. 2. De ringweg heeft op dit punt in beide richtingen te weinig rijstroken voor de hoeveelheid verkeer dat hier in de spits rijdt. 3. Meerdere aansluitingen die zeer kort op elkaar liggen. Dat zorgt voor veel in- en uitvoegend verkeer op korte afstand. Dat remt het verkeer af en zorgt voor opstoppingen. Deze problemen lossen we in het project Aanpak Ring Zuid op. • Het Julianaplein wordt ongelijkvloers gemaakt. Daarmee verdwijnen de verkeerslichten en dus ook de wachtrijen voor het Julianaplein. • De weg krijgt tussen het Julianaplein en Europaplein 4 in plaats van 2 tot 3 rijstroken. • De afstand tussen de aansluitingen wordt vergroot door het laten vervallen van de aansluiting bij de Oosterpoort. Dat verbetert de doorstroming. Het verkeer van en naar de Oosterpoort en De Linie zal in de toekomst vooral gebruik maken van de nieuwe aansluiting op de Europaweg. Hier komen genoeg rijstroken voor een goede doorstroming. Bovendien wordt de aansluiting bij de Europaweg ontlast doordat bedrijventerrein Eemspoort/Driebond een eigen aansluiting op de zuidelijke ringweg krijgt. Ook het verkeer vanaf het Sontplein en de Bornholmstraat krijgt een eigen toerit naar de zuidelijke ringweg. Dit verkeer hoeft in de toekomst niet meer via de toerit bij de Europaweg te rijden. Deze en alle andere maatregelen binnen het project zorgen ervoor dat naar verwachting het aantal files op de zuidelijke ringweg flink afneemt.