12 juli 2016
Afgelopen week is De Savornin Lohmanlaan aangepakt. Vanaf de Verlengde Hereweg naar de Helperzoom kon je prima met de kinderwagen lopen. Op de hoeken zijn de trottoirs prima verlaagd. Bij het aanpassen van het trottoir op de hoek van De Savornin Lohmanplein is een nieuw stuk trottoir gekomen waarbij de verlaging in één keer een stuk naar rechts is aangelegd wat niet echt logisch is aangezien op deze plek vaak auto's staan geparkeerd. Mijn vraag is is dit bewust zo aangelegd of is hier een aanlegfoutje gemaakt en kan deze verlaging alsnog meer naar links en in een logische lijn aangebracht worden?
6 juli 2016
@Wouter: Nu doe jij precies hetzelfde als wat Annemiek deed, namelijk ongefundeerd suggereren suggereren dat er een meerderheid van belangstellende voorstanders is. Spreek voor jezelf.
6 juli 2016
U vraagt wat er gaat gebeuren als onze verwachtingen niet kloppen en er toch sluipverkeer ontstaat in de Helper Oostsingel. Dan kunt u dat op de gebruikelijke wijze onder de aandacht brengen bij de gemeente Groningen via https://gemeente.groningen.nl/meldingen-en-klachten.
6 juli 2016
@Annemiek: je gaat er nu vanuit dat er tegenstanders zijn en mensen die het niet interesseert. Je vergeet de grootste groep mensen: de voorstanders. Trouwens, zolang je niet gekozen bent door 'Wij Groningers' is het niet zo netjes om voor anderen te spreken.
6 juli 2016
De verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg leiden per saldo niet tot een verlies aan parkeerplaatsen in de wijk. De grootste verandering komt door het omzetten van parkeerplaatsen in kiss-and-rideplekken. Op de Haydnlaan gebeurt dat met 6 parkeerplaatsen. Buiten de kiss-and-ridetijden (dus op werkdagen voor 8.00u en na 16.00u) zijn deze parkeervakken vrij te gebruiken. Aan de Beethovenlaan leidt de verplaatsing van de bushalte tot veranderingen in de parkeermogelijkheden. In totaal vervallen hier 3 kiss-and-rideplekken en komt er 1 parkeerplaats bij. Verder gaan aan de Helper Brink 2 parkeerplekken verloren ter hoogte van de Mozartstraat, doordat hier de rijbaan wordt versmald. Verderop op de Helper Brink komen er juist parkeerplekken bij. Tussen de Coendersweg en de Verlengde Hereweg wordt namelijk het eenzijdige parkeerverbod aan de noordzijde van de weg opgeheven. Dit kan omdat de weg hier eenrichtingsverkeer krijgt. Dit levert ongeveer 12 nieuwe parkeerplaatsen op. Elders in de wijk gaan geen parkeerplaatsen verloren. Ook niet op de locaties die u noemt. In de praktijk werden er auto’s geparkeerd binnen vijf meter van een zebrapad, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan. In de nieuwe situatie is dit fysiek niet meer mogelijk. Overigens denkt de gemeente na over hoe de parkeerproblemen in de wijk Helpman kunnen worden opgelost. Deze problemen zijn ontstaan doordat steeds meer mensen van buiten de wijk in de wijk parkeren (‘wijkvreemd parkeren’). De gemeente betrekt ook de bewoners hierbij. Dat gebeurt onder meer via een werkgroep van bewoners die is ingesteld na een inloopbijeenkomst over dit onderwerp.
5 juli 2016
Dank voor uw reactie. Over de eventuele sluiproute. Tja, prognoses kunnen er misschien naast zitten. Als mensen dit ontdekken, zeker als het drukker is op de andere doorgaande wegen, zullen ze misschien vaker langs deze route gaan rijden. Ik hoop dat niet. Maar als dat toch het geval is, wat gaat er dan gebeuren? Houdt de gemeente dit in de gaten. En wordt er na overlast wel iets veranderd?
29 juni 2016
Dank voor uw reactie. De Groenesteinlaan is inderdaad erg smal, laten we hopen dat de gedane verwachtingen uitkomen. Zelf woon ik overigens aan de Helperoostsingel, de vraag met betrekking tot parkeerplaatsen ging meer over de gehele plan. Ook omdat het in de nieuwe situatie moeilijker wordt rond te rijden om in de nabije omgeving een plekje te vinden. De aanpassing op de hoek Verlengde Hereweg / Helperbrink (voor de scholtensbank) kost 2 a 3 plekken, de aanpassing op de hoek Helperbrink / Coendersweg zo'n 2 plekken schat ik.
29 juni 2016
@ Sieds: De Groenesteinlaan blijft inderdaad tweerichtingsverkeer. De route die u schetst - vanaf de Verlengde Hereweg, via de Helper Oostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helper Brink naar de Helperzoomtunnel is inderdaad een route die in principe mogelijk is. Het is echter een route met veel bochten en door smalle woonstraten, die allemaal deel uitmaken van het 30 km/uur-gebied. Het is daarom geen voor de hand liggende route voor verkeer van buiten de wijk. Wij verwachten daarom niet dat deze route als sluiproute zal worden gebruikt. De verkeersprognoses die we hebben opgesteld, bevestigen dat. Die wijzen uit dat hier geen toename van het verkeer wordt verwacht https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer. Wat betreft het parkeren in de directe omgeving van de Groenesteinlaan verandert met name de situatie in de Haydnlaan. Hier wordt een kiss-and-ridestrook voor de Haydnschool aangelegd. Daar kunnen zes auto's staan. Buiten de kiss-and-ridetijden (dus voor 8.00u en na 16.00u) zijn de parkeervakken vrij te gebruiken. Daarnaast wordt het trottoir voor de ingang van de Haydnschool uitgebreid. Op dit moment geldt hier een stopverbod. Buiten de stopverbodtijden kunnen hier ongeveer drie auto's staan. Door de uitbreiding van het trottoir vervalt het stopverbod en daarmee ook de mogelijkheid om hier buiten de stopverbodtijden te parkeren.
29 juni 2016
@Fred: Hierbij een correctie op ons eerdere antwoord op jouw vraag. In de reactie van @Sieds op onze site wordt gewezen op een andere mogelijke route door de Helper Oostsingel. Namelijk vanaf de Verlengde Hereweg, via de Helper Oostsingel, Coendersweg, Groenesteinlaan, Haydnlaan en Helper Brink naar de Helperzoomtunnel. Dit is inderdaad een route die in principe mogelijk is. Het is echter een route met veel bochten en door smalle woonstraten, die allemaal deel uitmaken van het 30 km/uur-gebied. Het is daarom geen voor de hand liggende route voor verkeer van buiten de wijk. Wij verwachten daarom niet dat deze route als sluiproute zal worden gebruikt. De verkeersprognoses die we hebben opgesteld, bevestigen dat. Die wijzen uit dat hier geen toename van het verkeer wordt verwacht https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/effecten/autoverkeer.
28 juni 2016
@Fred, nee het is niet mogelijk de Helper Oostsingel vanaf de Verlengde Hereweg als route naar de tunnel te gebruiken. De Helper Oostsingel krijgt eenrichtingsverkeer en aan het eind van de Helper Oostsingel – bij de Wagnersingel - komt een afsluiting voor autoverkeer. Daardoor is het straks niet meer mogelijk om vanaf de Helper Oostsingel de Wagnersingel in te rijden. Men kan hier alleen maar rechtsaf de Coendersweg in. Vervolgens kan het autoverkeer bij de Helper Brink alleen maar rechtsaf, omdat op de Helper Brink eenrichtingverkeer wordt ingesteld richting de Verlengde Hereweg. Alle verkeersmaatregelen in Helpman/Coendersborg kunt u zien op de kaart in de inrichtingsplannen in deze link: https://www.aanpakringzuid.nl/achtergronden/bibliotheek/plandocumenten/tracebesluit/$7820